Με στόχο την αύξηση άνω του 15% στις επενδύσεις, η κυβέρνηση δρομολογεί νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες, βελτιώνοντας όσα ισχύουν σήμερα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και το καθεστώς επενδύσεων που ισχύει στον ιδιωτικό τομέα. Πρόκειται για 3+1 σημαντικά νομοσχέδια που καταρτίζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τα οποία στοχεύουν στη ριζική αλλαγή του τρόπου υλοποίησης των δημόσιων επενδύσεων, στην ενίσχυση και επέκταση των κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων, στην εισαγωγή του ηλεκτρονικού χαρτοσήμου για τη μείωση του επιχειρηματικού κόστους. Παράλληλα, θα ξεκινήσει και η διαδικασία για το μίνι λίφτινγκ στον νέο τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης των επαγγελματιών. Ειδικότερα, τα νομοσχέδια προβλέπουν τα εξής:

1/ Δημόσιες επενδύσεις: προωθείται μεταρρύθμιση για το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) που αποσκοπεί στη συγκεντρωτική καταγραφή, στον εκσυγχρονισμό και την αναθεώρηση των σχετικών διατάξεων 50 ετών, στην κατάργηση ανενεργών ή αναποτελεσματικών ρυθμίσεων και στην απλοποίηση των αντίστοιχων διαδικασιών χρηματοδότησης των έργων του ΠΔΕ. Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει τους εξής άξονες:
Κεντρικός έλεγχος ΠΔΕ: η πρώτη στρατηγική αλλαγή θα είναι η δημιουργία ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος μέσω του οποίου θα παρακολουθείται τόσο από το ΥΠΕΘΟ και τους φορείς υλοποίησης όσο και από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους η πορεία όλων των δημόσιων επενδύσεων.
Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός 20ετίας: ειδική μερίδα για τις φυσικές καταστροφές. Νέο κεφάλαιο για το ΠΔΕ θα είναι η πρόβλεψη και η χρηματοδότηση έργων που θα θωρακίζουν τη χώρα κατά της κλιματικής αλλαγής.
Κωδικοποίηση διατάξεων, ξεκαθάρισμα έργων: η εκκαθάριση σε νομικό επίπεδο. αλλά και στο φυσικό αντικείμενο υλοποίησης. Το πιο δύσκολο κομμάτι στην υλοποίηση του νομοσχεδίου θα είναι η αλλαγή των διαδικασιών ώστε οι δημόσιες επενδύσεις να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα χωρίς αποκλίσεις.

2/ Συγχωνεύσεις επιχειρήσεων: ο νέος νόμος για τις συγχωνεύσεις σχεδιάζεται για να διευρύνει τις δυνατότητες συνεργασίας παρέχοντας μεγαλύτερα και πιο «επίκαιρα» κίνητρα. Το νομοσχέδιο θα προβλέπει τα εξής:

  • Επέκταση του ισχύοντος πλαισίου στην απορρόφηση μικρών από μεγαλύτερες επιχειρήσεις, καθώς το υφιστάμενο καθεστώς επικεντρώνεται μόνο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
  • Πλήρης ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 2009/133, που αφορά το κοινό φορολογικό καθεστώς το οποίο εφαρμόζεται στις συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μερικές διασπάσεις, εισφορές ενεργητικού και ανταλλαγές μετοχών που αφορούν εταιρείες διαφορετικών κρατών-μελών. Μεταξύ άλλων, θα ρυθμίζονται οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις εταιρειών.
  • Παροχή κινήτρων για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης έχοντας ξεπεράσει το πρώτο στάδιο της δημιουργίας.
  • Φορολογικά κίνητρα σε επενδυτές που τοποθετούν κεφάλαια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες θα εισάγονται στην εναλλακτική αγορά. Τα κίνητρα θα μπορούν να σχετίζονται με την παροχή έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα του 50% του κεφαλαίου που επενδύεται και έως 300.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος.
  • Φορολογικά κίνητρα για δραστηριότητες που σχετίζονται με την καινοτομία. Είναι πιθανό να επεκταθεί το χρονικό όριο των 3 ετών που υφίσταται σήμερα για την απαλλαγή φόρου για κέρδη που συνδέονται με εκμετάλλευση πατέντας.
  • Στοχευμένα κίνητρα και διευκολύνσεις για μικρές επιχειρήσεις προκειμένου να κάνουν την είσοδό τους στην Εναλλακτική Αγορά (ΕΝ.Α.) του Ελληνικού Χρηματιστηρίου. Θα προβλέπονται κίνητρα και αυξημένες φοροεκπτώσεις που θα ξεπερνούν έως και 100% τις δαπάνες που συνεπάγονται τα σχέδια ανάπτυξης των εταιρειών αυτών. Για παράδειγμα, για την ένταξή τους στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α. μπορεί να απαιτηθούν, μεταξύ άλλων: έξοδα εξέτασης της αίτησης (από 1.000 ευρώ κατ’ ελάχιστον), εφάπαξ δικαίωμα εγγραφής στο Χρηματιστήριο (έως 7.500 ευρώ), τριμηνιαίες ή ετήσιες συνδρομές διαπραγμάτευσης μετοχών, ανάθεση του λογιστηρίου και της νομικής υποστήριξης της εταιρείας σε ορκωτούς, σύνταξη πληροφοριακού δελτίου ή και δημιουργία προωθητικού βίντεο που θα παρουσιάζει την επιχειρηματική ιδέα στους υποψήφιους επενδυτές κ.ά. Το κόστος αυτό θα επιστρέφει, όμως, τελικά στον μικρό επιχειρηματία.
    Κίνητρα με μεγαλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια και αυξημένες αποσβέσεις που θα υπερβαίνουν το 100% της δαπάνης θα δοθούν και για μικρές επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στη βιομηχανική καινοτομία και σε βασικές τεχνολογίες, με στόχο τη μετατροπή των τεχνολογικών καινοτομιών σε βιώσιμα προϊόντα με πραγματικές εμπορικές δυνατότητες.

3/ Ηλεκτρονικό χαρτόσημο: προς ψήφιση στη Βουλή θα τεθεί ο νόμος που καταργεί το τέλος χαρτοσήμου σε μια σειρά από σημαντικές συναλλαγές όπως: χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικοί τόκοι δανείων και πιστώσεων. Επιπρόσθετα, καταργείται σε περισσότερες από 100 συναλλαγές που αφορούν χαρτόσημα επί παραβόλων (π.χ., άδεια γάμου, επαγγελματικές άδειες κ.λπ.). Σημειώνεται ότι η κατάργηση του τέλους χαρτοσήμου δεν συμπαρασύρει και την κατάργηση του παραβόλου για τις εν λόγω συναλλαγές. Οδηγεί, ωστόσο, σε μείωση της τελικής επιβάρυνσης. Καταργείται, επίσης, σε περισσότερες από 500 συναλλαγές στις οποίες επιβαλλόταν τέλος χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο [π.χ. χαρτόσημο επί κρατήσεων υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ Ταμείου Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑΧΔΙΚ), υπέρ Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)] κ.α.

4/ Φορολόγηση επαγγελματιών: δρομολογούνται οι αλλαγές στη νομοθεσία για τη φορολόγηση των μη μισθωτών. Αυτό που φαίνεται να εξετάζεται είναι η μείωση της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής, αλλά και ο πιθανός συνυπολογισμός του οικογενειακού εισοδήματος. Δεν αποκλείεται, επίσης, να δοθεί η δυνατότητα μεταξύ ζευγαριών να συμπληρώνει για την Εφορία ο ένας το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα του άλλου.

ΠΗΓΗ

Διαβάστε ακόμη: