Αυξημένη κατά 6,7% ήταν η ακτοπλοϊκή κίνηση το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Ειδικότερα ταξίδεψαν 18,7 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 17,8 το 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία του Insete το α’ τρίμηνο του 2023 καταγράφηκαν 1,7 εκατ. επιβάτες ποσοστό αύξησης 24% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022. Το β΄ τρίμηνο ανέβηκαν στα 4,7 εκατομμύρια αύξηση μόλις 3,2%.
Το γ’ τρίμηνο που είναι περίοδος αιχμής ο αριθμός των επιβατών έφτασε στα 9,8 εκατομμύρια έναντι 9,3 εκατομμυρίων το 2022 ποσοστό αύξησης 5,3%.
Το δε δ’ τρίμηνο η επιβατική κίνηση ήταν 2,6 εκατομμύρια επιβάτες ενώ τη χρονιά ρεκόρ του 2019 ήταν 2,3 εκατομμύρια.
Ακριβά εισιτήρια
Όπως επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι, τα εισιτήρια παραμένουν ακριβά αλλά όχι ακριβότερα από πέρυσι, με την τιμή του πετρελαίου να έχει ανέβει κατά μέσο όρο σε ποσοστό περίπου 10%. Πάγια θέση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) είναι η μείωση του ΦΠΑ στα Ι.Χ. από 24% σε 13%. Επίσης, οι επιχειρήσεις ζητούν να διατηρηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ για τους επιβάτες, που είναι στο 13%.
Το μέτρο ήταν προσωρινό με ισχύ για δύο χρόνια λόγω της πανδημίας. Λήγει όμως τον φετινό Ιούνιο και οι ακτοπλόοι ζητούν παράταση ισχύος. Στο ερώτημα αν υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές μέσα στη σεζόν κύκλοι της ακτοπλοΐας απαντούν: «Οι τιμές είναι μεν ακριβές, αλλά παραμένουν σταθερές. Αν δεν υπάρξει μία ακόμη άσχημη γεωπολιτική εξέλιξη και οι τιμές των καυσίμων δεν ξεφύγουν προς τα πάνω, δεν θα αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων».
Προβληματισμό δημιουργεί και το γεγονός ότι το Πάσχα και το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος πέφτουν αργά φέτος: «Το γεγονός αυτό θα φέρει αναστάτωση στο πώς θα κινηθεί ο κόσμος. Με το Πάσχα να πέφτει Μάιο, η φετινή χειμερινή περίοδος για την ακτοπλοΐα είναι πιο μεγάλη. Θα ήταν αλλιώς αν έπεφτε Απρίλιο. Επίσης, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος πέφτει τέλη Ιουνίου, ουσιαστικά δηλαδή μέσα στις καλοκαιρινές διακοπές».