Η λιμενική αρχή της διώρυγας του Σουέζ ανακοίνωσε αύξηση στα τέλη διέλευσης των πλοίων κατά 15%, από τις αρχές του 2023. «Η αύξηση στα τέλη διέλευσης θα ισχύει για όλους τους τύπους πλοίων, ενώ, στα bulk carriers και τα κρουαζιερόπλοια θα ανέλθει στο 10%», σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της SCA, Οσάμα Ράμπι.
Στη συνέχεια, χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη απόφαση ως «αναπόφευκτη» και «αναγκαία», υπό το πρίσμα του παγκόσμιου πληθωρισμού που ξεπέρασε το 8% και μεταφράζεται σε αυξημένο λειτουργικό κόστος των υπηρεσιών πλοήγησης που παρέχονται στη διώρυγα.
Ο κ. Ράμπι συμπλήρωσε ότι «οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και οι παγκόσμιοι ρυθμοί πληθωρισμού έχουν αντίκτυπο στην εξίσωση του υπολογισμού των διοδίων» και παράλληλα, επιβεβαίωσε τις συνεχείς προσπάθειες που καταβάλλει η αρχή της διώρυγας για την καλύτερη υποστήριξη των πελατών και την απόκτηση της εμπιστοσύνης τους, καθώς και τη διατήρηση ενεργών διαύλων επικοινωνίας.
Η SCA αναμένει ότι τα ετήσια έσοδα θα αυξηθούν κατά 700 εκατομμύρια δολάρια, μετά την επιβολή των νέων τελών διαμετακόμισης, από το επόμενο έτος.
Αύξηση και στον Βόσπορο, με ισχύ από την 7η Οκτωβρίου
Ήδη, η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) έχει ζητήσει την παρέμβαση των Υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας προς τις τουρκικές αρχές, ενώ, η απόφαση αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης, έχει αναφέρει ότι η αύξηση των τελών διέλευσης γνωστοποιήθηκε μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αρχικά στους Τούρκους πράκτορες και ύστερα, προς τις ελληνικές εταιρείες.
Διευκρίνισε πως πρόκειται για «μία αιφνιδιαστική και πρωτόγνωρη κίνηση, η οποία πλήττει την εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου και κατ’ επέκταση τη ναυτιλία, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια διαβούλευση με τους φορείς».
Αν υπάρξει αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358.22$ θα αυξηθεί στα 7.009.44$, στα πλοία handysize από τα 3.134.89$ στα 15.863.04$, στα πλοία supramax από τα 4.844.57$ στα 24.176.64$ και στα panamax από τα 6.384.28$ στα 32.305.44$, σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλιακών πρακτόρων.
Η κίνηση των πλοίων μέσω του Βοσπόρου αυξήθηκε το 2021, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, καθώς η Τουρκία προχωρά σε σχέδιο για εναλλακτική πλωτή οδό. Ο αριθμός των πλοίων το 2021, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενόπλοιων, που διήλθαν από το Στενό σύνδεσης της Μαύρης Θάλασσας με τον Μαρμαρά και τη Μεσόγειο, ανήλθε σε 38.551.
Συμφόρηση των πλοίων στην Ευρώπη, εξαιτίας αυξημένης ζήτησης άνθρακα
Ενόσω γίνεται προσπάθεια κάλυψης των ενεργειακών αναγκών, ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Στα τέλη Μαΐου και τις αρχές Ιουνίου, o μέσος χρόνος αναμονής για τα bulk carriers στη Βορειοδυτική Ευρώπη αυξήθηκε «ιλιγγιωδώς» από τις 26 στις 45 ώρες και κορυφώθηκε στα τέλη Ιουλίου, στις 52 ώρες.
Την ίδια ώρα, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει προκαλέσει η απεργία στο λιμάνι του Λίβερπουλ, όπου περισσότεροι από 560 λιμενικοί και μηχανικοί συντήρησης πραγματοποιούν κινητοποιήσεις δύο εβδομάδων, με ορίζοντα λήξης την 3η Οκτωβρίου. Η διοίκηση του MDHC έχει προτείνει αύξηση μισθών κατά 8.3%, κάτι όμως που δεν ικανοποιεί τους εργαζόμενους.
«Το MDHC μπορεί κάλλιστα να αντέξει οικονομικά και να προσφέρει στους εργαζομένους μία αξιοπρεπή αύξηση μισθών και πρέπει να το πράξει, τηρώντας, επίσης, τη συμφωνία αμοιβών του 2021», τόνισε η Γενική Γραμματέας της εταιρείας, Σάρον Γκρέιαμ. Σε κινητοποιήσεις αναμένεται να προχωρήσουν και οι 1.900 λιμενεργάτες του Φίλιξστοου από την 27η Σεπτεμβρίου, ζητώντας αυξήσεις μισθών.
Πολλές αποστολές containers θα εκτραπούν σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης, επιβαρύνοντας την κατάσταση στους τερματικούς του Μπρεμερχάβεν, του Αμβούργου, του Ρότερνταμ και άλλων μεγάλων λιμενικών κόμβων, σύμφωνα με διεθνή Μέσα ενημέρωσης.
Το Ηνωμένο Βασίλειο επλήγη από οκταήμερη απεργία των λιμενεργατών στο Φίλιξστοου, στα τέλη Αυγούστου, ενώ, ακολούθησε διήμερη απεργία σε πολλά λιμάνια διαχείρισης containers στη Γερμανία.
Διαβάστε ακόμη:
- Δημήτρης Κούτρας: Η Ιντρακάτ, οι αποχωρήσεις και ο «μουτζούρης» στο χέρι
- Λιακουνάκος – Farallon – Euromedica – Πειραιώς: Ποιες θα είναι οι συνέπειες της νομικής αντιστροφής της συμφωνίας;
- Μήπως ο Αλέξης Τσίπρας θέλει την Εθνική να μεταμορφωθεί σε νέα Τράπεζα Αττικής;
- Τα δώδεκα ελληνικά νησιά που «έσπασαν» ρεκόρ σε αφίξεις και κρατήσεις