Μετά από μακροχρόνιες καθυστερήσεις, διαφωνίες και αντεγκλήσεις, οι οποίες έλαβαν και έντονο πολιτικό χαρακτήρα, φαίνεται πως αποφασίστηκε πλέον η τύχη των αρχαίων που βρέθηκαν στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, από την οποία εξαρτάται άμεσα η πορεία ολοκλήρωσης του έργου. Σύμφωνα με διαρροές, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣΤΕ) αποφάσισε την μεταφορά και την επανατοποθέτησή τους μετά το πέρας των εργασιών.
Προσπάθειες για λύση κατά χώραν διατήρησης των ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου
Η απόφαση του ΣΤΕ, η οποία δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί εξ ου και δεν έχουν ενημερωθεί οι άμεσα εμπλεκόμενοι, δηλαδή όσοι έκαναν τις προσφυγές, τα αρμόδια υπουργεία και η Αττικό Μετρό, αφορά στις αιτήσεις ακύρωσης της υπουργικής απόφασης της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη, μετά την θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων ευρημάτων, που κατατέθηκαν από επιστημονικούς φορείς μεταξύ των οποίων και ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων. Οι παραπάνω φορείς χρησιμοποίησαν κάθε διαθέσιμο μέσω προκειμένου να προκριθεί η λύση της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων προκειμένου να μην τεθούν σε κίνδυνο κατά την μεταφορά τους.
Απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτηση βάσει της μελέτης Κορρέ
Μετά την απόφαση του ΣΤΕ, ωστόσο, που πάρθηκε με 13 ψήφους υπέρ και 12 κατά, ανάβει πλέον οριστικά το πράσινο φως για την μεταφορά τους στο Στρατόπεδο Π. Μελά μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου οπότε και θα επανατοποθετηθούν. Η παραπάνω απαιτητική όσο και ευαίσθητη διαδικασία θα πραγματοποιηθεί με βάση την ειδική μελέτη που έχει εκπονήσει ο μηχανικός Δημήτρης Κορρές, η οποία έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ, ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο και εκκρεμεί η υπογραφή της από την διοικητική ιεραρχία.
Οι αρχαιότητες στον Σταθμό Βενιζέλου ήρθαν στο φως το 2008 και από τότε μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβήσει αμέτρητες συζητήσεις, αποφάσεις, διαφωνίες, ,μαραθώνιες συνεδριάσεις αλλά και πολυάριθμες δικαστικές προσφυγές με αποτέλεσμα την μακροχρόνια καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και τον κίνδυνο να χάσει το Ελληνικό Δημόσιο τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 700 εκατ. ευρώ λόγω της λήξη της προθεσμίας παράδοσης. Το χρονικό περιθώριο που έχει η Αττικό Μετρό για την ολοκλήρωση του έργου είναι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, στόχος ο οποίος κρίνεται εφικτός.