Τα παιδία -ακόμη- παίζει στην ελληνική αγορά. Αυτό διαφαίνεται τουλάχιστον από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) του Φεβρουαρίου της τρέχουσας χρονιάς, σύμφωνα με τα οποία ο τζίρος των επιχειρήσεων εμπορίου παιχνιδιών εμφάνισε αύξηση 26,8% το 2023 σε σχέση με την προπέρσινη χρονιά.
Αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση στο λιανικό εμπόριο – εκτός τροφίμων, αυτοκινήτων και καυσίμων – με την κορυφαία (+28%) να εμφανίζει ο τομέας των ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων.
Αλυσίδες παιχνιδιών: Οι κορυφαίοι παίκτες
Το μεγάλο παιχνίδι ανάμεσα στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου παιχνιδιών γίνεται μεταξύ τριών βασικών παικτών. Από τη Jumbo που έχει διανθίσει το προϊόντικό της χαρτοφυλάκιο με είδη για το σπίτι και μεγάλη γκάμα εποχιακών κωδικών που διαθέτει στο ηλεκτρονικό της κατάστημα και σε 53 σημεία στην ελληνική αγορά, τα Max Stores που έχουν επιλέξει την σταθερή ανάπτυξη του δικτύου τους που μετρά ήδη 10 σημεία και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, και την σταδιακή εισαγωγή επίσης προϊόντων για το σπίτι, μέχρι την «καθαρόαιμη» Μουστάκας, που επικεντρώνεται στην πώληση παιχνιδιών, σχολικών και εποχιακών ειδών σε φυσικά καταστήματα και το e-shop της.
Δίπλα στους κορυφαίους παίκτες που μοιράζονται τη μερίδα του λέοντος για την εγχώρια αγορά αλυσίδων παιχνιδιών, δραστηριοποιούνται και μικρότερες όπως ο Ζαχαριάς, το Comfuzio, το Γκούφη Σταρ με μικρότερα δίκτυα, όπως και αρκετά συνοικιακά καταστήματα.
Όλοι όμως βρίσκονται αντιμέτωποι με τη μεγάλη πρόκληση της υπογεννητικότητας (79.000 γεννήσεις ετησίως έναντι 145.000 λίγα χρόνια πριν), που μειώνει δραματικά το κοινό των μικρών ηλικιών και τις αναγκάζει να στραφούν σε μεγαλύτερα κοινά όπως οι έφηβοι και οι ενήλικες, με την ανάλογη προσθήκη προϊόντων στο χαρτοφυλάκιό τους, εντείνοντας τον ανταγωνισμό.
Η κυριαρχία της Jumbo
Η οικογένεια που ίδρυσε την «El Greco» η οποία εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη βιομηχανία παιχνιδιών στην Ελλάδα, έδειξε το δρόμο που θα ακολουθούσε ο μετέπειτα εμπνευστής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης.
Όταν ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας, αποφάσισε να την πουλήσει στην πολυεθνική Hasbro, παίρνοντας ο ίδιος τη διεύθυνσή της στην Ελλάδα. Το 1986 όμως αποφάσισε να δημιουργήσει στη Γλυφάδα το πρώτο κατάστημα Jumbo. Ακολούθησαν αυτά στο Ψυχικό, στον Χολαργό και στον Πειραιά και άλλα σημεία που συνέθεσαν την πρώτη εικόνα της αλυσίδας. Το 1997 ήταν μια χρονιά-ορόσημο για την εταιρεία με την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών και τα πρώτα σημεία εκτός Αττικής, σε Πυλαία Θεσσαλονίκης, Πάτρα και Σείριο.
Σήμερα η Jumbo έχει εξελιχθεί σε έναν εδραιωμένο όμιλο με δραστηριότητα στην Ελλάδα, την Κύπρο, στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία όπου λειτουργεί και το www.e-jumbo.ro.
αριθμούσε 86 καταστήματα. Τα 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 10 στη Βουλγαρία και 18 στη Ρουμανία, ενώ διέθετε στην Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία ηλεκτρονικό κατάστημα.
Όσον αφορά την ανάπτυξη του δικτύου και μέχρι το τέλος του 2024, αναμένεται να λειτουργήσουν ένα νέο ιδιόκτητο υπερ-καταστήμα στην Λευκωσία και ακόμη ένα αντίστοιχο στο Βουκουρέστι. Το άνοιγμα του νέου ιδιόκτητου υπερ-καταστήματος στην πόλη Timisoara (Ρουμανία) που είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Νοέμβριο του 2024 μετατίθεται για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Ο τζίρος των επιχειρήσεων παιχνιδιών εμφάνισε αύξηση 26,8% το 2023 σε σχέση με την προπέρσινη χρονιά, με όχημά τους τις αλυσίδες που έχουν «απλώσει» το δίκτυό τους σην ελληνική επιράτεια.
Μέσω συνεργασιών, ο όμιλος έχει παρουσία με 36 καταστήματα που φέρουν το σήμα Jumbo, σε 7 χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ).
Ο ισχυρός επιχειρηματίας αναθεώρησε προς τα κάτω το guidance αναφορικά με την αύξηση τζίρου και των κερδών του 2024, θέτοντας στο χαμηλό άκρο (8%) την αρχική εκτίμηση για αύξηση τζίρου και κερδών μεταξύ 8% και 10%.
Το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι πωλήσεις του ομίλου εμφανίστηκαν αυξημένες κατά +8% περίπου. Για τον όμιλο Jumbo, o Ιούνιος 2024 ήταν ένας μήνας που κατέγραψε αύξηση πωλήσεων κατά +9% συνολικά, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Το ίδιο διάστημα -κατά το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του, το πλήρως ανακαινισμένο υπερκατάστημα Jumbo στην Λάρισα που παρέμενε κλειστό λόγω του πρωτοφανούς πλημμυρικού φαινομένου στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2023- ο ελληνικός βραχίονας παρουσίασε αύξηση κατά +6% περίπου.
Η Μουστάκας και τα Lego
Τα καταστήματα Μουστάκας ξεκίνησαν ως μια μικρή βιοτεχνία με αντικείμενο την κατασκευή και εμπορία παιδικών παιχνιδιών πριν 55 χρόνια.
Ιδρυτής της αλυσίδας ήταν ο Γιώργος Ν. Μουστάκας, με καταγωγή από την Κίμωλο, ένας από τους πρωτοπόρους του ελληνικού παιχνιδιού, που έφυγε από τη ζωή το 2020 σε ηλικία 83 ετών.
Το άνοιγμα στη λιανική έγινε το 1986, όταν λειτούργησε το πρώτο κατάστημα στο Περιστέρι, ενώ χρειάστηκε να περάσει μια δεκαετία, πριν δημιουργηθεί το επόμενο στη Νέα Ερυθραία το 1997. Το 2011, η εταιρεία εξήλθε των συνόρων της Αττικής και άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.
Αυτή την στιγμή, η εταιρεία Μουστάκας, που «τρέχει» ο γιος του ιδρυτή Νίκος Μουστάκας -είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε και το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας-, διαθέτει δίκτυο με 18 φυσικά καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη και Ρόδο, καθώς και ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ διαθέτει επίσης και 5 καταστήματα με το σήμα της Lego σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει καταγράψει σημαντικά σημάδια ανάπτυξης. Κι αυτό είναι κάτι που αποτυπώθηκε στα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 με το τζίρο της να εκτινάσσεται στα 67,92 εκατ. ευρώ από 58,16 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021, υπερβαίνοντας σημαντικά και τις πωλήσεις του 2019 όταν ήταν 56,9 εκατ. ευρώ.
Το μικτό κέρδος εμφάνισε ανάλογη αύξηση 16,8% και ξεπέρασε τα 27,8 εκατ. ευρώ, όταν το 2021 είχε κυμανθεί περί τα 23,9 εκατ. ευρώ.
Με ισχυρή ταμειακή θέση (στο τέλος του 2022 τα ταμειακά διαθέσιμα ήταν 18,462 εκατ. ευρώ) που επιτρέπει στην εταιρεία να αντιμετωπίζει τις ενδεχόμενες δυσκολίες που προκύπτουν από την αύξηση του κόστους λειτουργίας, η διοίκηση χαρακτηρίζει τη χρήση 2022 «πολύ ικανοποιητική» ως προς τον κύκλο εργασιών και ως προς τα καθαρά αποτελέσματα, «δεδομένων των ασφυκτικών συνθηκών που διαμορφώθηκαν στην αγορά λόγω της αύξησης του πληθωρισμού και της κρίσης που δημιουργήθηκε στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Η ανάπτυξη αντικατοπτρίστηκε και σε ό,τι αφορά το απασχολούμενο προσωπικό. Ο μέσος αριθμός εργαζομένων της εταιρείας κατέγραψε αύξηση κατά 41,3% στην περίοδο 2020 – 2022, καθώς στο τέλος της περσινής χρονιάς ήταν 547 άτομα από 488 το 2021 και 387 το 2020.
Η σταθερή Max Stores
Από το 1992, η εταιρεία Max Stores με έδρα το Μοσχάτο δραστηριοποιείται στην λιανική πώληση παιχνιδιών, σχολικών, βιβλίων, ειδών διακόσμησης και εποχιακών ειδών.
Η εταιρεία της οικογένειας Μεσσαριτάκη εδραίωσε την παρουσία της αλυσίδας των 10 πλέον καταστημάτων. Η τελευταία πολυαναμενόμενη προσθήκη υλοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2023, σε κτίριο που κατασκεύασε η Ten Brinke. Πρόκειται για τριώροφο κατάστημα που εκτείνεται σε περισσότερα από 3.000 τ.μ. στη Γλυφάδα, στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης 81, στο κτίριο όπου στεγάζεται και Grand Μασούτης.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2022, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 29.585.697,32 ευρώ, αυξημένος κατά 22,25% σε σχέση με το 2021, με την αύξηση να έχει προέλθει από την αύξηση μεριδίου αγοράς.
Το ποσοστό του μικτού κέρδους ανήλθε σε 37,22%. Τα λειτουργικά αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και έκτακτων αποτελεσμάτων, ανήλθαν σε σε κέρδη 1.786.891,13 ευρώ έναντι 1.341.690,97 της προηγούμενης χρήσης. Το τελικό αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε κέρδος ύψους 649.340,86 ευρώ με το EBITDA να είναι θετικό και να διαμορφώνεται σε κέρδος 2.421.448,95 ευρώ.
Πρόθεση της διοίκησης υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Κωνσταντίνο Μεσσαριτάκη, είναι η περαιτέρω γεωγραφική επέκταση της αλυσίδας και η ενίσχυση του e-shop.