Μια ματιά στα e- shop των μεγάλων αλυσίδων αλλά και η επιτόπια επίσκεψη σε περιφερειακές αγορές με τους καταστηματάρχες να δίνουν τον υπέρτατο αγώνα επιβίωσης δίνει μια αίσθηση της νέας πραγματικότητας που ενδεχομένως αποτελέσει πρόκριμα για την επόμενη μέρα.
Αναμφισβήτητα, πάντως, με όσα αναφέρουν επιχειρηματίες του κλάδου, η νέα αυτή μορφή αγορών διασφαλίζει ένα μίνιμουμ επικοινωνίας με τον καταναλωτή, που μέχρι τώρα έβλεπε πόρτες κλειστές και είχε μόνη διέξοδο «άτυπες» συναλλαγές. Βέβαια όπως αναφέρουν ο νέος θεσμός δεν μπορεί να αποκαταστήσει το χαμένο τζίρο μια και η ελεύθερη αγορά λειτουργεί «εν τω όλω» με μια διαδικασία στο τρίπτυχο «κινητικότητα- ψυχαγωγία- κάλυψη αναγκών» και άρα με «απαγορευτικά» σε ισχύ περιορίζεται η δυναμική της. Ειδικά όταν οι γίγαντες του λιανεμπορίου έχουν επενδύσει στα e shop μεγάλα ποσά και έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικών καναλιών.
Σε σχέση, τώρα, με τις καταγραφές από τις πρώτες εβδομάδες φαίνεται ότι τα ισχυρά Brands, δηλαδή όσοι έχουν πιστούς πελάτες, άσχετα με το μέγεθός τους, πήραν μέρος του τζίρου. Η πιστότητα πελατών βέβαια κτίζεται από τους μεγάλους με μεγάλες καμπάνιες μάρκετινγκ προσαρμοσμένες ακόμη και σε αυτά τα επίπεδα συγκυρίας με τη χρήση εναλλακτικών καναλιών πωλήσεων (e shop), αλλά και από τους μικρούς σε επίπεδο γειτονιάς ή μικροχώρου στη βάση της κατεστημένης φήμης χρόνων αλλά και στη δυνατότητα ευέλικτης λειτουργίας, δηλαδή προσαρμογές στο κόστος (αποθήκη, προσωπική εργασία) αλλά και στις γρηγορότερες παραδόσεις (προσωπικές παραδόσεις και όχι χρήση courier).
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι π.χ. αγορές περιφερειακές όπως πχ το χαλάνδρι η Ψυχικό που είναι σε εγγύτητα με περιοχές κατοικίας κάπως δούλεψαν με την «παράδοση εκτός» καθώς πολλοί θέλησαν να «βολτάρουν» αφενός κι αφετέρου να ψωνίσουν σε κάποια εγνωσμένης φήμης συνοικιακά μαγαζιά. Ακόμη και με επίδειξη του εμπορεύματος στο δρόμο, μπροστά από το τραπεζάκι με το POS που συνήθως έκλεινε την είσοδο. Ουσιαστικά με τα διαρκή «απαγορευτικά» ο κόσμος «ανακάλυψε» και πάλι τη γειτονιά του και στήριξε τοπικές επιλογές χωρίς βέβαια αυτό να φτάνει για την επιβίωση τους με δεδομένη και την πίεση που δέχονται από τους μεγάλους. Ωστόσο οι αγορές που προσφέρουν μια καλή εμπειρία με συνδυασμό και ψυχαγωγικών χρήσεων ίσως αντέξουν την επόμενη μέρα.