Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Τριάντα χρόνια δραστηριότητας μετρά ο Οίκος Δημοπρασιών Βέργος. Όλα ξεκίνησαν το 1989 στην Αθήνα από τον Πέτρο Βέργο, κυρίως από την αγάπη του για τα σπάνια βιβλία και χειρόγραφα και γενικότερα για τον Ελληνικό πολιτισμό.
Σήμερα αποτελεί κορυφαίο Οίκο Δημοπρασιών της Ελλάδας με εξειδίκευση στα έργα τέχνης, παλαιά και σπάνια βιβλία, χειρόγραφα, χάρτες καθώς και στα φιλελληνικά και ιστορικά αντικείμενα.
Στην πάροδο των χρόνων έχει δημοπρατήσει εξαιρετικής ιστορικής σημασίας αλλά και πολιτιστικού ενδιαφέροντος χειρόγραφα, μεταξύ των οποίων ο Όρκος του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και των μελών της Πελοποννησιακής Γερουσίας του 1822, η χάρτα του Ρήγα καθώς και χειρόγραφα ποιήματα του μεγάλου μας ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη.
Πλέον παρουσιάζει και δημοπρατεί έργα που παρουσιάζουν εικαστικό αλλά και μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Μιλήσαμε με τον κύριο Ανδρέα Βέργο, Managing Director της εταιρίας VERGOS AUCTIONS που αποτελεί τη διάδοχη κατάσταση και “νέο αίμα” της εταιρίας λίγο πριν την δημοπρασία του Σεπτεμβρίου.
-Κύριε Βέργο, διανύουμε μια εποχή αβέβαιη και εξαιρετικά δύσκολη. Πώς πιστεύετε ότι θα έπρεπε οι επαγγελματίες του χώρου της τέχνης να αντιδράσουν στις απαιτήσεις της νέας εποχής;
-Θεωρώ ότι η περίοδος που διανύουμε έχει πρωτοφανή χαρακτηριστικά, ζούμε σε πραγματικές ιστορικές στιγμές σε παγκόσμιο επίπεδο. Από επιχειρηματική σκοπιά, μόνο με διορατικότητα, ευελιξία και έγκαιρη προσαρμογή στις νέες συνθήκες που συνεχώς μεταβάλλονται, μπορούν οι επαγγελματίες του χώρου μας, αλλά και όλοι οι επιχειρηματίες, να βλέπουν με αισιοδοξία το μέλλον, όση βέβαια μας επιτρέπεται δεδομένων των συνθηκών.
-Πιστεύετε ότι η τέχνη βοηθά στην καλύτερη ψυχολογία σε τέτοιες εποχές;
-Η ιστορία έχει αποδείξει ότι στους δύσκολους καιρούς, ο άνθρωπος καταφεύγει στη δύναμη της τέχνης που μπορεί να λειτουργήσει εξαιρετικά κατευναστικά ακόμη και θεραπευτικά θα μπορούσα να πω, στα έντονα συναισθήματα ανησυχίας που μπορεί να βιώνει κάποιος. Η τέχνη απελευθερώνει ψυχή και πνεύμα, προσφέροντας ένα ασφαλές καταφύγιο το οποίο ο καθένας μπορεί να αναζητήσει, αρκεί φυσικά να το θελήσει.
-Εσείς, παρά τις δυσκολίες των τελευταίων χρόνων, όχι μόνο συνεχίσατε τις δημοπρασίες με επιτυχία, αλλά προβήκατε πρόσφατα και στη δημιουργία νέου site και e-shop με προδιαγραφές ιστοσελίδων μεγάλων οίκων δημοπρασιών του εξωτερικού. Πώς το αποφασίσατε;
-Η απόφαση για εκσυγχρονισμό της εταιρικής μας εικόνας είχε οριστικοποιηθεί εδώ και αρκετό καιρό. Για εμάς, αποτελεί το επόμενο σημαντικό βήμα στην μακροχρόνια πορεία του Οίκου.
Το επενδυτικό πλάνο στο οποίο έχουμε δεσμευθεί, περιλαμβάνει μία σειρά από ενέργειες όπως αναβάθμιση των εσωτερικών μας διαδικασιών, online δημοπρασίες, ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών σε όλες τις εταιρικές λειτουργίες, άνοιγμα σε νέα κανάλια επικοινωνίας κ.ο.κ.
-Αρχικά ο Οίκος σας δραστηριοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και καθιερώθηκε στον τομέα των παλαιών και σπάνιων βιβλίων, χειρογράφων, χαρτών και χαρακτικών ελληνικού ενδιαφέροντος. Αυτό δείχνει από πλευράς σας ενδιαφέρον και αγάπη για τον Ελληνικό Πολιτισμό. Αυτού του είδος τα lots έχουν ενδιαφέρον στις δημοπρασίες;
-Υπάρχει ένα πιστό κοινό το οποίο συλλέγει με πάθος και αγάπη όπως και πανεπιστημιακά ιδρύματα και ακαδημαϊκοί φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό που εμπλουτίζουν τις βιβλιοθήκες τους με τα σπάνια είδη της κατηγορίας αυτής.
Γι’ αυτό άλλωστε έχουμε και ειδική κατηγορία δημοπρασίας στην οποία ο Οίκος μας έχει αποκτήσει παράδοση και μεγάλο βαθμό εξειδίκευσης.
-Ποιος ο ρόλος της πολιτιστικής κληρονομιάς στις σύγχρονες κοινωνίες;
-Η πολιτιστική κληρονομιά κάθε χώρας αποτελεί και τον πλούτο της, τον οποίο οφείλει να διαφυλάσσει και να προβάλει με κάθε τρόπο. Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι βοηθάμε, βάζοντας το μικρό μας λιθαράκι σε αυτή την προσπάθεια, φέρνοντας στο φως έργα, βιβλία και ιδιαίτερα αντικείμενα τα οποία διαφορετικά θα μπορούσαν να είχαν χαθεί.
Μέσα από τις δράσεις του οίκου συμβάλλουμε στην ενημέρωση νεαρότερων ηλικιακά κοινών και στην καθοδήγηση νέων συλλεκτών περνώντας έτσι την πολιτιστική μας κληρονομιά στις επόμενες γενιές.
-Πιστεύετε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται για την τέχνη;
-Θέλω να πιστεύω ότι οι νέοι ενδιαφέρονται για την τέχνη, άλλωστε σε κάθε δημοπρασία του Οίκου, μας γεμίζει χαρά το γεγονός ότι βλέπουμε νέους ανθρώπους που έρχονται για πρώτη φορά. Αυτό από μόνο του, δείχνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον. Σίγουρα στην επαφή των νέων με την τέχνη, διευκολύνει και το ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο ζούμε, αφού δίνει την ευκαιρία στις νεαρότερες ηλικίες να εξερευνήσουν όλες τις μορφές τέχνης, πέρα από τα στενά γεωγραφικά όρια της χώρας διαμονής τους.
Από την άνεση του σπιτιού του, μπορεί κάποιος να περιηγηθεί πια σε όλα τα μεγάλα Μουσεία του κόσμου μέσω virtual tours, να παρακολουθήσει ζωντανά ενδιαφέρουσες συζητήσεις με ειδικούς του χώρου, να έρθει σε επαφή με καλλιτέχνες που εκθέτουν τα έργα τους διαδικτυακά και τόσα άλλα.
-Θα μπορούσε κάποιος φιλότεχνος με λογικό budget να αγοράσει κάποιο έργο ή αντικείμενο για τον χώρο του ή απευθύνεστε σε κοινό με υψηλά βαλάντια;
-Απευθυνόμαστε σε ένα ευρύ κοινό ανεξάρτητα από το οικονομικό του επίπεδο. Υπάρχουν συλλέκτες που στοχεύουν σε έργα υψηλής αξίας για να ανανεώσουν την συλλογή τους αλλά υπάρχουν και αγοραστές που μπορούν να αποκτήσουν ένα εξαιρετικό έργο γνωστού δημιουργού σε πολύ προσιτή τιμή για να διακοσμήσουν το σπίτι τους ή το γραφείο τους και να ομορφύνουν έτσι την καθημερινότητά τους. Θέλουμε η ελληνική τέχνη και ο πολιτισμός να είναι προσιτά σε όλους.
Γι’ αυτό φροντίζουμε πάντα στις δημοπρασίες μας να έχουμε πλούσια γκάμα ειδών με μεγάλο εύρος τιμών για να ανταποκρινόμαστε σε όλες τις απαιτήσεις ώστε να μπορεί ακόμη και ο φοιτητής να αποκτήσει ένα παλαιό βιβλίο από τον αγαπημένο του συγγραφέα.
-Έχουν περάσει από τις δημοπρασίες σας εκπληκτικά έργα, όχι μόνο από πλευράς αξίας αλλά και από πλευράς ιστορικού ενδιαφέροντος, όπως έργα του Τσαρούχη, του Παύλου, του Κουνέλλη αλλά και το τετράδιο του Καβάφη και ο όρκος του Κολωκοτρώνη. Θυμάστε την ιστορία κάποιων toplots που είχαν ενδιαφέρον;
-Από το πλήθος των ιστορικών αντικειμένων που έχουμε δημοπρατήσει στα 30 χρόνια λειτουργίας μας, θα ξεχώριζα την ταμπακιέρα του Ιωάννη Καποδίστρια, ένα ιδιαίτερα σπάνιο αντικείμενο με μακρά ιστορία.
Τον Νοέμβριο του 1827, ο Καποδίστριας περιμένοντας στην Ανκόνα το αγγλικό πολεμικό που θα τον μετέφερε, κυβερνήτη πλέον, στην Ελλάδα, γράφει στον J. F. Bautte, τον καλύτερο ωρολογοποιό και κοσμηματοποιό της Γενεύης, και του ζητάει να κατασκευάσει για λογαριασμό του 6 ταμπακιέρες και άλλα είδη, όλα χρυσά, σμαλτωμένα και με την παράσταση του αναγεννώμενου Φοίνικα και το μονόγραμμά του, τα οποία σκόπευε να προσφέρει ως δώρα.
Η συγκεκριμένη, βρέθηκε στην Ελβετία στον χρυσοχόο του μετά τον θάνατο του, και ανακαλύφθηκε πρόσφατα από συλλέκτη. Μια άλλη ταμπακιέρα του Bautte με ανάλογη διακόσμηση, βρίσκεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.
-Τα αντικείμενα τέχνης αυτήν την εποχή πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές από ότι την προηγούμενη 10ετία. Είναι τελικά η τέχνη επενδυτικό καταφύγιο;
-Είναι γεγονός ότι οι τιμές των έργων επηρεάζονται από την οικονομική κατάσταση που επικρατεί μία δεδομένη χρονική περίοδο. Κατ’ επέκταση οι τιμές ανταποκρίνονται στην αγοραστική δύναμη του κοινού.
Ένας έμπειρος σύμβουλος τέχνης όπως ο Οίκος μας, μπορεί να καθοδηγήσει όποιον ενδιαφέρεται να επενδύσει στην τέχνη καθοδηγώντας τον στις σωστές αγορές που θα αποκτήσουν υπεραξία μελλοντικά, διασφαλίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο την επένδυσή του.
-Πόσο εύκολο είναι να έρθει κάποιος σε επαφή με τον οίκο σας και να αξιολογήσετε κάποια από τα κειμήλια ή τα έργα του;
-Πρόκειται για μία πολύ απλή διαδικασία την οποία μπορεί να ακολουθήσει εύκολα όποιος ενδιαφέρεται για εκτίμηση έργων ή αντικειμένων από τον Οίκο μας. Το πρώτο βήμα είναι να συμπληρωθεί η ηλεκτρονική φόρμα αξιολόγησης στην ιστοσελίδα μας, www.vergosauctions.com.
Εναλλακτικά, μέσω email ή μέσω τηλεφώνου στα γραφεία μας, μπορεί ο ενδιαφερόμενος να μας στείλει φωτογραφίες, καθώς και οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία κρίνει χρήσιμη. Μόλις λάβουμε φωτογραφίες και συνοδευτικό υλικό, το προσωπικό μας που διαθέτει μακρά εμπειρία και υψηλή κατάρτιση, θα καθοδηγήσει τον ενδιαφερόμενο στα επόμενα βήματα καθώς και στην αξιολόγηση των αντικειμένων του.