Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου αναδεικνύει την οδική ασφάλεια ως στρατηγική επιλογή και κοινωνική επένδυση, έχοντας αναπτύξει ένα συνεκτικό σχέδιο δράσεων, το οποίο στηρίζεται σε τρεις κεντρικούς άξονες: Ενημέρωση, Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση, για τη διαμόρφωση μιας υπεύθυνης οδικής κουλτούρας.

Μία γεύση από τις εν λόγω δράσεις, είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε στη Λάρισα, στο πλαίσιο σχετικής συνέντευξης Τύπου και μάλιστα  ακριβώς 17 χρόνια μετά την έναρξη της παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., η οποία έλαβε χώρα στις 5 Μαρτίου 2008.

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Αξιοσημείωτες επιδόσεις το 2024

Το 2024 υπήρξε μια χρονιά σημαντικών αποτελεσμάτων για τις πρωτοβουλίες της εταιρείας στον τομέα της οδικής ασφάλειας, επενδύοντας μεταξύ άλλων σε προηγμένα συστήματα εντοπισμού των οδηγών που στήνουν παγίδες θανάτου στον δρόμο.

Μέσω χορηγιών εξοπλισμού και εκπαιδεύσεων για τη σωστή χρήση σύγχρονων συστημάτων, τα Τμήματα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων ενίσχυσαν την αστυνόμευση του οδικού δικτύου.

• Επιτήρηση ταχύτητας: Το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας βεβαίωσε 1.770 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, με συνολικά πρόστιμα ύψους 311.250 ευρώ.

• Στατιστικά ταχύτητας: Το 30% των οχημάτων κινείται πάνω από τα όρια ταχύτητας στον ανοικτό αυτοκινητόδρομο, ενώ το ποσοστό υπερβάσεων μέσα στις σήραγγες φτάνει το 70%.

• Εγκατάσταση ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης: Μετά την τοποθέτηση του νέου συστήματος στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς, τα περιστατικά αντίθετης κίνησης μειώθηκαν κατά 90%. Συνολικά, το 2024 καταγράφηκαν 565 περιστατικά.

• Έλεγχος υπέρβασης ωραρίου: Εντοπίστηκαν 7.800 οδηγοί βαρέων οχημάτων που παραβίασαν τα όρια χρόνου οδήγησης.

• Ευφυείς ταχογράφοι: Βεβαιώθηκαν 1.100 παραβάσεις, με πρόστιμα ύψους 520.000 ευρώ, στα οποία προστίθενται 290.000 ευρώ που αφορούσαν αφαίρεση 100 καρτών ψηφιακού ταχογράφου.

• Συνολικές κυρώσεις: Οι κλήσεις που εξέδωσε το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας ξεπέρασαν το 1.153.250 ευρώ, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων.

32.000.000 ευρώ η συνολική δαπάνη εκτελεσθέντων έργων βαριάς συντήρησης (Ασφαλτικές επεμβάσεις, ανακατασκευή/συντήρηση γεφυρών, περιβαλλοντικές εργασίες, Σήραγγα Κατερίνης, βραχοπροστασία).

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Δημήτριος Γκατσώνης, ανέφερε:

«Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα πολύ σημαντικό θέμα για την εταιρεία, καθώς τα τροχαία δυστυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νέους παγκοσμίως, ενώ κάθε χρόνο χάνουμε περίπου 1,2 εκατ. ανθρώπους. Η προώθηση της οδικής ασφάλειας είναι κρίσιμη και αποτελεί κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ θα πρέπει να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα κάθε κυβέρνησης, με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση κοινωνίας».

Ο Διευθυντής Διαχείρισης της Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, Δημήτρης Μανταλόζης, τόνισε:

«Μελετάμε την επέκταση του πιλοτικού ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης (Α/Κ Λεπτοκαρυάς) και εξετάζουμε και άλλα σημεία στον αυτοκινητόδρομο όπου μπορούν να εφαρμοστούν αντίστοιχες πιλοτικές δράσεις. Αυτό, όμως, που ζητάμε από το αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, είναι οι συγκεκριμένες εφαρμογές να ενταχθούν στα αντίστοιχα τμήματα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων και να χρησιμοποιούνται από την Τροχαία.

Εμείς, με το να συλλέγουμε πιλοτικά στοιχεία και τα παραδίδουμε στις αρμόδιες αρχές αναδεικνύουμε το πρόβλημα και τις προσκαλούμε να συνδράμουν στην αντιμετώπισή του. Καταγράφοντας 565 περιστατικά αντίθετης κίνησης, “εστιάζουμε” στο πρόβλημα και περιμένουμε και από την άλλη πλευρά να ευαισθητοποιηθεί για την αντιμετώπισή του. Η αστυνόμευση και η επιβολή των προστίμων δεν είναι αρμοδιότητα της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Πρωτοβουλίες Οδικής Ασφάλειας 2025

Η οδική ασφάλεια βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην ατζέντα της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και φέτος, μέσω ενός εξίσου εκτεταμένου πακέτου δράσεων, με ενδεικτικές τις παρακάτω:

• Ανανέωση της έρευνας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας για την κόπωση των οδηγών.

• Αποτύπωση βέλτιστων πρακτικών με στόχο την ορθή και ασφαλή διαχείριση τροχαίων συμβάντων, σε συνεργασία με το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας.

• Δημιουργία εφαρμογής διαχείρισης στατιστικών παραβάσεων, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη καταγραφή και αξιολόγηση των δεδομένων.

• Συμμετοχή στις παγκόσμιες καμπάνιες της ASECAP και IBTTA για την ασφάλεια των εργαζομένων στο πεδίο και την οδική ασφάλεια.

• Παραγωγή σειράς βίντεο σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ. για την αμυντική και πράσινη οδήγηση, η υιοθέτηση της οποίας συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και το κόστος συντήρησης, βοηθά στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων κι ενισχύει μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη οδική συμπεριφορά.

• Δημιουργία διαδραστικής πλατφόρμας για την εκπαίδευση εργαζομένων και συνεργατών στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών στον αυτοκινητόδρομο.

• Υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος σε Δημοτικά Σχολεία σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ., σε σχέση με την ασφαλή και βιώσιμη μετακίνηση από και προς το σχολείο. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ενημέρωση για θέματα ασφαλούς μετακίνησης κι αναγνώρισης κινδύνων κι άσκηση χαρτογράφησης από τους μαθητές για τη διαδρομή από το σχολείο στο σπίτι.

• Αξιολόγηση και βελτιστοποίηση της υποδομής για την ασφαλή διέλευση άγριας πανίδας.

Παράλληλα, αξίζει να αναφέρουμε ότι, σε σχετική ερώτηση περί ηλεκτροκίνησης, ο κ. Γκατσώνης απάντησε ότι ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είναι πλήρως εξοπλισμένος με φορτιστές ταχείας φόρτισης, ωστόσο πρόβλημα αποτελεί το κώλυμα αδειοδότησης, το οποίο όπως τόνισε χαρακτηριστικά «πρέπει να ξεπεραστεί», έτσο ώστε να βελτιωθεί περαιτέρω η εμπειρία των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων.

Τέλος τα υπέρβαρα φορτηγά στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Ένα υπέρβαρο φορτηγό αποτελεί μόνιμη πηγή κινδύνου για να προκληθεί τροχαίο ατύχημα, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό, ενώ την ίδια στιγμή το κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου για αρκετές ώρες, δυσχεραίνει την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, έχει προσφέρει χείρα βοηθείας στο Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Μαγνησίας, με τη δωρεά ενός προηγμένου συστήματος ζύγισης φορτηγών, το οποίο είδαμε να λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο στο Αερινό Μαγνησίας.

Πιο αναλυτικά, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει δωρίσει δύο συστήματα δυναμικής ζύγισης εν κινήσει (με συνολική επένδυση στα 180.000 ευρώ) όπως και ισάριθμα φορητά συστήματα στατικής ζύγισης (συνολικής επένδυσης 50.000 ευρώ).

Επί της ουσίας, το σύστημα ζύγισης συνεργάζεται εν κινήσει με το σύστημα στατικής μέτρησης του βάρους, ώστε να διαπιστωθεί με ακρίβεια αν έχει τελεστεί παράβαση.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα φορτηγά που κινούνται επί της Ε.Ο. Αθηνών-Θεσσαλονίκης είναι υπέρβαρα σε ποσοστό 10 με 15%, με αποτέλεσμα να κρίνεται επιτακτική η εντατικοποίηση των δράσεων, για να αντιμετωπιστεί το συγκεκεριμένο φαινόμενο.

Το νέο ραντάρ TraffiStar S290 M δεν αστειεύεται

Το προηγμένο ραντάρ που έχει παραχωρηθεί δωρεάν στην Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων Π.Α.Θ.Ε. Μαγνησίας από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, δεν συγχωρεί αυτούς που έχουν… «βαρύ πόδι».

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στον Σταθμό Ασφαλούς Στάθμευσης Φορτηγών στο Αερινό Μαγνησίας, είχαμε την ευκαιρία να δούμε σε… δράση το ραντάρ TraffiStar S290 M.

Ωστόσο, όπως φάνηκε δεν φέραμε ιδιαίτερο… γούρι σε αρκετούς οδηγούς, καθώς αποδείχτηκαν αρκετά… βιαστικοί, με κορυφαία «επίδοση» τα 190 χλμ./ώρα που κατέγραψε το ραντάρ στο ρεύμα προς Αθήνα, όσο ήμασταν παρόντες.

Το TraffiStar S290 M είναι τοποθετημένο σε τρίποδο και χρησιμοποιεί τεχνολογία ραντάρ 3D, κάμερα υψηλής ανάλυσης με ένα περίβλημα, έγχρωμη οθόνη TFT 6,5” και αισθητήρα που επιτρέπει τη μέτρηση της ταχύτητας με ιδιαίτερα υψηλή ακρίβεια.

Μάλιστα, το περίβλημά του είναι αρκετά ανθεκτικό στο νερό και τη σκόνη, ενώ έχει την δυνατότητα να καταγράψει οχήματα που κινούνται σε έως και 6 λωρίδες κυκλοφορίας, σε αμφότερα τα ρεύματα κατεύθυνσης.

Επιπλέον, έχει εμβέλεια υπολογισμού ταχύτητας 10-300 χλμ./ώρα, εφοδιάζεται με δύο μπαταρίες, διαθέτει φλας για νυχτερινές λήψεις, καθώς και ειδικό σύστημα που μπορεί να αναγνωρίζει διαφορετικούς τύπους οχημάτων.

Το ραντάρ είναι ανθεκτικό σε θερμοκρασίες από -20 έως 60 βαθμούς Κελσίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ασφαλές, καθώς για τη χρήση του οι άνθρωποι της Τροχαίας δεν χρειάζεται να βγουν στον δρόμο.

Τέλος, σε ότι αφορά τη μεγαλύτερη ταχύτητα που έχει «καταγράψει» το συγκεκριμένο ραντάρ στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, είναι 252 χλμ./ώρα, ενώ αν νομίζετε ότι μπορείτε να του… ξεφύγετε, καλό θα ήταν να το ξανασκεφτείτε, καθώς η θέση του μεταβάλλεται συνεχώς.

Κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, μέσα στο 2024 το TraffiStar S290 M συνέβαλλε στη βεβαίωση 1.770 παραβάσεων υπερβολικής ταχύτητας, με το συνολικό ποσό των προστίμων να φτάνει τα 311.250 ευρώ, το οποίο χορηγήθηκε στους Δήμους Αλμυρού και Ρήγα Φεραίου.

Διαβάστε ακόμη: