Σε διαρκή «φουρτούνα» πλέει ο ακτοπλοϊκός κλάδο, με τον ανταγωνισμό να χτυπάει κόκκινο και παράλληλα τα λειτουργικά κόστη να εκτοξεύονται λόγω της εισαγωγής νέων καυσίμων.
Η πρόκληση της χρήσης καυσίμων με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, τα οποία θα υποχρεωθούν όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να χρησιμοποιούν από τον Μάιο του 2025, όταν η Μεσόγειος θα γίνει θάλασσα μειωμένων εκπομπών θείου (ECA) είναι αρκετά απαιτητική.
Κυρίως γιατί θα αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος. Υπολογίζεται ότι η τιμή των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο θα φθάσει στα 900 ευρώ ο τόνος, έναντι 600 ευρώ ο τόνος που είναι σήμερα η τιμή στα καύσιμα αυξημένης περιεκτικότητας θείου (ακριβότερα κατά 50%).
Τα νέα δεδομένα στην ακτοπλοΐα
Η κάθε εταιρεία προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, όπως και στην επιπλέον αναντίρρητη ανάγκη ανανέωσης του στόλου της ενόψει και του 2030, χρονιά που η ελληνική ακτοπλοΐα θα μπει πλήρως στο σύστημα εμπορίας εκπομπών που σημαίνει επιπλέον κόστη.
Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογούνται κινήσεις αγοραπωλησίας πλοίων με τελευταίο παράδειγμα την απόκτηση σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς του ταχύπλοου Thunder της Fast Ferries από τον όμιλο της Attica Group.
H Fast Ferries
H Fast Ferries με την κίνηση αυτή απομπλέκεται από την αγορά των ταχυπλόων και ενισχύει τα οικονομικά της για την ολοκλήρωση της απόκτησης των δυο συμβατικών πλοίων της Zante Ferries.
Όπως έγραψε ο ot.gr (https://www.ot.gr/2024/08/29/naytilia/aktoploia/fast-ferries-neo-deal-stin-aktoploia-apektise-dyo-ploia-tis-zante-ferries/) η Fast Ferries συμφώνησε να αγοράσει τα δυο επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της Zante Ferries, τα «Διονύσιος Σολωμός» και «Αδαμάντιος Κοραής».
Η Zante Ferries θα πραγματοποιήσει γενική συνέλευση στις 22 Σεπτεμβρίου στη Ζάκυνθο προκειμένου οι 190 μέτοχοι της να αποφασίσουν οριστικά την πώληση των δύο πλοίων.
Τo «Διονύσιος Σολωμός» είναι δρομολογημένο στις Δυτικές Κυκλάδες από το λιμάνι του Πειραιά. Το «Αδαμάντιος Κοραής» ταξιδεύει στη Σαμοθράκη και τη Λήμνο από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Πληροφορίες του ΟΤ αναφέρουν και τα δυο πλοία υπό τη νέα πλοιοκτησία της Fast Ferries θα συνεχίζουν να εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα δρομολόγια.
Καθώς τα δύο πλοία δραστηριοποιούνται σε άγονες γραμμές, η Fast Ferries που έχει στον στόλο της τρία ακόμη συμβατικά πλοία, εισέρχεται και στην συγκεκριμένη αγορά, η οποία σύμφωνα με τα σχέδια του Υπουργείου Ναυτιλίας και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, μπορεί να τύχει και ευνοϊκής χρηματοδότησης, μέσω προγραμμάτων ΣΔΙΤ, ενόψει της «πράσινης» μετάβασης και της ανάγκης ανανέωσης των πλοίων θα τις εξυπηρετούν.
Τα ταχύπλοα
Από την πλευρά της η Attica Group με την απόκτηση του Thunder και ενδεχομένως και την απόκτηση και άλλων ταχυπλόων στο επόμενο διάστημα ενισχύει την παρουσία της στην αγορά των ταχυπλόων όπου έχει ήδη παρουσία με 12 ταχύπλοα (δυο highspeed, τέσσερα Flyingcat και τρία Flyingcat Dolphing και τρία aero highspeed) σε ένα συνολο στόλου 42 πλοίων.
Η SeaJets και οι άλλοι
Η αγορά των ταχυπλόων «κυριαρχείται» προς ώρας από την SeaJets, με ένα στόλο 24 ταχυπλόων, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Η SeaJets ειρρήσθω εν παρόδω επεδίωξε την αγορά του Thunder, χωρίς όμως επιτυχία, καθώς ήθελε να «απαλλαγεί» από τον ανταγωνιστή της στις γραμμές της Κρήτης-Κυκλάδων.
Στα ταχύπλοα έχει παρουσία και η Golden Star Ferries με το Superexrpess το οποίο απέκτησε το 2023 ενώ άλλα επτά ταχύπλοα δραστηριοποιούνται σε τοπικές γραμμές από περιφερειακές εταιρείες.
Οι κινήσεις αγοράς πλοίων αναμένεται να συνεχισθούν όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου ενώ δεν αποκλείονται και μεταβιβάσεις ολόκληρων εταιρειών τα επόμενα χρόνια καθώς κρίνεται αναγκαία η δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων που θα είναι βιώσιμα και θα είναι σε θέση να χρηματοδοτούνται από τον τραπεζικό τομέα ή άλλες πηγές χρήματος.