Μειωμένη κατά σχεδόν 5% ήταν η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023.
Τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι εκτιμήσεις των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αφορούν τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου συνολικά και δείχνουν πτώση από τους δύο εκατομμύρια επιβάτες το 2023 στους 1.857.360 εκατομμύρια το 2024.
Τον ίδιο μήνα σημειώθηκαν 5.370 αφιξο-αναχωρήσεις έναντι 5.035 πέρσι. Ήτοι περισσότερα δρομολόγια με λιγότερους επιβάτες.
Την περίοδο από 01.07 – 30.07 2024 σε απόλυτους αριθμούς, ο αριθμός των διακινούμενων επιβατών μέσω του Κεντρικού Λιμένα Πειραιά έχει φτάσει το 1.400.000 εντός του Ιουλίου εκ των οποίων 400.000 από την περιοχή του Αργοσαρωνικού και 1.000.000 από τον υπόλοιπο λιμένα προς νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.
Η πληρότητα των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων προσεγγίζει το 85-90%, με προορισμούς όπως το Ανατολικό και Κεντρικό Αιγαίο να αγγίζει το 100%.
Επίσης, από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου σημειώθηκε μείωση κατά 2,5% στον αριθμό των φορτηγών οχημάτων που μεταφέρθηκαν.
Από τη Ραφήνα διακινήθηκαν 325.000 επιβάτες έναντι 349.000 πέρυσι.
Το Λαύριο καταγράφει μικρή άνοδο της επιβατικής κίνησης. Εφέτος τον Ιούλιο διακινήθηκαν 132.360 επιβάτες έναντι 130.600 τον Ιούλιο του 2023.
Την παραμονή και ανήμερα του 15Αύγουστου από τον Πειραιά πραγματοποιήθηκαν 47 δρομολόγια και ταξίδεψαν 36.895 επιβάτες. Για τα νησιά του Αργοσαρωνικού εκτελέστηκαν 82 δρομολόγια εκ των οποίων 54 με ταχύπλοα και 28 με συμβατικά πλοία.
Από τη Ραφήνα με 20 δρομολόγια κε των οποίων τα έξι για το Μαρμάρι ταξίδεψαν 7.410 επιβάτες.
Από το Λαύριο με επτά δρομολόγια ταξίδεψα 1.627 επιβάτες.
Τιμές εισιτηρίων
Ειδική αναφορά στην τιμολογιακή πολιτική των ακτοπλοϊκών εταιρειών κάνει στην ετήσια έκθεση της η εταιρεία οικονομικών συμβούλων XRTC με επικεφαλής τον Γιώργο Ξηραδάκη.
– το α’ εξάμηνο του 2024 οι τιμές των εισιτηρίων παρουσίασαν μείωση έως 1,61% στα συμβατικά πλοία σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του Υ.Ε.Ν. Το υπουργείο Ναυτιλίας ισχυρίζεται ότι παρατηρούνται κάποιες αυξήσεις αλλά μόνο στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές διαδρομές ενώ οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποστηρίζουν ότι οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί αλλά παραμένουν ίδιες από το 2022.
– Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com με την οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 ως το 2023, οι τιμές των ναύλων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί μεταξύ άλλων ως εξής:
Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27€ το 2019 σε 41€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51.85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%.
Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 58€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91€ σε 128€, δηλαδή αύξηση 40%.
Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65€ το 2019 σε 91€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104€ σε 150€, δηλαδή 44%.
Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35€ το 2019 σε 49€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79€ σε 110€, δηλαδή αύξηση 40%.
Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36€ το 2019 σε 50€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83€ σε 116€, σημειώνοντας αύξηση 40%.
«Αξίζει να επισημάνουμε μάλιστα ότι ακόμη και με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη» επισημαίνεται στην έκθεση:
«Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ.»
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών πλοίων και των ναυτιλιακών καυσίμων αλλά και η αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων δανεισμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθιστούν αδύνατη προς το παρόν οποιαδήποτε συζήτηση για τη μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Ο ΣΕΕΝ επισημαίνει επίσης ότι με βάση τα στοιχεία του Απριλίου 2024 οι τιμές των ακτοπλοϊκών καυσίμων για τους τύπους HSFO και VLSFO που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία έχουν αυξηθεί κατά 9%, το κόστος των ανταλλακτικών κατά 14% και κατά 24% από το 2021 οι αμοιβές πληρωμάτων, βάσει και των σχετικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας που έχουν υπογραφεί έως σήμερα. Σημειώνει, εξάλλου, ότι το κόστος τραπεζικού δανεισμού λόγω ανόδου των επιτοκίων από τις τράπεζες αυξήθηκε κατά 43% το 2024 σε σχέση με το 2021.
Ειδική αναφορά έκανε ο Γιώργος Ξηραδάκης για το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου: «Στο ερώτημα γιατί δεν μειώνονται τα κόστη η απάντηση είναι ότι πολλά από αυτά έχουν εκσφενδονιστεί όπως για παράδειγμα οι τιμές για τα διάφορα ανταλλακτικά.
Αν συντηρήσουμε ένα αυτοκίνητο τα ανταλλακτικά που θέλουμε έχετε δει που έχουνε φτάσει; Στα ύψη. Το ίδιο γίνεται και στα πλοία. Όλος αυτός ο πληθωρισμός στα αγαθά και σε όλα όσα χρειάζεται για τη λειτουργία του ένα πλοίο έχει ανεβάσει το λειτουργικό κόστος. Έχουμε αυξήσεις 15%,20% ακόμη και 30% σε κάποια ανταλλακτικά» και συμπλήρωσε:
«Πρέπει και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να έχουν κι αυτές ένα θετικό πρόσημο στο τέλος της λειτουργίας τους και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να υπάρξει μια ισορροπία ανάμεσα στην ζήτηση και την προσφορά, ανάμεσα στην τιμή και στα οικονομικά αποτελέσματα για να μπορούμε να περάσουμε στην επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας».