Ο αμερικανικός γίγαντας διαχείρισης ενεργητικού BlackRock συμφώνησε να αγοράσει τα δύο λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά από την εταιρεία Hutchison, που έχει την έδρα της στο Χονγκ Κονγκ, μετά από τις ασφυκτικές πιέσεις του Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Τραμπ είπε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ορκωμοσίας του και από την ανάληψη των καθηκόντων του ότι σκοπεύει να «πάρει πίσω» τη Διώρυγα από τον Παναμά, ο οποίος ανέλαβε τον έλεγχο της κρίσιμης διεθνούς πλωτής οδού το 1999 βάσει συνθήκης που είχε διαπραγματευτεί με τις ΗΠΑ 20 χρόνια νωρίτερα. Και ανέφερε την κινέζικη ιδιοκτησία ορισμένων από τις λιμενικές λειτουργίες ως ένδειξη ότι η Κίνα ελέγχει τώρα το κανάλι.

«Η Κίνα εκμεταλλεύεται τη Διώρυγα του Παναμά. Και δεν το δώσαμε στην Κίνα. Το δώσαμε στον Παναμά και το παίρνουμε πίσω», είπε ο Τραμπ κατά την εναρκτήρια ομιλία του. Σε συνέντευξη Τύπου τον Ιανουάριο πριν από την ορκωμοσία του, ο Τραμπ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει είτε στρατιωτική βία είτε οικονομικό εξαναγκασμό για να πάρει ξανά τον έλεγχο του καναλιού.

Με βάση τη συμφωνία που ανακοινώθηκε σήμερα Τρίτη, η BlackRock και μια κοινοπραξία επενδυτών θα δαπανήσουν 22,8 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν τα λιμάνια Balboa και Cristobal στα δύο άκρα του καναλιού από την CK Hutchison, μια εταιρεία του Χονγκ Κονγκ. Η κοινοπραξία της BlackRock αγοράζει επίσης την ελεγκτική συμμετοχή της CK Hutchison σε 43 άλλα λιμάνια που περιλαμβάνουν 199 θέσεις ελλιμενισμού σε 23 χώρες, αλλά κανένα από τα λιμάνια που λειτουργεί στην Κίνα ή το Χονγκ Κονγκ.

Η BlackRock είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, με τεράστιο ενεργητικό ύψους 11,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, ποσό αντίστοιχο με το 40% του ΑΕΠ των ΗΠΑ. Μεταξύ των συμμετοχών της, κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες εταιρείες της χώρας, όπως η Walmart, η Apple, η Amazon, η Microsoft και ο ιδιοκτήτης της Google, Alphabet.

Η Διώρυγα του Παναμά κατασκευάστηκε από τις ΗΠΑ στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα και ολοκληρώθηκε το 1914. Για το μεγαλύτερο μέρος αυτού του αιώνα λειτουργούσε από τις ΗΠΑ, προτού η κυβέρνηση Κάρτερ διαπραγματευτεί την παράδοσή της στον Παναμά σε μια αμφιλεγόμενη συνθήκη στην οποία αντιτάχθηκαν πολλοί Ρεπουμπλικάνοι εκείνη την εποχή.

Το κανάλι μήκους 51 μιλίων θεωρείται κλειδί τόσο για την κίνηση του διεθνούς εμπορίου όσο και για τα αμερικανικά στρατιωτικά σκάφη. Περίπου το 4% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και περισσότερο από το 40% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ διασχίζει το κανάλι.

Διαβάστε ακόμη: