Με τις σημερινές απαιτήσεις να υπόσχονται παράδοση προϊόντων στην πόρτα του καταναλωτή έως και τις επόμενες δύο ώρες, ο «αγώνας» των λιανεμπόρων για να βρουν τον κατάλληλο χώρο μέσα στον αστικό ιστό έχει μόλις ξεκινήσει. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα χρειαστούν μέσα στην πόλη και όχι στα περίχωρα περισσότερες «έξυπνες» αποθήκες, φιλικές προς το περιβάλλον, με ευέλικτα κέντρα διανομής.

 Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου

Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τις ισορροπίες στον κλάδο και κατ’ επέκταση στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Τα λεγόμενα «μαγαζιά γειτονιάς» βρέθηκαν αντιμέτωπα με το λουκέτο, αφού δεν προσέφεραν στους πελάτες τους την «πολυτέλεια» του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ οι πιο… «μεσαίοι» βρέθηκαν πολύ γρήγορα στο παρασκήνιο απειλώντας τις μεγάλες αλυσίδες του κλάδου.

Στο σκηνικό αυτό οι “last mile” διανομές μέχρι τον τελικό καταναλωτή θα χρειαστεί να οργανωθούν ακόμη πιο αποτελεσματικά και φαίνεται πως η δημιουργία των λεγόμενων «darkstores» μπορεί να ρίξει «φως» στο σκοτάδι και να συνδέσει την παραδοσιακή εφοδιαστική αλυσίδα με τα καταστήματα.

Η τάση για δημιουργία τέτοιων καταστημάτων έχει ξεκινήσει ήδη τα προηγούμενα χρόνια στο εξωτερικό, όπου τα «διαδικτυακά ψώνια» ήταν αρκετά διαδεδομένα.

Ο όρος «darkstore» ή κέντρο «dotcom» αναφέρεται σε ένα κατάστημα λιανικής πώλησης ή κέντρο διανομής που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις διαδικτυακές αγορές.

Είναι γενικά μια μεγάλη αποθήκη που μπορεί είτε να χρησιμοποιηθεί για τη διευκόλυνση της υπηρεσίας “click-and-collect”, όπου ένας πελάτης παραλαμβάνει ένα αντικείμενο που έχει παραγγείλει στο Διαδίκτυο, είτε ως πλατφόρμα εκπλήρωσης παραγγελιών για διαδικτυακές πωλήσεις.

Πρωτοπόρο το Ηνωμένο Βασίλειο

Η νέα λειτουργία ξεκίνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο, και η δημοτικότητά της έχει επίσης εξαπλωθεί στη Γαλλία ακολουθούμενη από την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως λένε παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για καταστήματα ειδικά οργανωμένα σε επίπεδο logistics στο οποίο τα προϊόντα τοποθετούνται διαφορετικά έτσι ώστε οι υπάλληλοι να έχουν εύκολη πρόσβαση και να εκτελούν τις ηλεκτρονικές παραγγελίες.

Τα εν λόγω καταστήματα από την μια πλευρά δέχονται καθημερινά τα φορτηγά τροφοδοσίας και από την άλλη τα στέλνουν για να εκτελέσουν τις παραγγελίες μέσω του δικού τους δικτύου μεταφορών. Επί της ουσίας, δηλαδή, ο χώρος τους θυμίζει Logistic Center, αλλά και φυσικό κατάστημα.

Χορός επενδύσεων εν μέσω πανδημίας

Τον χορό των επενδύσεων άνοιξε η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία εν μέσω πανδημίας και εκτόξευσης των ηλεκτρονικών της παραγγελιών ανακοίνωσε πως θα δημιουργήσει το «AB Home Shope Center».

Πρόκειται για μια επένδυση €10 εκατ. που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες εντός Αττικής.

Το διαφορετικό αυτό κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ αναβαθμίζει περαιτέρω τις ηλεκτρονικές αγορές με τις υψηλότερες προδιαγραφές ασφαλείας, τεχνολογίας αιχμής και χρήση «έξυπνων» εφαρμογών, ενώ εμπλουτίζεται καθημερινά με ποικιλία 11.000 προϊόντων.

Την ίδια στιγμή, η πλήρης μετάβαση στην ψηφιακή εποχή αποτελεί το μεγάλο στοίχημα του Ομίλου Σκλαβενίτη για το 2021, ο οποίος δρομολογεί επενδύσεις ύψους €50 εκατ.

Η εταιρεία επιτάχυνε τα μικρά βήματα που έγιναν υπό την υπέρμετρη πίεση που άσκησε στο ηλεκτρονικό εμπόριο η πανδημία του κορωνοϊού και μετά την συνεργασία της με την πλατφόρμα e-food για την παραγγελία online (3.500 κωδικοί) προϊόντων σε Αττική, Θεσ/νίκη, Πάτρα και άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας ξεκίνησε την δοκιμαστική λειτουργία του eMarket της.

Για την ομαλή και ποιοτική εξυπηρέτηση των online παραγγελιών η Σκλαβενίτης διαθέτει υπερσύγχρονο e-hub (στην Πέτρου Ράλλη) και ετοιμάζει δύο ακόμα στην Αττική (σε Βόρεια και Νότια προάστια) και ένα στη Θεσσαλονίκη, που θα λειτουργήσουν εντός του έτους.

Με βάση τον προγραμματισμό οι υπηρεσίες του e-shop της Σκλαβενίτης θα επεκταθούν περαιτέρω, καθώς στόχος είναι σε βάθος χρόνου να δημιουργηθεί ένα δίκτυο με e-hub σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.

Σε αναζήτηση του κατάλληλου ακινήτου για να δημιουργήσει το νέο εφοδιαστικό της κέντρο στην Αττική βρίσκεται η Lidl Hellas.

Το νέο Logistic Center θα υποστηρίξει το επενδυτικό πλάνο της αλυσίδας, που σκοπεύει να υλοποιήσει στο έπακρο, παρά τις συνέπειες που είχε στην ελληνική οικονομία η πανδημία, καθώς επίσης και τις αυξημένες ανάγκες που θα προκύψουν από την επέκταση του δικτύου μελλοντικά.

Υπενθυμίζεται ότι η Lidl δρομολογεί επενδύσεις ύψους €350 εκατ. έως το 2023, οι οποίες περιλαμβάνουν νέα καταστήματα αλλά και logistic.

Νέα επένδυση ύψους €11 εκατ. σε logistics υψηλής τεχνολογίας υλοποιεί ο όμιλος Fourlis. Και μπορεί ο κορυφαίος όμιλος να κατασκευάζει το ακίνητο σε οικόπεδό του στα Οινόφυτα Βοιωτίας (εκτός αστικού ιστού), όμως μέσω της ΙΚΕΑ αναπτύσσει ένα νέο concept, αυτό των «μικρομεσαίων» καταστημάτων της αλυσίδας, σε Ελλάδα και Βουλγαρία.

Το προηγούμενο διάστημα άνοιξε τις πύλες του το πρώτο «μικρό ΙΚΕΑ» στον Πειραιά στην οδό Γούναρη στο εμπορικό κέντρο της πόλης.

Το κατάστημα είναι συνολικής επιφάνειας 2.000 τ.μ και είναι το πρώτο μιας σειράς σημείων που έχουν ήδη σχεδιαστεί να λειτουργήσουν σε βάθος χρόνου σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Σόφια.

Το μοντέλο που ακολουθεί η εταιρία αφορά στην δημιουργία καταστημάτων επιφάνειας μεταξύ 1.000 και 2.000 τ.μ., με περίπου 1.000 κωδικούς, στα κέντρα των πόλεων, ενώ έρχεται να συμπληρώσει τα «μεσαίας κατηγορίας» ΙΚΕΑ τα οποία θα αναπτυχθούν σε Πάτρα και Ηράκλειο Κρήτης και θα είναι μεταξύ 5.000 και 10.000 τ.μ.

Το «crash test» του εν λόγω εγχειρήματος, πάντως, έγινε στην Βουλγαρία και συγκεκριμένα στην πόλη Βάρνα, όπου ο όμιλος λειτούργησε το φθινόπωρο του 2020 ένα medium ΙΚΕΑ.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.