Η αύξηση της κατανάλωσης και όχι τόσο οι υψηλές τιμές ήταν ο βασικός συντελεστής ενίσχυσης του τζίρου των σούπερ μάρκετ το 2024, μετά μία διετία έντονα πληθωριστικής ανόδου των εσόδων του εν λόγω κλάδου.

Μάλιστα σε αρκετές κατηγορίες, κυρίως σε απορρυπαντικά και καλλυντικά, καταγράφηκε μείωση τιμών.

Πρόκειται, άλλωστε, για κατηγορίες στις οποίες επικεντρώθηκαν τα κυβερνητικά μέτρα για τον περιορισμό της ακρίβειας.

Το 2024 ήταν ακόμη μία χρονιά ενίσχυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με χαμηλότερο, ωστόσο, ρυθμό σε σύγκριση με τη διετία 2022-2023, τη διετία των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2024 ενισχύθηκε κατά 2,6% σε σύγκριση με το 2023, έναντι αύξησης 9,3% το 2023 σε σύγκριση με το 2022 και 7,5% το 2022 σε σύγκριση με το 2021.

Ωστόσο, η αύξηση του όγκου πωλήσεων το 2024 ήταν υψηλότερη σε σύγκριση με την αύξηση της αξίας πωλήσεων και συγκεκριμένα 2,8%.

Αντιθέτως, το 2022 και το 2023 η κατανάλωση είχε συμπιεστεί λόγω κυρίως των μεγάλων ανατιμήσεων, με συνέπεια το 2022 να έχει αυξηθεί σε ετήσια βάση μόλις κατά 0,5% και το 2023 κατά 2,5%.

Γαλακτοκομικά, κατεψυγμένα τρόφιμα και ποτά, αλκοολούχα και μη, ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι σε ό,τι αφορά την αύξηση του όγκου πωλήσεων, εξέλιξη που σε ορισμένες περιπτώσεις σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την αποκλιμάκωση των τιμών.

Ετσι, ο όγκος πωλήσεων των γαλακτοκομικών, μια κατηγορία που σε κάθε κρίση –οικονομική, πληθωριστική– πλήττεται άμεσα, αυξήθηκε το 2024 κατά 6,1%, με τις τιμές να έχουν υποχωρήσει κατά 2,1%.

Σημαντική αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε επίσης στα αλκοολούχα ποτά (5,1%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5%), στα μη αλκοολούχα ποτά (4,6%), καθώς και στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς.

Σε καμία από τις έντεκα βασικές κατηγορίες των ειδών σούπερ μάρκετ δεν σημειώθηκε το 2024 μείωση του όγκου πωλήσεων.

Ετσι, στα υλικά μαγειρικής καταγράφηκε αύξηση 1,8%, στα είδη προσωπικής υγιεινής 1,9%, στα καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά 2,8%, στα συσκευασμένα τρόφιμα 1,3%, στα σνακ 0,2% και στα άλλα είδη νοικοκυριού αύξηση 0,3%.

Υποχώρηση του τζίρου καταγράφηκε σε τρεις από τις έντεκα κατηγορίες, και δη στα είδη προσωπικής υγιεινής (-4,3%), στα απορρυπαντικά – καθαριστικά (-0,5%), καθώς και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-1,4%).

Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τις κατηγορίες στις οποίες εφαρμόστηκε το μέτρο της μείωσης κατά τουλάχιστον 30% των παροχών των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους, με ισόποση μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με τη μορφή της μείωσης τιμής τιμοκαταλόγου.

Οι προσφορές, εμπορική πρακτική η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο των κυβερνητικών μέτρων την προηγούμενη χρονιά, παρέμειναν ουσιαστικά στάσιμες.

Διαβάστε ακόμη