Η Artemisia δεν θεωρείται τυχαία η πιο διάσημη γυναίκα καλλιτέχνιδα του 17ου αιώνα, μια από τις πιο ταλαντούχες Baroque ζωγράφους της εποχής της. Εργάστηκε στη Ρώμη, τη Φλωρεντία, τη Βενετία, τη Νάπολη και το Λονδίνο, για τα υψηλότερα κλιμάκια της ευρωπαϊκής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένου του Μεγάλου Δούκα της Τοσκάνης και του Φίλιππου Δ` της Ισπανίας. Όχι μόνο ήταν εξαιρετική στο να ζωγραφίζει συναισθηματικές σκηνές, αλλά ήταν και η πρώτη γυναίκα που έγινε δεκτή στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας. Επιπλέον, εργάστηκε με τον Caravaggio ως μοναδική του μαθήτρια. Ωστόσο, η Artemisia ήταν ξεχασμένη για αιώνες.

Το 1915, ο Ιταλός ιστορικός τέχνης Robert Longhi δημοσίευσε ένα άρθρο, Gentileschi, padre e figlia (Gentileschi, πατέρας και κόρη). Υπήρχε η εικασία ότι οι άνθρωποι απέδιδαν εσφαλμένα τη δουλειά της ως του πατέρα της, αλλά ο Longhi τόνισε ότι ήταν δική της.

Judith Beheading Holofernes, painting by Artemisia Gentileschi, circa 1620 

Μέρος αυτού που κάνει την τέχνη της τόσο συγκλονιστική είναι τα θέματα της σεξουαλικής επίθεσης κατά των γυναικών και η εκδίκησή τους. Αντλούσε από τις δικές της εμπειρίες ως γυναίκα στην Ιταλία της Αναγέννησης. Ίσως το πιο καθοριστικό ήταν ότι το 1612 βιάστηκε από τον δάσκαλό της. Ο πατέρας της κατηγόρησε τον βιαστή στο δικαστήριο, δημοσιοποιώντας το σκάνδαλο.

Η Gentileschi ήταν κόρη του αξιοσέβαστου ζωγράφου Orazio Gentileschi. Είδε το ταλέντο της κόρης του από νωρίς και προσέλαβε τον Agostino Tassi για να συνεχίσει να την εκπαίδευσή της. Όμως ο Tassi βίασε την Artemisia όταν εκείνη ήταν μόλις δεκαεννιά χρονών.

Εκείνη την εποχή, μια γυναίκα δεν μπορούσε να υποβάλει κατηγορίες για βιασμό. Έτσι ο Orazio κατέθεσε τις κατηγορίες εναντίον του. Επιπλέον, οι γυναίκες συνήθως αναμενόταν να παντρευτούν τους βιαστές τους για να διατηρήσουν την αγνότητα και την τιμή τους. Έτσι, αντί να καταθέσει κατηγορίες για βιασμό, στο δικαστήριο έπρεπε να κατηγορήσει τον Tassi για υλικές ζημιές.

Η Artemisia ελέγχθηκε σωματικά και ψυχικά για να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Οι μαίες εξέτασαν το σώμα της στο δικαστήριο για να διαπιστώσουν αν ήταν παρθένα. Πίεσαν επίσης τους αντίχειρές της για να ελέγξουν αν έλεγε την αλήθεια. Λόγω του πατριαρχικού συστήματος στην Αναγέννηση, πολλοί άνθρωποι την κατηγόρησαν ότι ήταν πόρνη ή ακάθαρτη. Τελικά ο Tassi φυλακίστηκε για δύο χρόνια.

Γράφει η Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή

Διαβάστε τη συνέχεια στο klik.gr