Τα στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσιάζουν δημόσια τον ενθουσιασμό τους για τα νέα ηλεκτρικά τους οχήματα, την ίδια στιγμή που προειδοποιούν τις Βρυξέλλες ότι δεν είναι ρεαλιστικό να πωλούνται μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στην επόμενη δεκαετία. Το μήνυμά τους, όσο αντιφατικό κι αν φαίνεται, αποσκοπεί στο να πιέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να αναθεωρήσει το σχέδιό της για την πλήρη κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Αντίσταση στην απαγόρευση από τους μεγάλους παίκτες
Ανώτατα στελέχη της Volkswagen, της Mercedes-Benz Group και της Stellantis έχουν εκφράσει ανοιχτά την αντίθεσή τους στην επικείμενη απαγόρευση, επικαλούμενα τη στασιμότητα της ευρωπαϊκής αγοράς, τη χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες, όπως η BYD Co. Για τους κατασκευαστές, η απότομη μετάβαση απειλεί να αποσταθεροποιήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού που στηρίζουν εκατομμύρια θέσεις εργασίας και αποτελούν πυλώνα για οικονομίες όπως της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας.
Το δίλημμα της ΕΕ: περιβάλλον ή βιομηχανία
Από την πλευρά τους, οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές και οι περιβαλλοντικοί οργανισμοί προειδοποιούν ότι η υποχώρηση από τον στόχο του 2035 θα έθετε σε κίνδυνο την αξιοπιστία της ΕΕ στον αγώνα κατά της κλιματικής κρίσης και θα καθυστερούσε την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, αφήνοντας την Ευρώπη πιο πίσω από την Κίνα. Υπογραμμίζουν ότι η σταδιακή κατάργηση των οχημάτων εσωτερικής καύσης είναι αναγκαία για την τόνωση των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες και για τη μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Οι προτάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών
Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές ζητούν περισσότερη ευελιξία στην εφαρμογή των στόχων, επιμένοντας να επιτραπεί για μεγαλύτερο διάστημα η πώληση αυτοκινήτων με τεχνολογίες όπως οι range extenders — μικροί κινητήρες εσωτερικής καύσης που φορτίζουν την μπαταρία — καθώς και να διατηρηθούν οι επιδοτήσεις και οι ευνοϊκοί κανονισμοί για τα υβριδικά οχήματα. Παράλληλα, ζητούν μόνιμα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πιο χαλαρούς κανόνες ασφαλείας για τα μικρότερα μοντέλα, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικοί έναντι των ξένων αντιπάλων τους.
Η αναμέτρηση που έρχεται
Το βλέμμα στρέφεται τώρα στην επόμενη συνάντηση στις Βρυξέλλες, όπου οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών θα παρουσιάσουν τις ανησυχίες τους στην Ursula von der Leyen. Ενώ οι συνεργάτες της τονίζουν ότι η προθεσμία του 2035 δεν αλλάζει, αξιωματούχοι της ΕΕ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο συμβιβασμών για μεταβατικές τεχνολογίες. Η Κομισιόν έχει ήδη ξεκινήσει την αναθεώρηση των στόχων του κλάδου για το 2030 και το 2035 και αναμένεται να παρουσιάσει πιθανές αλλαγές το επόμενο έτος.
Κλιματικοί στόχοι υπό αμφισβήτηση
Η συζήτηση αυτή διεξάγεται ενώ η ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο να ενισχύσει περαιτέρω τους κλιματικούς της στόχους. Τα κράτη-μέλη παραμένουν διχασμένα ως προς την πρόταση της Επιτροπής για μείωση των εκπομπών κατά 90% έως το 2040, με τη Γαλλία να ζητά να συζητηθεί το θέμα σε επίπεδο ηγετών τον επόμενο μήνα. Όπως σημειώνει το Bloomberg, το μέλλον των στόχων για την αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να αποτελέσει βασικό σημείο τριβής, με την Ιταλία να πιέζει για εξαίρεση στα βιοκαύσιμα ως όρο για να υποστηρίξει τον στόχο του 2040.