«Πονοκέφαλο» αποτελεί για τις αστικές συγκοινωνίες η έλλειψη οδηγών, καθώς έχει εξελιχθεί σε μία από τις βασικότερες αιτίες που χάνονται δρομολόγια καθημερινά στους δρόμους της Αθήνας.
Μόνο το 2024 χάθηκαν 504.769 δρομολόγια, με την πλειονότητα (87,3%), δηλαδή 440.457, να οφείλεται σε έλλειψη οδηγού, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό της τάξης του 12,7% αποδίδεται σε άλλες αιτίες, όπως βλάβη οχήματος, αποκλεισμό οδών, στάσεις εργασίας κ.ά.
Η απώλεια συγκοινωνιακού έργου λόγω των ελλείψεων σε οδηγούς επιδεινώνεται, καθώς τα απολεσθέντα δρομολόγια για τον λόγο αυτό σημείωσαν αύξηση 37,3% πέρυσι σε σύγκριση με το 2023.
Ενδεικτικό του μεγέθους του προβλήματος είναι πως, σύμφωνα και με την έκθεση πεπραγμένων των ΟΣΥ, από τα 3.331.749 προγραμματισμένα δρομολόγια το 2024, εκτελέστηκαν τα 2.826.981, δηλαδή ποσοστό της τάξης του 84,8% έναντι 87,8% το 2023.
Ομως από το σύνολο των προγραμματισμένων δρομολογίων, ένα ποσοστό της τάξης του 13,2% –δηλαδή 440.457 δρομολόγια– «χάνεται» εξαιτίας του μεγάλου προβλήματος της έλλειψης οδηγών.
Ο δε αριθμός των οδηγών κινείται τα τελευταία χρόνια σε φθίνουσα πορεία. Από 3.049 το 2022 μειώθηκαν σε 2.955 το 2023 και 2.707 το 2024, δηλαδή πέρυσι καταγράφηκαν 248 λιγότεροι οδηγοί σε σύγκριση με το 2023.
Αν και η έλλειψη οδηγών παραμένει «αγκάθι», ο στόλος των λεωφορείων βρίσκεται σε τροχιά ανανέωσης, με στόχο μέχρι το τέλος της χρονιάς να κυκλοφορούν 950 καινούργια λεωφορεία (μαζί με των ΚΤΕΛ σε Δυτική και Ανατολική Αττική).
Πάντως, τα εκτελεσθέντα οχηματοχιλιόμετρα δρομολογίων σημείωσαν οριακή άνοδο 1,4%, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται στην πύκνωση δρομολογίων σε γραμμές μεγάλου μήκους σε βασικούς άξονες της Αθήνας.
Θυμίζουμε πως κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών εκτιμούν ότι λείπουν περίπου 450 οδηγοί προκειμένου να εκτελείται στο 100% το συγκοινωνιακό έργο. Τα προηγούμενα χρόνια, οι αστικές συγκοινωνίες ήρθαν αντιμέτωπες με συνταξιοδοτήσεις, μετατάξεις εργαζομένων αλλά και «πάγωμα» προσλήψεων κατά τη διάρκεια των μνημονίων.
Παράλληλα, ένας αριθμός οδηγών, που δεν μπορεί με ακρίβεια ακόμη να διευκρινιστεί, είναι εκτός υπηρεσίας με «χαρτί» γιατρού, δεδομένου ότι η αρμόδια δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών, που εξετάζει την ικανότητα οδήγησης, τα προηγούμενα χρόνια είχε ατονήσει. Τελευταία γίνονται προσπάθειες από το αρμόδιο υπουργείο αυτή να ενεργοποιηθεί ώστε να γίνει εκκαθάριση στο μητρώο των οδηγών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι περίπου 250 οδηγοί κρίθηκαν ακατάλληλοι και σε επόμενο στάδιο, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα ζητήσουν επιστροφή του επαγγελματικού τους διπλώματος.
Επειδή όμως η σύσταση αυτών των επιτροπών αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση και προκειμένου να γίνει άμεσα εκκαθάριση φακέλων αξιολόγησης οδηγών που εκκρεμούν έως την 1η Νοεμβρίου 2025, ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα τροπολογία, με την οποία προβλέπεται ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα εξέτασης της ικανότητας για ασφαλή οδήγηση των οδηγών στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από ιδιωτικούς φορείς παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, πάντα με τη συμμετοχή γιατρών.