Αν βλέποντας μια μοναχική, έρημη μπανάνα, χώρια από τις άλλες μπανάνες, σε ένα ράφι σούπερ μάρκετ νιώθεις λίγη μελαγχολία, δεν είσαι μόνος. Και αυτό εξηγεί, ίσως, γιατί ο δισεκατομμυριούχος Σαν αγόρασε την μπανάνα στον τοίχο για 6,2 εκατ. δολάρια. Γιατί συγκινήθηκε από την μοναξιά της.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η επισήμανση των απούλητων χύμα φρούτων ως «θλιμμένο και μόνο» σφίγγει την καρδιά των αγοραστών και αυξάνει την πιθανότητα να πουληθούν.

Η μελέτη τους έδειξε ότι οι πελάτες είναι πιο πιθανό να πάρουν μια μεμονωμένη μπανάνα, που συχνά αφήνεται ως αποτέλεσμα των ανθρώπων που αποσπούν τις υπόλοιπες από το τσαμπί, εάν συνοδεύεται από μια έκκληση για ενσυναίσθηση.

Ακαδημαϊκοί από το Πανεπιστήμιο του Μπαθ τοποθέτησαν μια πινακίδα μπροστά στα «ορφανά» στον διάδρομο των φρούτων. Έδειχνε μια συνοφρυωμένη μπανάνα συνοδευόμενη από το μήνυμα «είμαστε θλιμμένα singles και θέλουμε επίσης να μας αγοράσουν», αναφέρει ο Guardian.

Αυτό συγκίνησε τους αγοραστές. Κατά μέσο όρο, οι πωλήσεις σε μεμονωμένες μπανάνες αυξήθηκαν από 2,02 δίπλα σε πινακίδα χωρίς συναισθήματα σε 3,19 με το χαρακτηριστικό του θλιμμένου, αύξηση 58%. Η πινακίδα χωρίς ενσυναίσθηση απλώς τα χαρακτήρισζε ως singles που θέλουν να αγοραστούν.

Ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων ζει μόνος, τρώγοντας μόνος. Αν δουν μια μπανάνα και τους πουν ότι είναι επίσης μοναχική, δημιουργεί ενσυναίσθηση και αυτό κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να την αγοράσουν

Μαζί με τη θλιβερή και ουδέτερη σήμανση, οι ακαδημαϊκοί έβαλαν επίσης μια πινακίδα που έγραφε «ευτυχισμένο single». Όμως, ενώ η πιο χαρούμενη εκδοχή ήταν πιο αποτελεσματική από το να μην υπάρχει καθόλου συναίσθημα, φαίνεται ότι οι πελάτες προτιμούν τα φρούτα τους πιο θλιμμένα. 

Οι θλιμμένες μπανάνες πωλούν περισσότερο απ’ τις ευτυχισμένες

Η σήμανση χαρούμενη μπανάνα αύξησε τις ωριαίες πωλήσεις μεμονωμένων μπανανών από 2,02 σε 2,13 (5,4%), καθιστώντας τη σήμανση για την λυπημένη μπανάνα σχεδόν 50% πιο αποτελεσματική από τη χαρούμενη μπανάνα. Μια μεταγενέστερη διαδικτυακή μελέτη έδειξε επίσης πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα με τις ντομάτες.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν το πείραμα σε μια μεγάλη γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, παρατηρώντας την αγοραστική συμπεριφορά 3.810 πελατών σε διάστημα 192 ωρών. Η μελέτη, «Οι ανθρωπόμορφες θλιμμένες εκφράσεις μειώνουν τη σπατάλη τροφής», δημοσιεύεται στο περιοδικό Psychology & Marketing.

Η Δρ Λίσα Έκμαν, ερευνήτρια από το Bath Retail Lab, είπε στον Guardian ότι η έκκληση στα συναισθήματα των ανθρώπων για να πουλήσουν μπανάνες ήταν ένας «εύκολος, χαμηλού κόστους, αποτελεσματικός» τρόπος για να μειώσεις τη σπατάλη τροφίμων και να προωθήσεις τη βιωσιμότητα.

Και πρόσθεσε: «Τα δεινά των μεμονωμένων μπανανών είναι πραγματικά κάτι με το οποίο μπορεί κανείς να ταυτιστεί και τα ευρήματα έχουν πολύ πρακτικές εφαρμογές για την ενίσχυση των πωλήσεων και τη μείωση της σπατάλης τροφίμων από τα σούπερ μάρκετ μας.

«Δεν γνωρίζουμε αν οι καταναλωτές μπορεί να συνηθίσουν συναισθηματικά με τις θλιμμένες μπανάνες μακροπρόθεσμα, αλλά είναι μια ιδέα που σίγουρα προσελκύει τους ανθρώπους και είναι εύκολη να μπει σε εφαρμογή. Δεν ήξερα πώς γίνονται οι μεμονωμένες μπανάνες ένα τόσο μεγάλο πρόβλημα με τα τροφίμων που πετιούνται και τώρα προσέχω πάντα τις μεμονωμένες μπανάνες όταν ψωνίζω».

Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι οι μεμονωμένες μπανάνες ευθύνονται για τον υψηλότερο αντίκτυπο στο κλίμα και τη σπατάλη τροφίμων στα σούπερ μάρκετ.

Ο Τσαρλς Σπενς, πειραματικός ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, του οποίου η εργασία περιελάμβανε την εξέταση της σχέσης μεταξύ των ανθρώπινων αισθήσεων και του σχεδιασμού και του μάρκετινγκ, λέει ότι οι άνθρωποι μπορούν να αισθάνονται συναισθήματα για το φαγητό που αγοράζουν.

«Ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων ζει μόνος, τρώγοντας μόνος. Αν δουν μια μπανάνα και τους πουν ότι είναι επίσης μοναχική, δημιουργεί ενσυναίσθηση και αυτό κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να την αγοράσουν».

Διαβάστε ακόμη: