Εμπόδια με το …καλημέρα στον διαγωνισμό της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. για τη μακροχρόνια παραχώρηση του «φιλέτου» της Ακτής Βουλιαγμένης, με την αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας που κατατέθηκε ήδη και πρόκειται να συζητηθεί το Σεπτέμβριο.
Ο «Σύλλογος Χειμερινών Κολυμβητών της Ακτής Βουλιαγμένης» επικαλείται πέντε βασικούς λόγους για το ακίνητο που λειτουργεί η ΕΤΑΔ και έχει πολύ υψηλό ποσοστό κερδοφορίας, γεγονός που, όπως επισημαίνεται στη σχετική αίτηση «εκ πρώτης όψεως προκαλεί ευλόγως ερωτηματικά για την απόφασή της να ξεκινήσει την διαδικασία μακροχρόνιας εκμίσθωσης αυτού, ενώ έχει στο χαρτοφυλάκιό της εκατοντάδες άλλα ακίνητα, που δεν έχουν αξιοποιηθεί, και μάλιστα όχι με τη διαδικασία ηλεκτρονικών διαγωνισμών, που συνήθως ακολουθεί, αλλά με μία «ιδιόρρυθμη» διαγωνιστική διαδικασία δύο φάσεων, της πρώτης φάσης χωρίς δημοσιοποίηση της τιμής εκκίνησης, με προφανή στόχο αυτή (η τιμή εκκίνησης) να γνωστοποιηθεί εκ των υστέρων και μόνον σε όσους εκδηλώσουν ενδιαφέρον στην πρώτη φάση, όχι δηλαδή εξαρχής σε όλους».
Η Ακτή, όπως αναφέρεται, λειτουργεί με εισιτήριο εισόδου, ανερχόμενου τους θερινούς μήνες (Μάϊος-Οκτώβριος), όπου n επισκεψιμότητα είναι μεγίστη, σε 15 ευρώ /άτομο (υπολογίζεται στα 5.000 άτομα ημερησίως τα Σαββατοκύριακα) και τους χειμερινούς σε 5 ευρώ /άτομο.
Η δικάσιμος έχει οριστεί για τις 23 Σεπτεμβρίου του 2025 και όπως υποστηρίζεται, το μίσθιο γειτνιάζει στο ανατολικό όριο με περιοχή ενταγμένη στο Δίκτυο NATURA 2000 και συγκεκριμένα με την περιοχή με κωδικό GR3000006 «Υμηττός – Αισθητικό Δάσος Καισαριανής – Λίμνη Βουλιαγμένης».
Στην αίτηση επισημαίνεται ότι επιχειείται η μακροχρόνια εκμίσθωση της ακτής, «η οποία αποτελεί χαρακτηρισμένο τουριστικό δημόσιο κτήμα στο οποίο υπάρχει αιγιαλός και παραλία, αρχαιολογικός χώρος, δασική έκταση, αυθαίρετα κτίσματα και συνορεύει με περιοχή Natura. Η κατά τη σχετική πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφέροντος ολοκλήρωση της διαδικασίας εκμίσθωσης θα επιφέρει επίσης κατά πολύ υπέρβαση της μέγιστης επιτρεπόμενης διάρκειας παραχώρησης του αιγιαλού, καθώς και γενικότερη υποβάθμιση του περιβάλλοντος».
Σημειωτέον ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού την περασμένη εβδομάδα υποβλήθηκαν 7 διαφορετικοί φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος από πολύ γνωστά επιχειρηματικά ονόματα.
Οι λόγοι ακύρωσης
Όπως επισημαίνεται στην αίτηση, οι λόγοι, για τους οποίους πρέπει να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες αποφάσεις της διοίκησης της ΕΤΑΔ και η βάσει αυτών αναρτηθείσα από 17.02.2025 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μίσθωση του ακινήτου «Ακτή Βουλιαγμένης», αφορούν παράβαση κατ’ ουσίαν διατάξεων νόμων και είναι οι παρακάτω αναφερόμενοι:
-1ος λόγος (παράνομη εκμίσθωση αιγιαλού καθ’ υπέρβαση της ανώτατης επιτρεπτής διάρκειας παραχώρησης):
Οι προσβαλλόμενες αποφάσεις με τις οποίες αποφασίστηκε η προκήρυξη για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος κλειστού διαγωνισμού σε δύο φάσεις, για τη μακροχρόνια εκμίσθωση, η διάρκεια της οποίας είναι για 20 έτη με δικαίωμα παράτασης για επιπλέον 10 έτη, του ακινήτου – Πλαζ «Ακτή Βουλιαγμένης», ως και η προσβαλλόμενη από 17.02.2025 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, είναι μη νόμιμες, «διότι το εν λόγω προς εκμίσθωση ακίνητο, εκτός της χερσαίας αυτού έκτασης εμβαδού 74.934 τ.μ., περιλαμβάνει και αιγιαλό εμβαδού 14.793 τ.μ. καθώς και παραλία. «Με τους άνω όρους παραβιάζονται οι διατάξεις του άρθ. 6 Ν 5092/2.3.2024, κατά τις οποίες ο αιγιαλός και η παραλία είναι κοινόχρηστα εκτός συναλλαγής πράγματα, ανήκουν στη δημόσια κτήση και η εκμίσθωσή τους πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού, ως αυτές αναφέρονται στην διάταξη, που ορίζει ότι : Η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας γίνεται με σύμβαση που καταρτίζεται ανάμεσα στο αρμόδιο όργανο και τον παραχωρησιούχο. Η σύμβαση δεν μπορεί να έχει χρονική διάρκεια (…) μεγαλύτερη των 3 ετών. Οι συμβάσεις παραχώρησης είναι προσωποπαγείς».
– 2ος λόγος (παράνομη εκμίσθωση αρχαιολογικού χώρου):
Οι προσβαλλόμενες αποφάσεις και η πρόσκληση ενδιαφέροντος είναι επίσης μη νόμιμες «και για τον λόγο ότι στο προς εκμίσθωση ακίνητο περιλαμβάνεται και αρχαιολογικός χώρος εμβαδού 1.155 τ.μ., χωρίς να αναφέρεται ότι έχει δοθεί η σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, κατά την διάταξη του N 5092/2.3.2025, που ορίζει ότι: Η παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας που βρίσκονται εντός αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και ιστορικών τόπων ή τους περιβάλλουν, επιτρέπεται μόνο μετά από σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με τον Κώδικα Νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Ν 4858/2021, ΦΕΚ Α 220) και κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας προς την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού. […] Η Κτηματική Υπηρεσία οφείλει, πριν την έναρξη της πλειοδοτικής δημοπρασίας, να γνωστοποιήσει στην αρμόδια Υπηρεσία τουΥπουργείου Πολιτισμού οποιαδήποτε εκ νέου παραχώρηση…».
-3ος λόγος (παράνομη εκμίσθωση χώρου με αυθαίρετες κατασκευές): Οι προσβαλλόμενες αποφάσεις και η από 17.2.2025 πρόσκληση ενδιαφέροντος είναι επίσης μη νόμιμες και για το λόγο ότι» μ’ αυτές παραβιάζονται επίσης και οι διατάξεις του N 4495/03.11.2017, στο οποίο ορίζεται ότι : Δεν επιτρέπεται η μίσθωση και παραχώρηση ακινήτων, στα οποία έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης (…) καθ’ όσον στο ένδικο ακίνητο Ακτή Βουλιαγμένης υπάρχει αυθαίρετη κατασκευή και μάλιστα εντός της ζώνης του αιγιαλού, η οποία έχει κατασκευαστεί τον Αύγουστο του 2021, με συνέπεια να μην είναι επιτρεπτή η μίσθωση που επιδιώκεται με τις προσβαλλόμενες αποφάσεις».
-4ος λόγος (παράνομη εκμίσθωση χώρου λόγω υπέρβασης της μέγιστης επιτρεπόμενης εκμετάλλευσης): Με την υλοποίηση των προσβαλλόμενων αποφάσεων και της πρόσκλησης ενδιαφέροντος «παραβιάζονται επίσης και οι διατάξεις του από 01.03.2004 ΠΔ (ΦΕΚ 254 Δ/5-3-2004), με τις οποίες ορίζεται ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη συνολική επιφάνεια αναψυκτηρίων-εστιατορίων είναι έως 25 % της συνολικής δομήσιμης επιφάνειας, που, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, αυτή ανέρχεται σε (2.000 τ.μ. x 25 % =) 500 τ.μ., και τούτο διότι εκτός των αναψυκτηρίων, που ήδη λειταυργούν στο ακίνητο της ΑΚΤΗΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ, υπάρχει κα κτίριο εμβαδού 1.306 τ.μ., το οποίο περιλαμβάνεται στις προσβαλλόμενες αποφάσεις, στην πρόσκληση και στην σχετική παρουσίαση ως εστιατόριο (Oceanida Restaurant), το οποίο μέχρι τον Μάϊο του 2022 λειτουργούσε ως εστιατόριο με τον τίτλο «ΩΚΕΑΝΙΣ». Η επιχείρηση αυτή λειτουργούσε από τη δεκαετία του 1970, ήτοι πριν την έκδοση του άνω ΠΔ. Μετά την αποχώρηση της επιχείρησης αυτής τον Μάϊο του 2022, δεν είναι επιτρεπτή η έκδοση νέας άδειας ως εστιατόριο για το σύνολο του κτιρίου, καθ’ όσον η έκδοση νέας άδειας για το σύνολο του κτιρίου ως εστιατορίου θα γινόταν κατά παράβαση των άνω διατάξεων του από 01.03.2004 ΠΔ».
-5ος λόγος (γειτνίαση με περιοχή Natura – υποβάθμιση περιβάλλοντος): Το ακίνητο γειτνιάζει στο ανατολικό όριο αυτού με περιοχή εντεταγμένη στο Δίκτυο Natura 2000 και μάλιστα με την περιοχή με κωδικό GR 3000006 «Υμηττός – Αισθητικό Δάσος Καισαριανής – Λίμνη Βουλιαγμένης», εντός αυτού υπάρχει τμήμα δάσους εμβαδού 179 τ.μ., αρχαιολογικός χώρος εμβαδού 1.155 τ.μ., αιγιαλός 14.793 και, σύμφωνα με τα αρχεία της κτηματολογικής βάσης, σε 17.804 τ.μ. αυτού λειτουργεί μέχρι σήμερα οργανωμένη ακτή κολύμβησης και είναι η μόνη πλαζ σε ολόκληρη την παραλιακή ζώνη της Αττικής, «που μπορεί να επισκεφθεί ο μέσος οικονομικά πολίτης, και αποτελεί έναν μοναδικό σε ομορφιά όρμο, γι’ αυτό και η μη ακύρωση των προσβαλλόμενων θα οδηγήσει μετά βεβαιότητος σε αλλοίωση του όλου περιβάλλοντος χώρου, του αιγιαλού και των προστατευόμενων χώρων αυτού, με μοναδικό σκοπό την μεγιστοποίηση του οικονομικού ανταλλάγματος σε βάρος, βεβαίως, των μέσων πολιτών αυτής της χώρας, οι οποίοι κινδυνεύουν να είναι σε λίγα χρόνια φιλοξενούμενοι σ’ αυτήν και μάλιστα ανεπιθύμητοι, λαμβανομένου ιδιαιτέρως υπόψη ότι η μέχρι σήμερα εκμετάλλευση της ένδικης Ακτής «ως έχει και ευρίσκεται» είναι άκρως κερδοφόρα».