Στα τέλη του 2024, δηλαδή σε λιγότερο από 4 χρόνια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κοστίζουν το ίδιο με τα συμβατικά. Αυτό θα συμβεί επειδή θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό το κόστος των μπαταριών, ενώ θα προχωρήσει και η πεποίθηση στην Κοινή Γνώμη Ευρώπης, Αυστραλίας και Βόρειας Αμερικής δηλαδή σε περίπου 1 δις κατοίκους, για επιτάχυνση της μετάβασης από τα οχήματα ορυκτών καυσίμων στα ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με την αναλυτική έρευνα της τράπεζας UBS, που περιήλθε σε γνώση του radar.gr και περιγράφεται (η πρώτη περίληψη είχε διαρρεύσει πέρυσι τον Οκτώβριο), το επιπλέον κόστος κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που σήμερα μπορεί να θεωρηθεί υψηλό, θα μειωθεί στο τέλος του 2022 κοντά στα 1.800 ευρώ και θα εξαφανιστεί εντελώς έως το 2024.
Όλα αυτά, όταν γύρω στο 2010, που ξεκίνησε η ηλεκτροκίνηση, αφορούσε μόνο πελάτες με υψηλό βιοτικό επίπεδο. Από τότε τα πράγματα έχουν αλλάξει και τα προβλήματα που υπήρχαν με τη μικρή αυτονομία των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχουν ξεπεραστεί. Η χωρητικότητα των μπαταριών έχει αυξηθεί, ενώ έχουν αυξηθεί τα σημεία φόρτισης.
Αν και τα προηγούμενα χρόνια η μετάβαση από τα μοντέλα αυτοκινήτων που είχαν κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην ηλεκτροκίνηση δεν ήταν συμφέρουσα για τους κατασκευαστές, πλέον οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν ότι ένα ηλεκτρικό μοντέλο είναι ιδιαίτερα κερδοφόρο, ενώ από την άλλη θα τους βοηθήσει να «χτίσουν» το προφίλ των χαμηλών εκπομπών ρύπων. Σήμερα οι μπαταρίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατασκευάζονται σχεδόν αποκλειστικά από εταιρείες της Ανατολικής Ασίας, όπως της LG Chem της Νότιας Κορέας, της Panasonic της Ιαπωνίας και της κινεζικής CATL και αντιπροσωπεύουν το 25-40% του κόστους ολόκληρου του οχήματος.
KINΔΥΝΕΥΟΥΝ ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΝ
Η έρευνα αναφέρει ότι σε δύο χρόνια από σήμερα το κόστος της μπαταρίας θα μειωθεί κάτω από 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα, ενώ αποκαλύπτει ότι η μείωση του κόστους της μπαταρίας θα εξαλείψει σε μεγάλο βαθμό την -οικονομική- περίπτωση των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία συνδυάζουν μπαταρία με έναν συμβατικό κινητήρα.
Άξιο λόγου είναι ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ήδη αυξηθεί στην ΕΕ και στην Κίνα, παρά το πλήγμα στην αγορά αυτοκινήτων που προκλήθηκε από την πανδημία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η UBS μέσω της έρευνας δηλώνει ότι το μερίδιο αγοράς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φθάσει στο 17% έως το 2025, ενώ μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιστοιχούν στο 40% των παγκόσμιων πωλήσεων.
Παράλληλα, η UBS αναφέρει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να διατηρήσουν τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κινδυνεύουν να μείνουν πίσω από ανταγωνιστές όπως η Tesla και η Volkswagen που σήμερα είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως σε όγκο και η οποία επενδύει πάνω από 33 δισ. ευρώ για να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«ΤΡΕΧΕΙ» ΚΑΙ Η Ε.Ε.
Ξύπνησε ξαφνικά και η ΕΕ για το θέμα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έστω και αργά: η Κομισιόν ενέκρινε και το δεύτερο φιλόδοξο πρόγραμμα IPCEI (Important Project of Common European Interest) για την υποστήριξη της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα των μπαταριών.
Στο πρόγραμμα «European Battery Innovation» συμμετέχουν 12 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Αυστρία, Βέλγιο, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία, Σλοβακία, Ισπανία και Σουηδία) και οι οποίες αναλαμβάνουν να εισφέρουν συνολικά 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την χρηματοδότησή του.
Οι κρατικές ενισχύσεις θα αποτελέσουν το έδαφος για επιπλέον 9 δις ευρώ από ιδιώτες επενδυτές, υπερκαλύπτοντας έτσι το κεφάλαιο από τις κρατικές επιχορηγήσεις. Μάλιστα υπάρχει πρόβλεψη από πλευράς Κομισιόν για μηχανισμό «claw-back», δηλαδή για έργα που θα προχωρήσουν και θα έχουν επιτυχία, να υποχρεούνται οι ιδιώτες να επιστρέψουν μέρος της ενίσχυσης που ελήφθη στα αντίστοιχα κράτη-μέλη. Το πρώτο «Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος» στον τομέα των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσε πρωτοβουλία 7 μελών κρατών και είχε συγκεντρώσει 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η αντιπρόεδρος της Κομισιόν για θέματα Ανταγωνισμού Margrethe Vestager, είπε πως «τα απαιτούμενα κεφάλαια-επενδύσεις για την διεξαγωγή της απαιτούμενης έρευνας και καινοτομίας είναι ιδιαιτέρως σημαντικά, ενέχοντας σημαντικά ρίσκα που δεν δύναται να αναλάβει μια εταιρεία ή ένα κράτος μέλος. Με τον τρόπο αυτό, ο κίνδυνος αμβλύνεται και διαμορφώνονται οι όροι για την ανάπτυξη καινοτόμων και βιώσιμων μπαταριών».
ΕΜΦΑΣΗ ΣΕ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΟΜΕΙΣ
Στο πρόγραμμα η έμφαση θα δοθεί σε τέσσερις τομείς:
- Συστήματα Μπαταριών
- Κυψέλες μπαταριών
- Αναβαθμισμένα υλικά-πρώτες ύλες
- Ανακύκλωση και Βιωσιμότητα
Σε αυτό, 42 εταιρείες, από 12 χώρες θα συμμετέχουν άμεσα στην ολοκλήρωση. Μεταξύ άλλων, στη λίστα βρίσκονται κορυφαίοι «παίκτες» της βιομηχανίας όπως είναι η BMW, η Fiat, η Northvolt και η Tesla, καθώς και άλλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups). Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν συνεργασίες με εξωτερικούς συνεργάτες όπως είναι τα πανεπιστήμια, οργανισμοί έρευνας και άλλες επιχειρήσεις. Το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, με επιμέρους διαφορές στα χρονοδιαγράμματα ανά έργο.
Επί του πρακτέου, οι στοχεύσεις του προγράμματος συνοψίζονται στα παρακάτω τρία παραδείγματα:
-Μέσω του προγράμματος θα βελτιωθεί σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της παραγωγής κυψελών μπαταρίας, για παράδειγμα, μέσω διαδικασιών παραγωγής χωρίς διαλύτες.
-Το έργο στόχο έχει να βελτιώσει τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο και τα συστήματα μέτρησης των μπαταριών. Έτσι όταν οι μπαταρίες φτάνουν στο τέλος του πρώτου κύκλου ζωής, για παράδειγμα μετά από δέκα χρόνια στην περίπτωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θα υπάρχουν πληροφορίες που να απεικονίζουν την κατάσταση τους και επομένως θα είναι δυνατόν να καθοριστούν τα όρια χρήσης και αντοχής σε περίπτωση επαναχρησιμοποίησης, δηλαδή, δεύτερου κύκλου ζωής. Είτε ως σταθμός φόρτισης είτε ανακυκλώνοντας τες, τα πολύτιμα υλικά θα μπορούν να ανακτώνται για την παραγωγή νέων μπαταριών.
-Το έργο στοχεύει, επίσης, στην βέλτιστη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών σε ολόκληρο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, χρησιμοποιώντας προηγμένα αναλυτικά εργαλεία και στοιχεία που θα βελτιστοποιούν την παραγωγική διαδικασία.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μάρος Σέφκοβιτς χαρακτηριστικά ανέφερε: «όλες οι βιομηχανίες στην Ευρώπη χρειάζονται ένα προβλέψιμο νομοθετικό περιβάλλον το οποίο θα υποστηρίξει την καινοτομία και την προετοιμασία για την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης μέχρι το 2023».
Πρόσθεσε, ακόμη πως «μια βασική παράμετρος για την επιτυχία του εγχειρήματος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι η κατάρτιση και επανακατάρτιση του εργατικού δυναμικού, ώστε, να ταιριάζει στις νέες βιομηχανικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας, περίπου 800 χιλιάδες εργαζόμενοι θα χρειαστούν εκπαίδευση μέχρι το 2025».