Τα στοιχεία επεξεργάζεται ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, ο οποίος με την πολυετή εμπειρία του στη Δημόσια Διοίκηση και την Αυτοδιοίκηση χαρτογραφεί τις απαντήσεις των πολιτών και τις αποτυπώνει ως συμπεράσματα στο υπόμνημα που θα παραδοθεί προς αξιολόγηση στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. και τους συνεργάτες του. Σε ειδική συνάντηση, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου αύριο Τετάρτη 4 Ιουνίου, θα γίνει αναλυτική ενημέρωση για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Εξειδικευμένα συμπεράσματα
Η ανάλυση θα είναι διεξοδική, καλύπτοντας πτυχές ανά υπηρεσία, γεωγραφική περιοχή και ηλικιακή ομάδα, επιτρέποντας έτσι την εξαγωγή εξειδικευμένων συμπερασμάτων. Το ενδιαφέρον είναι ότι οι πολίτες θα μπορούν να ενημερωθούν για τα συγκεντρωτικά δεδομένα μέσω της πλατφόρμας του υπουργείου Εσωτερικών και του gov.gr.
Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, διαφαίνεται μια σαφής τάση αρνητικής αξιολόγησης, τόσο των υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται από γραφειοκρατία όσο και εκείνων των υπηρεσιών στις οποίες απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη στο γκισέ για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων τους με έγγραφα. Σε αυτήν την κατηγορία εντάσσονται φορείς όπως το Κτηματολόγιο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), οι Αστικές Συγκοινωνίες, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), οι Υπηρεσίες Αδειών Μεταναστών και οι υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Προβλήματα
Μάλιστα σε τοπικό επίπεδο τα συμπεράσματα έχουν επιπλέον ενδιαφέρον, καθώς από αυτά διαφαίνεται και το πλαίσιο των προβλημάτων και των ζητημάτων που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες. Ζητήματα καθαριότητας, το προβληματικό οδικό δίκτυο, τα πεζοδρόμια, το παρκάρισμα, ο ηλεκτροφωτισμός και το πράσινο αποτελούν τους βασικούς άξονες, οι οποίοι επηρεάζουν αρνητικά τους δείκτες αξιολόγησης.
Μάλιστα αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιαστούν στοιχεία για τον μέσο όρο αξιολόγησης των δήμων (αστικών, ορεινών, νησιωτικών κ.ά.). Ως βασικοί λόγοι για τις αρνητικές αυτές αξιολογήσεις θεωρούνται οι καθυστερήσεις, η ταλαιπωρία των πολιτών, η κακή οργάνωση, η έλλειψη συντονισμού και, σε ορισμένες περιπτώσεις, η ανεπαρκής ψηφιοποίηση διαδικασιών. Για παράδειγμα ο ΕΦΚΑ έχει αναγνωριστεί ακόμη και σε υπουργικό επίπεδο ως μία από τις πιο προβληματικές δημόσιες υπηρεσίες.
Εκτός όμως από τις αρνητικές αξιολογήσεις, αναμένονται και θετικές. Οι υπηρεσίες που έχουν προχωρήσει στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, όπως τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και οι ψηφιακές πλατφόρμες του gov.gr, αναμένεται να έχουν λάβει υψηλότερες βαθμολογίες, καθώς προσφέρουν ταχύτερη και πιο αποτελεσματική εξυπηρέτηση.
Να υπογραμμιστεί ότι στην παρούσα φάση η διαδικασία αξιολόγησης δεν αποσκοπεί στην επιβολή κυρώσεων στους φορείς ή τους υπαλλήλους. Πρωταρχικός στόχος είναι η συστηματική καταγραφή των αντιλήψεων και των εμπειριών των πολιτών, ώστε η Πολιτεία να μπορέσει εντοπίσει με ακρίβεια τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες που χρήζουν άμεσης βελτίωσης και να αναδείξει τις συγκεκριμένες δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις που προκαλούν ταλαιπωρία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις ειδικές σημειώσεις που μπορούσαν οι πολίτες να κάνουν κατά την αξιολόγησή τους, έχουν εντοπιστεί και συγκεκριμένες αναφορές με ονοματεπώνυμα. Μάλιστα υπάρχουν και παραδείγματα απρεπούς συμπεριφοράς καθώς και φαινομένων τύπου γρηγορόσημου.