Η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού βρίσκεται σε σταθερή πτώση τα τελευταία χρόνια και αυτό έχει αναγκάσει τη βιομηχανία του κρασιού να προσαρμοστεί.

Τα βιολογικά και πορτοκαλί κρασιά (ένας τύπος λευκού κρασιού που παράγεται αν ακολουθήσουμε τη διαδικασία που εφαρμόζεται στα κόκκινα, δηλαδή με παρατεταμένη διαβροχή των θρυμματισμένων φλοιών των σταφυλιών και των σπόρων), οι μη αλκοολούχες επιλογές και οι υψηλής ποιότητας εκλεκτές σοδειές καταγράφουν αυξημένη ζήτηση, καθώς η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την υγεία και ο πληθωρισμός επηρεάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες.

Όπως γράφει το CNBC, η παγκόσμια παραγωγή κρασιού εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά περίπου 2% πέρυσι, φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1961, σύμφωνα με την Παγκόσμια Έκθεση για την Παραγωγή Κρασιού 2024 της Διεθνούς Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου. Σύμφωνα με τον οργανισμό του κλάδου, η κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτήν την πτώση -ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου η παραγωγή μειώθηκε τόσο πολύ που περιγράφηκε ως «σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την παγκόσμια προσφορά κρασιού».

Η μείωση της παραγωγής συνοδεύεται και από μείωση της κατανάλωσης, λόγω τόσο των οικονομικών προκλήσεων όσο και των αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες όσον αφορά το αλκοόλ. Τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού μειώθηκε κατά 2,6% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, όταν ήδη βρισκόταν σε χαμηλά επίπεδα.

«Το κρασί και η μπύρα δεν είναι πια καθημερινή επιλογή»

«Οι άνθρωποι προσπαθούν ενεργά να πίνουν λιγότερο», δήλωσε ο Richard Halstead, COO της εταιρείας ερευνών καταναλωτών στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών IWSR. Ενώ τα αποστάγματα, όπως το κονιάκ και το ουίσκι, παραμένουν για ειδικές περιστάσεις, ποτά όπως το κρασί και η μπύρα — που κάποτε ήταν η καθημερινή επιλογή — δέχονται πιέσεις, εξήγησε.

Αυτό έχει οδηγήσει σε μια αλλαγή εστίασης για πολλούς στη βιομηχανία του κρασιού, καθώς το κρασί μετατρέπεται από καθημερινό ποτό σε μια περιστασιακή απόλαυση.

«Ο κλάδος σκέφτεται πώς οι άνθρωποι μπορούν να ξοδεύουν λίγο περισσότερα χρήματα σε αυτό, καθιστώντας το προϊόν πιο ενδιαφέρον […]. Οι άνθρωποι θέλουν να έχουν τον έλεγχο, ενδιαφέρονται περισσότερο για το ίδιο το προϊόν, παρά απλώς για το ότι περιέχει αλκοόλ», εξηγεί ο Richard Halstead.

Αυτό το πιο εξειδικευμένο ενδιαφέρον έχει οδηγήσει σε ανάπτυξη τομέων οινοποιίας που παλιότερα θεωρούνταν εξειδικευμένοι. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας ερευνών αγοράς Horizon, η αγορά βιολογικού κρασιού αναμένεται να σημειώσει σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,3% μεταξύ 2024 και 2030, με την Ευρώπη να καταγράφει τα μεγαλύτερα έσοδα.

«Οι άνθρωποι ξέρουν πλέον τι πίνουν»

Η Tatiana Fokina, CEO της Hedonism Wines, ενός καταστήματος ποτών στο Mayfair γνωστού για τις σπάνιες επιλογές του, δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει σημαντικές αλλαγές στις πωλήσεις κρασιού από τότε που το κατάστημα άνοιξε το 2012. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι οι καταναλωτές δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη διαδικασία παραγωγής και την προέλευση του κρασιού που καταναλώνουν.

«Νομίζω ότι οι άνθρωποι είναι πολύ πιο ενημερωμένοι για το τι πίνουν. Αναπτύσσουν πιο εκλεπτυσμένους ουρανίσκους, μαθαίνουν περισσότερα για τα σύνθετα κρασιά, πιθανώς κρασιά υψηλότερης κατηγορίας, αντί να αγοράζουν απλά, χαμηλότερης ποιότητας κρασιά», ανέφερε.

Η αλλαγή αυτή έρχεται καθώς οι ειδικοί ελπίζουν σε μια αναζωογόνηση της αγοράς εκλεκτών κρασιών, μετά από μια πτώση 11% στις τιμές το 2024. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το δημογραφικό προφίλ των αγοραστών εκλεκτών κρασιών αλλάζει, καθώς η γενιά των baby boomers (γεννημένοι μεταξύ 1946 και 1964) «αποχωρεί» σταδιακά από την αγορά, ενώ οι νεότερες γενιές αρχίζουν να ενδιαφέρονται, ιδίως μέσω ψηφιακών αγορών που συμβάλλουν στη «δημοκρατικοποίηση» της πρόσβασης στον κλάδο.

Η Fokina συμφώνησε ότι πλέον οι καταναλωτές προτιμούν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε ένα καλό μπουκάλι κρασί, αντί να αγοράζουν τρία χαμηλότερης ποιότητας. Επίσης, σημείωσε την αυξανόμενη ζήτηση για μισά μπουκάλια κρασιού, καθώς οι καταναλωτές δεν θέλουν απαραίτητα να ανοίξουν ένα ολόκληρο μπουκάλι, για παράδειγμα, ένα βράδυ Τρίτης.

Ανάπτυξη των κρασιών με χαμηλή ή μηδενική περιεκτικότητα σε αλκοόλ

Οι νεότερες γενιές ηγούνται επίσης μιας διαφορετικής τάσης στη βιομηχανία: τα κρασιά με χαμηλή ή μηδενική περιεκτικότητα σε αλκοόλ.

Η Gen Z -που συχνά ορίζεται ως όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1996 και 2012- πλέον αντιπροσωπεύει το 45% των καταναλωτών αλκοολούχων ποτών, όμως, σε αντίθεση με τους γονείς τους, αναφέρουν την ευεξία ως βασικό παράγοντα που επηρεάζει τις επιλογές τους. Σύμφωνα με έρευνα της Mintel, οι νέοι ηλικίας 20-24 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι κατά 50% λιγότερο πιθανό να αγοράσουν αλκοολούχα ποτά σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές, καθώς προτεραιότητά τους είναι ένας πιο υγιεινός τρόπος ζωής.

Η IWSR σημείωσε ότι, καθώς η αγορά μη αλκοολούχων ποτών διανύει μια «μεταμορφωτική περίοδο ανάπτυξης», το κρασί ηγείται της τάσης. Ο οργανισμός προβλέπει ότι η αγορά θα αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 12% μεταξύ 2023 και 2027, σε σύγκριση με τον ρυθμό ανάπτυξης 2% για την μπύρα και τον μηλίτη.

Ο Michel Doukeris, CEO της AB InBev, της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στον κόσμο, εξέφρασε αισιοδοξία για τα μη αλκοολούχα ποτά σε πρόσφατη συνέντευξή του στο CNBC. Τόνισε τη σημασία των κοινωνικών περιστάσεων για τους καταναλωτές και ανέφερε ότι οι μη αλκοολούχες επιλογές επιτρέπουν στους ανθρώπους να συνεχίσουν να κοινωνικοποιούνται.

«Συνήθως, δεν μπορούσαν να πιούν επειδή έπρεπε να οδηγήσουν σπίτι. Τώρα μπορούν να πιούν μη αλκοολούχα μπύρα, να κοινωνικοποιηθούν με φίλους, να οδηγήσουν και να επιστρέψουν σπίτι», δήλωσε, προσθέτοντας ότι πολλοί άνθρωποι προσαρμόζουν τις συνήθειές τους επιλέγοντας μη αλκοολούχα ποτά.

Διαβάστε ακόμη: