Μετά από μια δεκαετία στασιμότητας, τα ελληνικά ναυπηγεία περνούν οριστικά στη νέα εποχή. Οι ιστορικές εγκαταστάσεις της Ελευσίνας, της Σύρου, της Σαλαμίνας και του Σκαραμαγκά, που για χρόνια παρέμεναν αδρανείς, ανασυγκροτούνται και αποκτούν ξανά διεθνή ρόλο στη ναυπηγοεπισκευαστική και αμυντική βιομηχανία της χώρας. 

Ιδιωτικές επενδύσεις και νέα διοίκηση φέρνουν ανάπτυξη 

Η είσοδος ιδιωτικών επενδυτών, η αναδιάρθρωση της διοικητικής δομής και η αυξανόμενη διεθνής ζήτηση για υπηρεσίες ναυπήγησης και επισκευών δημιουργούν κλίμα αναβίωσης που θυμίζει τις πιο παραγωγικές δεκαετίες του ελληνικού ναυπηγικού κλάδου. 

  • Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπό τον Γιώργο Προκοπίου, εξελίσσονται σε κόμβο ανασυγκρότησης, με στόχο την επαναφορά τους στην κορυφή της διεθνούς αγοράς. 
  • Στη Σύρο και την Ελευσίνα, η ΟΝΕΧ Shipyards & Technology του Πάνου Ξενόκωστα επενδύει σε σύγχρονες υποδομές και ναυπηγήσεις νέων πλοίων και ενεργειακών πλατφορμών. 

Μόνο την τελευταία χρονιά, οι επισκευές πλοίων έχουν υπερβεί τις 220, ενώ τα επενδυτικά σχέδια των μονάδων περιλαμβάνουν LNG carriers και πράσινες ενεργειακές λύσεις. 

Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας ως πρότυπο εξωστρέφειας 

Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας αποτελούν πλέον πυλώνα αμυντικής παραγωγής. Με τη συμμετοχή τους στην κατασκευή της φρεγάτας FDI HN «Φορμίων» και δύο ακόμη για το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, έγιναν η πρώτη ελληνική μονάδα που εξήγαγε πολεμικό ναυπηγικό υλικό. 

Επενδύοντας 15 εκατ. ευρώ σε πενταετές πρόγραμμα και αποκτώντας πιστοποιήσεις κορυφαίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών, τα ναυπηγεία: 

  • Διευρύνουν τη διεθνή συνεργασία τους, 
  • Συμμετέχουν σε ερευνητικά έργα για μη επανδρωμένα σκάφη, 
  • Εντάσσονται ενεργά στο πρόγραμμα του «εθνικού πλοίου». 

Η τεχνογνωσία τους είναι πλέον αντίστοιχη με κορυφαία ναυπηγεία της Ευρώπης, ανοίγοντας τον δρόμο για μακροχρόνια συμμετοχή στα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας. 

Δεκαετία ανάκαμψης: Διπλασιασμός επισκευών και νέες θέσεις εργασίας 

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι επισκευές πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία υπερδιπλασιάστηκαν μέσα σε δέκα χρόνια: από 330 το 2013 σε 700 το 2024. 

Η ανάκαμψη αυτή έχει άμεση κοινωνική αντανάκλαση: 

  • Εκατοντάδες εργαζόμενοι επέστρεψαν στα δεξαμενόπλοια και τα συνεργεία. 
  • Δεκάδες μικρότερες επιχειρήσεις και υπεργολάβοι λειτουργούν πλέον με πλήρη δυναμικότητα. 

Όπως δήλωσε ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκος, «η πόλη ακμάζει ξανά· τώρα πια χρειάζονται περισσότεροι δρόμοι και χώροι στάθμευσης για να ανταπεξέλθουμε στην αυξημένη δραστηριότητα». 

Το SAFE αλλάζει τα δεδομένα στην αμυντική βιομηχανία 

Καθοριστικό ρόλο στη νέα πορεία των ναυπηγείων έχει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE (Security Action for Europe), ύψους 150 δισ. ευρώ, που παρέχει μακροπρόθεσμα, χαμηλότοκα δάνεια για επενδύσεις σε κρίσιμες αμυντικές δυνατότητες. 

Η Ελλάδα εξασφάλισε 787,6 εκατ. ευρώ, τα οποία μπορούν να ενισχύσουν ουσιαστικά την εγχώρια αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία, με αναβαθμίσεις υποδομώντεχνολογικό εκσυγχρονισμό και συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα παραγωγής. 

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, «το SAFE μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για τα ελληνικά ναυπηγεία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και προστιθέμενη αξία για την οικονομία». 

Νέα υποβρύχια και εθνικό πλοίο – Η επόμενη μέρα 

Στην ατζέντα της επόμενης περιόδου δεσπόζει η απόκτηση τεσσάρων νέων υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό, έργο που θα αποτελέσει θεμέλιο της ελληνικής ναυτικής ισχύος για την επόμενη δεκαετία. 

Οι υποψήφιες χώρες – Σουηδία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Νότια Κορέα – έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις, ενώ εξετάζεται η ναυπήγησή τους σε ελληνικά ναυπηγεία, με ποσοστό εγχώριας συμμετοχής τουλάχιστον 25%. 

Παράλληλα, η συνεργασία με τη Naval Group για τη φρεγάτα FDI HN «Φορμίων» απέδειξε την ικανότητα των ελληνικών μονάδων να ανταποκρίνονται στα υψηλότερα ευρωπαϊκά πρότυπα. 

Πράσινη μετάβαση και διεθνής εξωστρέφεια 

Η νέα εποχή των ελληνικών ναυπηγείων βασίζεται σε τεχνολογικό εκσυγχρονισμόψηφιακά εργαλεία και περιβαλλοντικά βιώσιμες υποδομές.
Η στρατηγική στοχεύει στη «πράσινη μετάβαση» και την ενεργειακή αποδοτικότητα, καθιστώντας τα ελληνικά ναυπηγεία πρωταγωνιστές της ευρωπαϊκής βιομηχανικής πολιτικής. 

Η Ελλάδα ξαναμπαίνει στον χάρτη της ναυπηγικής βιομηχανίας 

Η αναγέννηση του ναυπηγικού κλάδου αποτελεί στρατηγικό κεφάλαιο για την εθνική και ευρωπαϊκή ασφάλεια.
Η επαναφορά των ελληνικών ναυπηγείων στο προσκήνιο φέρνει ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και τεχνολογική πρόοδο, μετατρέποντάς τα σε πυλώνες της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας. 

Διαβάστε ακόμη: