Αττική οδός, η ώρα απόδοσης ευθυνών για το φιάσκο τη… μοιραία Δευτέρα της «Ελπίδας». Το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής που είχε συσταθεί στο τέλος Ιανουαρίου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Κώστα Καραμανλή ο οποίος επέστρεψε χθες βράδυ από το Παρίσι. Ο κ. Καραμανλής θα διαβάσει το πόρισμα προκειμένου να αποφανθεί τι λειτούργησε σωστά και τι όχι εκείνη την ημέρα όταν χιλιάδες πολίτες εγκλωβίστηκαν στα οχήματά του.

Η αξιολόγηση της τριμελούς επιτροπής, κατόπιν της επεξεργασίας όλων των στοιχείων που τέθηκαν στην κρίση της από το Κέντρο Διαχείρισης της Αττικής Οδού αλλά και των μαγνητοφωνημένων συνομιλιών μεταξύ του Κέντρου και του Κέντρου της Τροχαίας Αττικής Οδού, είναι ότι τίποτα δεν λειτούργησε σωστά πρακτικά. Το πόρισμα των ειδικών υπό τον προϊστάμενο της διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών αποφαίνεται ότι η κοινοπραξία φέρει ακεραία τη ευθύνη για τον κακό συντονισμό την επίμαχη ημέρα, ενώ υπογραμμίζεται ότι ο δρόμος θα έπρεπε να έχει κλείσει νωρίτερα.

Σημειωτέον, ο δρόμος κλείνει κατόπιν εισήγησης της εταιρίας στην Τροχαία Αττικής Οδού, κάτι, όμως, που φαίνεται να μην έγινε. Καταγράφονται, δε, παλινωδίες των αρμοδίων της κοινοπραξίας ως το πότε απαγορεύτηκε η είσοδος στον αυτοκινητόδρομο, καθώς επί αρκετή ώρα σηκώθηκαν οι μπάρες των διοδίων και αρκετά αυτοκίνητα μπήκαν στην Αττική Οδό, ενώ ήδη είχε επέλθει η απόλυτη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Καθυστερήσεις και ελλείψεις

Πολλές από τις αποφάσεις που ελήφθησαν, με βάση το πόρισμα, ελήφθησαν λανθασμένα ή καθυστερημένα.

Πολλά ερωτηματικά εγείρονται για την επιχειρησιακή επάρκεια της εταιρίας για τον αποχιονισμό ίσως του πιο σύγχρονου δρόμου της χώρας. Σε αρκετά τμήματα του δρόμου δεν είχε πέσει αλάτι, πολλά από τα εκχιονιστικά οχήματα που ήταν επιχειρησιακά διαθέσιμα ήταν πολύ μεγάλα, με ακατάλληλου μεγέθους “μαχαίρι”, με δεδομένη τη μεγάλη συγκέντρωση οχημάτων. Όσο για τα μικρότερα εκχιονιστικά, τα οποία η εταιρία είχε επιβεβαιώσει πως διαθέτει στις συσκέψεις που έγιναν, διαπιστώθηκε, όταν χρειάστηκε να επιστρατευτούν, ότι ήταν «άδεια» από καύσιμα.

Αποτέλεσμα, όταν διαπιστώθηκε αυτό νωρίς το απόγευμα, η Πολιτική Προστασία να συνεννοηθεί με τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου η Πυροσβεστική να πάει και να γεμίσει τα ντεπόζιτα των μικρών αυτών οχημάτων, ήταν όμως ήδη αργά.

Το ανώτατο πρόστιμο

Όλων τούτων δοθέντων, το πρόστιμο για την κοινοπραξία αναμένεται να είναι ιδιαίτερα τσουχτερό. Υπενθυμίζεται ότι με βάση νόμο που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση, τον 4663/2020, προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα για τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων, σε περίπτωση που ο δρόμος κλείνει με ευθύνη τους. Και, σε αυτή την περίπτωση, το πόρισμα του υπουργείου στοιχειοθετεί την ευθύνη της παραχωρησιούχου εταιρίας.

Με βάση τις προβλέψεις του νόμου, το πρόστιμο μπορεί να κυμαίνεται από 5.000 ως και 1 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες το πρόστιμο θα είναι στα ανώτατα επίπεδα, ίσως και 1 εκατ. ευρώ, εξαντλώντας δηλαδή την πρόβλεψη του νόμου.