Η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα φάση ανάπτυξης υποδομών που αναδιαμορφώνει ριζικά τον αστικό της ιστό. Με την πλήρη λειτουργία του μετρό να αλλάζει τον τρόπο μετακίνησης των πολιτών και μεγάλα οδικά έργα όπως το Flyover να αναμένεται να αποσυμφορήσουν το κυκλοφοριακό, η πόλη ενισχύει τον ρόλο της ως μητρόπολη της Βόρειας Ελλάδας. Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις σε εκπαίδευση, υγεία, λιμενικές εγκαταστάσεις και τεχνολογία διαμορφώνουν ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό τοπίο.
Η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά
Η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, που εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2024, συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Νέα Ελβετία μέσω 13 σταθμών και μεταφέρει καθημερινά περίπου 80.000 επιβάτες.
Το επόμενο βήμα είναι η επέκταση προς Καλαμαριά, δημιουργώντας τον πρώτο διακλαδωμένο κλάδο του δικτύου. Η νέα γραμμή ξεκινά από τον σταθμό 25ης Μαρτίου και περνά από Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα.
- Οι αποστάσεις μεταξύ σταθμών (περίπου 900 μ.) θα επιταχύνουν τη διαδρομή, καλύπτοντας το αστικό συγκρότημα σε περίπου 20 λεπτά.
- Η ρευματοδότηση των σταθμών ολοκληρώνεται σύντομα, ώστε να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια.
- Η πλήρης λειτουργία αναμένεται μετά τον συντονισμό των γραμμών τον Νοέμβριο, ενώ η παράδοση της επέκτασης προγραμματίζεται για το α’ τρίμηνο του 2026, εξυπηρετώντας 60.000 επιπλέον επιβάτες ημερησίως.
Η AKTOR έχει αναλάβει τον συντονισμό των πέντε εργολαβιών για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, αξιοποιώντας την εμπειρία της από τη βασική γραμμή.
Flyover και νέα οδικά δίκτυα
Το έργο του Flyover, μήκους 7,6 χλμ. (με γέφυρα 4 χλμ.) και συνολικής αναβάθμισης 12 χλμ. της εσωτερικής περιφερειακής οδού, βρίσκεται σε εξέλιξη με πρόοδο άνω του 25%.
- Η ολοκλήρωση προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2027.
- Το έργο υλοποιείται από τη σύμπραξη ΜΕΤΚΑ – ΑΒΑΞ και θα βελτιώσει δραστικά τη ροή κυκλοφορίας.
Παράλληλα, προωθούνται έργα όπως οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη–Έδεσσα και Δράμα–Αμφίπολη, η σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης προβλήτας, καθώς και ο Δυτικός Προαστιακός με τρεις γραμμές σταθερής τροχιάς που θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο.
Επενδύσεις σε σχολεία, λιμάνι και υγεία
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προγραμματίζεται μέσω ΣΔΙΤ η ανέγερση 18 νέων σχολικών μονάδων (2 Νηπιαγωγεία, 6 Δημοτικά, 4 Γυμνάσια και 6 Λύκεια), με ανάδοχο την ένωση Metlen – ΑΤΕΣΕ και διάρκεια σύμβασης 27 ετών.
Η επέκταση της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο λιμενικό έργο της χώρας, με στόχο τον διπλασιασμό της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, και υλοποιείται από το σχήμα ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ.
Στον τομέα της υγείας, το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2027, παρέχοντας εξειδικευμένες παιδιατρικές υπηρεσίες και λειτουργώντας ως κόμβος εκπαίδευσης και έρευνας για τη Βόρεια Ελλάδα.
Κέντρο καινοτομίας και επόμενες φάσεις
Το Thess INTEC δρομολογεί τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Καινοτομίας στην Ελλάδα, που θα στεγάσει start-ups και ερευνητικά εργαστήρια.
- Οι πρώτες εργολαβίες ύψους 25 εκατ. ευρώ αφορούν χωματουργικά και αντιπλημμυρικά έργα.
- Το κτίριο θα διαθέτει 4 ορόφους, με συνεδριακό κέντρο και θερμοκοιτίδα επιχειρήσεων.
Στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό εντάσσονται επίσης:
- Επέκταση του μετρό προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία
- Logistics Park στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου
- Δύο εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων
- Σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού.
Οι σχετικοί διαγωνισμοί βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, με συμβασιοποιήσεις να αναμένονται το 2026.
Νομικά ζητήματα και αποζημιώσεις
Η κοινοπραξία υπό την AKTOR έχει καταθέσει αίτημα αποζημίωσης ύψους 128,4 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις της βασικής γραμμής του μετρό έως την ολοκλήρωση του έργου (30 Νοεμβρίου 2024). Το Διαιτητικό Δικαστήριο διαχώρισε τα αιτήματα σε:
- 44,9 εκατ. ευρώ για γενικά έξοδα και κόστη προμηθευτών
- 77,6 εκατ. ευρώ για παράταση εγγύησης
- 5,9 εκατ. ευρώ για διατήρηση εγγυητικών επιστολών.
Μια πόλη σε πλήρη αναμόρφωση
Τα παραπάνω έργα αποτυπώνουν μια Θεσσαλονίκη σε περίοδο θεμελιώδους μεταμόρφωσης, με παρεμβάσεις σε όλους τους κρίσιμους τομείς: συγκοινωνίες, υγεία, εκπαίδευση, τεχνολογία και λιμενικές υποδομές.
Παρά τις προκλήσεις, η πόλη ετοιμάζεται να αποκτήσει ένα σύγχρονο αστικό πρόσωπο, επαναπροσδιορίζοντας τον ρόλο της στον χάρτη της Βόρειας Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Διαβάστε ακόμη:
- Στην τελική ευθεία το νέο κόμμα του Αλέξη Τσίπρα: Τα επόμενα βήματα
- Μαρία Σολωμού: Εγώ έκανα πάντα την πρώτη κίνηση, έχει τύχει να στείλω σφηνάκι και να συστηθώ
- Κάμερες στην Αττική: Πού θα βρίσκονται 388 συσκευές – Ποιες παραβάσεις θα καταγράφουν
- Αλτσχάιμερ: 41χρονος αποκαλύπτει το πρώτο σύμπτωμα που αγνόησε και «μαρτύρησε» τη νόσο