Τη διατήρηση ποσοστού άνω του 40% στα EBITDA του ομίλου από μη κατασκευαστικές δραστηριότητες έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα η διοίκηση της AVAX, η οποία κατέγραψε πέρυσι ιστορικά υψηλά λειτουργικής κερδοφορίας.

Προς την υλοποίηση αυτού του στόχου, όπως τόνισε ο εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου, Χρήστος Ιωάννου, θα επανεπενδυθούν οι χρηματορροές της κατασκευής σε τομείς όπου μπορούν να προσφέρουν προστιθέμενη αξία όπως είναι οι παραχωρήσεις, η οικιστική ανάπτυξη, οι μαρίνες και επιλεκτικά η ενέργεια. Σημειώθηκε ότι η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις σύναψε νέο ομολογιακό δάνειο €300 εκατ. ενισχύοντας τις ταμειακές ροές για επενδύσεις στους τομείς αυτούς.

Αναφορικά με την περσινή χρονιά, ο όμιλος Avax εμφάνισε ενοποιημένο κύκλο εργασιών €651,5 εκατ., αυξημένο κατά 43,6% σε σχέση με το 2023, ενώ τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε €105,3 εκατ. έναντι €60,8 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά με το περιθώριο EBITDA στο 16,2% από 13,4% το 2023. Παράλληλα τα καθαρά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν σε €30,4 εκατ. έναντι €10,4 εκατ. το 2023, με τα έκτακτα έσοδα από την πώληση της Volterra να ανέρχονται σε €8,8 εκατ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τον κλάδο της κατασκευής, το EBITDA του ομίλου ενισχύθηκε κατά €38 εκατ., στα €65 εκατ. που οφείλεται αφενός στην αύξηση του κύκλου εργασιών και αφετέρου στη βελτίωση των περιθωρίων από 5,3% το 2023 σε 10,4% το 2024.

Με την επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης των νέων έργων τα οποία ενσωματώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας, η διοίκηση της AVAX κρίνει ότι επίπεδα της τάξης του 10% είναι διατηρήσιμα. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Ιωάννου, «με το μείγμα των έργων που διαθέτουμε, είναι διατηρήσιμο ένα περιθώριο κέρδους της τάξης του 10% για τα επόμενα χρόνια. Έχουμε την τεχνογνωσία να λειτουργούμε αποδοτικά στις συμβάσεις που αναλαμβάνουμε».

Απομόχλευση και ανεκτέλεστο έργων

Ιδιαίτερη μνεία έγινε στη σημαντική απομόχλευση που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς από το 2020 ο συνολικός δανεισμός του ομίλου έχει μειωθεί κατά 49%, φθάνοντας πέρυσι στα €237,5 εκατ. από €464,2 εκατ. το 2020, με τον δείκτη μόχλευσης να έχει διαμορφωθεί στο 2,25 x.

Σχετικά με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του ομίλου, αυτό στο τέλος του 2004 ανερχόταν σε €2,89 δισ. Εντός του 2025, με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις €39 εκατ. και υπό υπογραφή συμβάσεις €268 εκατ. αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου €3,2 δισ. με το 51% να αφορά σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ και το 49% σε δημόσια έργα, ενώ συνολικά το 21% των συμβάσεων προέρχεται εκτός Ελλάδας με έργα σε Ρουμανία και Ιράκ.

Κατασκευές

Ο κλάδος κατασκευών του Ομίλου το 2024 παρουσίασε αυξημένη δραστηριότητα, λόγω της έναρξης νέων έργων αλλά και της μετάβασης σε φάση επιταχυνόμενης εκτέλεσης των συμβάσεων που είχαν αναληφθεί στα προηγούμενα έτη. Σημαντική πρόοδος καταγράφηκε σε όλα τα μεγάλα έργα υποδομής στα οποία συμμετέχει η Avax, όπως οι υποδομές στο Ελληνικό, τα νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η Γραμμή #4 του Μετρό της Αθήνας, ενώ ξεκίνησαν και μικρότερα έργα.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου, Αντώνης Μιτζάλης, το σημαντικότερο έργο που υλοποιεί η AVAX αφορά στη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Έκανε αναφορά για πρόοδο 10% του έργου, με την εταιρεία να έχει στήσει εργοτάξια σε 10 από τους 15 σταθμούς. Πρόσθεσε ότι ο δεύτερος μετροπόντικας που ξεκίνησε από το Γαλάτσι έπιασε το πρώτο χιλιόμετρο, ενώ ο πρώτος μετροπόντικας που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, θα πλησιάσει σύντομα τα τρία χιλιόμετρα.

Για το έργο στο Ελληνικό, όπου ήδη η AVAX εκτελεί έργα που αφορούν την εγκατάσταση νέων δικτύων ηλεκτρισμού και τη διευθέτηση ρεμάτων, το highlight των έργων που έχει αναλάβει ο όμιλος αφορά την υπογειοποίηση της λεωφόρου Βουλιαγμένης όπου σε λίγους μήνες ολοκληρώνονται τα έργα σκυροδέτησης.

Για τα νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη (συνολικού προϋπολογισμού €442 εκατ.), σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται αυτό της Κομοτηνής.

Χρήστος Ιωάννου, Εκτελεστικός Πρόεδρος, Όμιλος ΑΒΑΞ, Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος, Όμιλος ΑΒΑΞ

Για το Flyover (συνολικού προϋπολογισμού €450 εκατ.), αναφέρθηκε ότι είναι ικανοποιητικός ο ρυθμός κατασκευής του έργου, με την ολοκλήρωσή του να έχει προγραμματιστεί για την άνοιξη του 2027.

Αναφορικά με τους αυτοκινητοδρόμους, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο Πάτρα-Πύργου (κόστους περίπου €300 εκατ.) όπου στα τέλη Ιουλίου θα παραδοθεί το πρώτο απαιτητικό τμήμα  από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα, ενώ για το οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα (κόστους €285,5 εκατ.) η εταιρεία δουλεύει και τις δύο σήραγγες, ενώ γίνονται χωματουργικές εργασίες.

Ακόμη για την επέκταση της Ιονίου οδού, στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά (όπου το κόστος των έργων ανέρχεται σε €386 εκατ.) έχουν γίνει οι τοπογραφικές εργασίες και οι σχετικές μελέτες, αναμένεται η εκτέλεση απαλλοτριώσεων και τον ερχόμενο Ιούνιο θα ξεκινήσουν χωματουργικές εργασίες.

Ενεργειακά & βιομηχανικά έργα

Στον τομέα των ενεργειακών & βιομηχανικών έργων ο Όμιλος εστιάζει σε έργα μελέτης και κατασκευής υψηλής εξειδίκευσης κυρίως στο εξωτερικό, όπου καταγράφεται υψηλή ζήτηση για νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας, τερματικούς σταθμούς και χώρους αποθήκευσης LNG και αγωγούς φυσικού αερίου, λόγω των εξελίξεων στις διεθνείς αγορές ενέργειας και της επιτακτικής ανάγκη των δυτικών οικονομιών να απεξαρτηθούν ενεργειακά από τις εισαγωγές Ρωσικού φυσικού αερίου.

Το 2024 υπεγράφησαν και ξεκίνησαν δύο νέα σημαντικά έργα, για τη νέα μονάδα παραγωγής ενέργειας ισχύος 282ΜW στην Bismayah του Ιράκ, προϋπολογισμού €77 εκατ., και το νέο φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 125MW στη Μεγαλόπολη, αξίας €42,9 εκατ. Επίσης συνεχίστηκαν οι εργασίες στο σύστημα αποθείωσης καυσαερίων στη λιγνιτική μονάδα V του σταθμού παραγωγής ενέργειας του Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη, στον αγωγό φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, και τον σταθμό παραγωγής ενέργειας ισχύος 1.750MW στη Ρουμανία (συνολικού προϋπολογισμού €673,5 εκατ.), ενώ ολοκληρώθηκε το έργο του φωτοβολταϊκού σταθμού Αγίου Χριστοφόρου Εορδαίας, ισχύος 65MW.

Παραχωρήσεις

Το 2024 οι σημαντικότερες εξελίξεις στον τομέα των παραχωρήσεων για τον Όμιλο ήταν η ομαλή λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού, η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στην Ολυμπία Οδό από 19,1% σε 23,01%, η αναχρηματοδότηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου με την αποπληρωμή των δανείων μειωμένης εξασφάλισης από τους μετόχους, ενώ εκκρεμεί η υπογραφή της ΣΔΙΤ για τα αρδευτικά δίκτυα του Ταυρωπού ποταμού στην περιοχή της Καρδίτσας, κόστους €129 εκατ. και διάρκειας 25 ετών, από κοινοπραξία στην οποία ο Όμιλος συμμετέχει με ποσοστό 40%.

Ακίνητα

Στον τομέα της ανάπτυξης ακινήτων, μέσω της θυγατρικής ΑΒΑΞ Development, ο όμιλος επικεντρώνεται στον οικιστικό τομέα, όπου έχει να επιδείξει ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο έργων που αποτελείται από αστικές κατοικίες υψηλών προδιαγραφών και παραθεριστικά συγκροτήματα σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Παράλληλα, στον εμπορικό τομέα επενδύει σε εξέχοντα έργα γραφείων και λοιπών εμπορικών χρήσεων.

Η ΑΒΑΞ Development αναπτύσσει δύο συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών στο Νομό Χανίων ενώ παράλληλα βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης για περαιτέρω οικιστικές αναπτύξεις στην ίδια περιοχή και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς. Επίσης, συμμετέχει στην εταιρεία 3V η οποία έχει στην κατοχή της οικόπεδο στο Νέο Φάληρο του Δήμου Πειραιά στο οποίο προβλέπεται η ανάπτυξη έργου μεικτών χρήσεων. Διαθέτει ακόμη χαρτοφυλάκιο ακινήτων στο εξωτερικό (Ρουμανία, Πολωνία) το οποίο σχεδιάζει μακροπρόθεσμα να εκμεταλλευτεί.

Τέλος, σε οικόπεδο ιδιοκτησίας της ΑΒΑΞ στην περιοχή του Ελληνικού αναπτύσσεται τετραώροφο κτίριο 16 διαμερισμάτων το οποίο αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025.

Έργο για την Παπαστράτος

Πρόσφατα ο όμιλος ανέλαβε την κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο, προϋπολογισμού €30 εκατ. Ειδικότερα η ΑΒΑΞ αναλαμβάνει την κατασκευή:

  • του νέου κτιρίου γραμμής παραγωγής, που αποτελείται από υπόγειο κατασκευής από οπλισμένο σκυρόδεμα επιφάνειας 2.100 τ.μ., καθώς και από ισόγειο μεταλλικής κατασκευής επιφάνειας 1.720 τ.μ.
  • της υπερσύγχρονης αποθήκης, που αποτελείται από ισόγειο αποθηκευτικό χώρο μεταλλικής κατασκευής, επιφάνειας 4.300 τ.μ., καθώς και από όροφο γραφείων μεταλλικής κατασκευής επιφάνειας 565 τ.μ.
  • του εφαπτόμενου με την προηγούμενη εγκατάσταση, αποθηκευτικού χώρου, που αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και πρώτο όροφο μεταλλικής κατασκευής, συνολικής επιφάνειας 1.845 τ.μ.

Διαβάστε ακόμη: