Εάν η εμπειρία της πανδημίας έχει διδάξει κάτι στον κλάδο του λιανεμπορίου παγκοσμίως, αυτό είναι η τήρηση των θεμελιωδών αρχών της «ορθής πρακτικής marketing».

Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου

Όπως επισημαίνουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδους παγκοσμίως, η επικοινωνία για παράδειγμα για λόγους απλής επαφής με τους πελάτες είναι πλέον άσκoπη και χάσιμο χρόνου και χρημάτων.

Ακόμη και ένας απλός διαχωρισμός σε πολλές περιπτώσεις «δεν λειτουργεί» γιατί μπορεί να αποξενώσει τον καλό πελάτη ή να ενθαρρύνει πελάτες που κυνηγούν προσφορές και φθηνά προϊόντα φέρνοντας μόνο ζημίες.

Όπως λένε οι ίδιες πηγές, «το κλειδί για την μετα – Covid εποχή είναι το ίδιο με την προ – Covid εποχή». Κι αυτό δεν είναι άλλο από το «προφίλ» του πελατολογίου του κάθε λιανέμπορου (βασισμένο στην καταναλωτική συμπεριφορά) που θα περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα καταναλωτών από χαμηλής ποιότητας και εμπιστοσύνης έως υψηλής εμπιστοσύνης και αξίας.

«Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό σήμερα σε σχέση με το παρελθόν καθώς η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού έχει προκαλέσει γρήγορη και ριζική αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες όχι μόνο των νέων αλλά και των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων» λένε οι επαγγελματίες του κλάδου.

Μερικές από τις συνήθειες αυτές μπορούν να γίνουν η νέα «κανονικότητα» καθώς τα περιοριστικά μέτρα δείχνουν να υποχωρούν στις περισσότερες αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής.

Έτσι, είναι πιο σημαντικό από ποτέ οι επιχειρήσεις του κλάδου να ανανεώνουν τα «προφίλ» των πελατών τους ακόμη και ανά τρίμηνο εφόσον αυτό είναι δυνατόν. Μια άλλη κρίσιμη αρχή του μάρκετινγκ είναι ότι όλες οι επικοινωνίες της επιχείρησης με τον πελάτη πρέπει να έχουν εμπορικό σκοπό.

Το Διαδίκτυο και οι αλλαγές των καταναλωτών

Η βασική αλλαγή στους καταναλωτές με “φόντο” την πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται πως είναι η συνεχώς μεταβαλλόμενη συμπεριφορά η οποία οφείλεται κυρίως στην εξέλιξη της πανδημίας αλλά και των περιοριστικών μέτρων που λαμβάνει κάθε χώρα ανά περιόδους.

Υπάρχουν, δηλαδή, όπως εξηγούν οι επαγγελματίες του κλάδου περίοδοι «διαδικτυακής έξαρσης» όπου οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως ηλεκτρονικές αγορές σε σχέση με την παρουσία τους σε φυσικό κατάστημα.

Αυτό το χρονικό διάστημα απαιτείται αύξηση των επενδύσεων στην επικοινωνία αλλά και το μάρκετινγκ ενθαρρύνοντάς τους να επισκεφτούν το ηλεκτρονικό κατάστημα της επιχείρησης αλλά και διευκολύνοντάς τους με την «περιήγηση επιλογών».

Όπως αναφέρουν, η «παγίδα» είναι η αυξημένη αλληλεξάρτηση μεταξύ αλληλεπιδράσεων εκτός και εντός διαδικτύου. Παρατηρείται ότι από τους πελάτες ή υποψήφιους αγοραστές που λαμβάνουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περίπου το 1/3 πηγαίνει στον ιστότοπο για να ελέγξει τα προϊόντα και τις προσφορές της εταιρίας.

Οι Ελληνες το… έριξαν στις ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων

Από τις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν με την πανδημία ήταν η ανάγκη μείωσης των μετακινήσεων σε καταστήματα και κλειστούς χώρους με τους καταναλωτές παγκοσμίως να «ανακαλύπτουν» τις online αγορές από τα σούπερ μάρκετ.

Στην Ελλάδα σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ και στοιχεία της εταιρείας Convert Group μέσα στον τελευταίο χρόνο δεκαπλασιάστηκε το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ συστηματικά μέσω Διαδικτύου, φθάνοντας στο 12% από 1%-2% που ήταν το 2019.

Οι περισσότεροι από τους αγοραστές των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ έκαναν την πρώτη τους αγορά μέσα στην περίοδο της πανδημίας.

Ειδικότερα, το 45% των καταναλωτών έκανε τα πρώτα του διαδικτυακά ψώνια το 2020 και το 21% το 2021. Μόνο ένας στους τρεις αγοραστές, δηλαδή ποσοστό 33%, είχε ψωνίσει νωρίτερα προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτύου.

Οι λόγοι που οι καταναλωτές επέλεξαν να κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά είναι η δυσκολία μεταφοράς σε ποσοστό 21% και η έλλειψη χρόνου σε ποσοστό 18%.

Παράλληλα, το 13% υποστήριξε ότι οι χαμηλότερες τιμές ήταν αυτές που τους προσέλκυσαν για να προχωρήσουν σε ηλεκτρονικές αγορές.

Οι λόγοι για τους οποίους συνέχισαν να κάνουν ηλεκτρονικά τα ψώνια τους έχουν να κάνουν και με ορισμένα πλεονεκτήματα της διαδικασίας όπως η ευκολία μεταφοράς για την οποία μιλά το 59% και η ασφάλεια από τον κορωνοϊό σε ποσοστό 51%.

Στη συνέχεια ακολουθούν η αποφυγή του κόστους μεταφοράς με 30%, η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 28%, η ταχύτητα των αγορών με 28% και η αναζήτηση προσφορών με 25%. Πάντως, το 11% των αγοραστών δηλώνει ότι δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών.

Όπως λένε οι ειδικοί του κλάδου λιανεμπορίου το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο κόσμος έχει αλλάξει, συνεχίζει να αλλάζει και τα πράγματα συμβαίνουν γρηγορότερα από ποτέ.

Κάθε λιανέμπορος που δεν έχει πρόσβαση σχεδόν σε πραγματικό χρόνο για τη συμπεριφορά των πελατών, εντός και εκτός διαδικτύου, μαζί με την ικανότητα να αντιδρά γρήγορα για να διατηρήσει και να αυξήσει την ικανοποίηση των πελατών του είναι πιθανό ότι οδεύει προς… λουκέτο.