Κατά τη διάρκεια του 2024 οι χορηγήσεις δανείων από ελληνικές τράπεζες προς την ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία αυξήθηκαν από τα 15,8 δισ. δολάρια στα τέλη του 2023 σε επίπεδα πέριξ των 17 δισ. δολαρίων. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η καλή πορεία της ναυλαγοράς τα τελευταία χρόνια οδήγησε πολλές ναυτιλιακές στην απόφαση να κλείσουν τα δάνειά τους πριν από τη λήξη τους.
Οι ελληνικές τράπεζες, η καθεμιά με διαφορετικό ρυθμό, συνεχίζουν την επιθετική αύξηση των ναυτιλιακών τους χαρτοφυλακίων, καθώς ο κλάδος αντιμετωπίζεται ως δεξαμενή πελατών χαμηλού και σε κάθε περίπτωση αξιολογήσιμου ρίσκου, που μπορεί να παράγει υψηλό εισόδημα από τόκους. Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν τα συγκεκριμένα μεγέθη, κατά τη διάρκεια του 2024 εκτιμάται πως οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις προς την ελληνόκτητη ποντοπόρο αυξήθηκαν από τα 15,8 δισ. δολάρια στα τέλη του 2023 σε επίπεδα πέριξ των 17 δισ. δολαρίων. Κι αυτό παρά το γεγονός πως η καλή πορεία της ναυλαγοράς τα τελευταία χρόνια οδήγησε πολλές ναυτιλιακές στην απόφαση να κλείσουν τα δάνειά τους πριν από τη λήξη τους. Εκτός από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες και την Abbank, από το 2023 και η Παγκρήτια Τράπεζα, που πλέον έχει ενοποιηθεί με την Τράπεζα Αττικής, φέρεται να έχει αυξήσει έτι περαιτέρω τα δάνειά της προς τη ναυτιλία, που το 2023 ήταν στα 74 εκατ. δολ. Επιπλέον αύξηση έχει σημειώσει και η συνολική χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας, δηλαδή τόσο από ελληνικές όσο και από ξένες τράπεζες, που πριν από ένα χρόνο βρισκόταν στα επίπεδα των 50,9 δισ. δολ., κυρίως λόγω της μεγέθυνσης των ελληνικών χαρτοφυλακίων.
Το θέμα δεν έχει διαφύγει την προσοχή των διεθνών τραπεζικών αναλυτών, όπως η Morningstar DBRS, οι οποίοι στις αρχές του μήνα σε έκθεσή τους για τον ευρωπαϊκό τραπεζικό κλάδο συνολικά διαπιστώνουν πως οι ελληνικές τράπεζες κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση από αυτή των ομολόγων τους στις άλλες χώρες. Συγκεκριμένα, οι γερμανικές και σκανδιναβικές τράπεζες οπισθοχωρούν, οι γαλλικές κυριαρχούν και οι ελληνικές πλασάρονται στις πρώτες θέσεις των σχετικών μεριδίων αγοράς.
Η DBRS θυμίζει ότι η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 αποτέλεσε ένα σημείο καμπής για τη ναυτιλία, αφού οι όγκοι του διεθνούς εμπορίου μειώθηκαν δραστικά, με αποτέλεσμα οι τράπεζες να βρεθούν αντιμέτωπες με αύξηση των κόκκινων δανείων και υψηλές προβλέψεις για επισφάλειες. Κάποιες μάλιστα –κυρίως γερμανικές, σκανδιναβικές αλλά και βρετανικές– χρειάστηκε να διασωθούν από τις κυβερνήσεις τους λόγω των υψηλών ζημιών ή και να κλείσουν ολοσχερώς, με αποτέλεσμα το ρυθμιστικό πλαίσιο να γίνει αυστηρότερο και ο κλάδος να καταστεί πιο επιφυλακτικός απέναντι στα ναυτιλιακά δάνεια.
Σήμερα, σύμφωνα με την DBRS, οι μεγάλες γαλλικές τράπεζες –BNP Paribas, Crédit Agricole, Société Générale– είναι ανάμεσα στους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς χρηματοδότες, όμως λόγω του μεγέθους τους η έκθεσή τους δεν αποτελεί παρά το 2% των συνολικών δανειακών χαρτοφυλακίων τους. Οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες κατατάσσονται πλέον, σύμφωνα με τον οίκο πιστοληπτικής αξιολόγησης, ανάμεσα στις κορυφαίες δυνάμεις ναυτιλιακών δανείων στην Ευρώπη και με δεδομένο το μικρότερο μέγεθος των χαρτοφυλακίων τους, τα ναυτιλιακά δάνεια αποτελούν κατά μέσον όρο το 8% του συνόλου, χωρίς ωστόσο να χαρακτηρίζει το γεγονός αυτό αρνητικό.