Η τελετή «πρώτης κοπής» χάλυβα, η συμβολική εκδήλωση για την έναρξη της ναυπήγησης της νέας γαλλικής φρεγάτας που στην Ελλάδα έγινε γνωστή ως Belh@rra όμως οι Γάλλοι ονομάζουν FDI έγινε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου στην πόλη Λοριάν, παρουσία της υπουργού Άμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλί.

Στην τελετή τότε, είχε παραστεί και ο τότε αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης τον οποίο οι Γάλλοι αντιμετώπισαν σχεδόν σαν τιμώμενο πρόσωπο, αποκαλύπτοντας την βαθιά επιθυμία τους να πέσουν σύντομα οι τελικές υπογραφές για να αγοράσει η Ελλάδα δύο γαλλικές φρεγάτες κλάσης FDI.

Σχεδόν δύο χρόνια μετά, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από κοινού με τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν ανακοινώνουν αύριο συμφωνία για την απόκτηση από τη χώρα μας 3 φρεγατών με δικαίωμα προαίρεσης για την απόκτηση άλλης μίας.

Oι  επιχειρησιακές δυνατότητες της φρεγάτας είναι:

Η συνοδεία και προστασία μονάδων υψηλής αξίας ενάντια σε κάθε συμβατική απειλή πάνω και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας,
η διαλειτουργικότητα εντός μιας πολυεθνικής ναυτικής δύναμης και η συνεισφορά σε όλους τους τομείς πολέμου,
η ανάπτυξη σε περιοχές κρίσης ως κέντρο διοίκησης, αλλά και ως πλατφόρμα εφόρμησης των ειδικών δυνάμεων,
η συμβατική αποτροπή σε παράκτιες περιοχές και την ανοιχτή θάλασσας

Χαρακτηριστικά:

Μήκος: 121 μ
Πλάτος: 18 μ
Μέγιστο εκτόπισμα: 4,400 τόνοι
Μέγιστη Ταχύτητα: > 27 κόμβους
Επιχειρησιακή διαθεσιμότητα: 3500 ώρες εν πλω τον χρόνο
Αυτονομία: 45 ημέρες
Πλήρωμα: 125 άτομα
Κατάστρωμα: Ελικόπτερο 10 τόνων
Υπόστεγο: Ελικόπτερο 10 τόνων + 1 UAV

Είναι εξοπλισμένη με την τελευταία λέξη της Ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογίας, συνδυάζοντας συστήματα κολοσσών της αμυντικής βιομηχανίας όπως η Thales, η MBDA, η Naval Group κ.ά..

Τα συστήματα τελευταίας γενιάς της φρεγάτας Belharra, της παρέχουν αυξημένη ικανότητα εντοπισμού, μικρότερους χρόνους αντίδρασης και καλύτερη ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Μάλιστα, το μεγαλύτερο άλμα στο επίπεδο ικανοτήτων έρχεται από την πρόσκτηση της ικανότητας προβολής ισχύος στην ξηρά, χάρη στο κορυφαίο πυραυλικό σύστημα Naval Cruise Missile (NCM), ο οποίος έχει βεληνεκές άνω των 1.000 χιλιομέτρων.

Ασπίδα αντιαεροπορικής προστασίας

Η Belharra θα εκτείνει μια ασπίδα αντιαεροπορικής προστασίας ακτίνας μεγαλύτερης των 100 χλμ γύρω της. Εντός αυτής της ακτίνας, οι άλλες φρεγάτες, σε κάποια απόσταση από την Belharra μπορούν να δημιουργήσουν μια δεύτερη περίμετρο αντιαεροπορικής προστασίας ακτίνας πάνω από 50 χλμ. με πυραύλους ESSM. Πυραυλάκατοι και ελαφρύτερα σκάφη θα μπορούν να παίξουν τον ρόλο της άμυνας τερματικών σημείων με τα συστήματα RAM. Εντός αυτού του πλέγματος θα είναι επίσης ενεργά συστήματα αντιαεροπορικών πυρών των πυροβόλων Super Rapid 76mm και Phalanx 20mm. Μια τέτοια διάταξη επιτρέπει και την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού από πυραύλους επιφανείας-επιφανείας.

Τρεις Belharra και τρεις κορβέτες

Η αγορά τριών νέων φρεγατών και τριών νέων κορβετών δεν είναι αυθαίρετη. Ακολουθώντας ευλαβικά τις προδιαγραφές, σημαίνει ότι έχεις ανά πάσα στιγμή εν πλω τρία τουλάχιστον πλοία και τα υπόλοιπα τρία σε ανακατασκευή-επισκευή-αναβάθμιση και σε ανάπαυση. Όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι κανένα από αυτά τα πλοία δεν θα διατεθεί σε αποστολή εκτός Μεσογείου στο πλαίσιο αποστολών του ΝΑΤΟ ή του ΟΗΕ. Αν αυτό τηρείται, τότε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης οι 4-5 φρεγάτες και κορβέτες να είναι διαθέσιμες.

Η ένταξη των τριών Belharra και των τριών κορβετών Gowind μπορεί να μεταμορφώσει το ελληνικό Ναυτικό σε Ναυτικό Κυανών Υδάτων (Blue Water Navy), που σημαίνει ότι θα είναι ικανό να έχει συνεχή παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο. Με άλλα λόγια αλλάζει τα δεδομένα και επιτρέπει στην Ελλάδα να αμυνθεί των κυριαρχικών δικαιωμάτων της επί του πεδίου, επιβάλλοντας τον σεβασμό από την Τουρκία κι όχι εκλιπαρώντας τρίτους να παρέμβουν υπέρ της.

Η δημιουργία μίας τέτοιας ομάδας κρούσης είναι μόνο μια από τις επιλογές. Μπορεί πλέον να δημιουργηθούν τρεις τέτοιοι στολίσκοι, ή εναλλακτικά να ορισθούν τρεις αλληλοκαλυπτόμενες περιοχές, οι οποίες διασφαλίζουν τον πλου και τις θαλάσσιες οδούς από και προς την Κύπρο, μεταξύ των οποίων μπορούν να επιχειρούν οι υπόλοιπες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού. Δεδομένου ότι η απόσταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου είναι λίγο μεγαλύτερη των 100 χλμ σε κατάσταση ανάγκης οι τρεις Belharra, με τη συνδρομή και άλλων πλοίων κλείνουν την περιοχή αυτή στις επιχειρήσεις της τουρκικής αεροπορίας.