Λιγότερα αεροσκάφη από όσα έχουν παραγγείλει θα παραλάβουν πριν το καλοκαίρι οι αεροπορικές εταιρείες, λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και των αυξημένων ρυθμιστικών ελέγχων στην αμερικανική Boeing. Ωστόσο, η ζήτηση για πτήσεις θα παραμείνει εκρηκτική.

Έτσι, οι αεροπορικές θα έχουν την ευκαιρία να ανεβάσουν τις τιμές των εισιτηρίων, καθώς και τα περιθώρια κέρδους τους. Σύμφωνα όμως με τη στήλη BreakingViews του Reuters, μπορεί να πρόκειται μόνο για μία προσωρινή «ανακούφιση» για τις εταιρείες του κλάδου.

Τα νούμερα επιβεβαιώνουν την αναντιστοιχία των αεροσκαφών με τη ζήτηση. Η Airbus αναμένεται να παραδώσει λιγότερα εμπορικά αεροπλάνα το 2024 από το 2019 λόγω δυσκολιών στην προμηθευτική αλυσίδα. Στο μεταξύ, η Boeing παρέδωσε τα μισά αεροσκάφη σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα εξαιτίας των αυξημένων ρυθμιστικών ελέγχων που επιβλήθηκαν μετά το περιστατικό της αποκόλλησης παραθύρου.

Πριν από μερικές ημέρες, η Ryanair ανακοίνωσε ότι ενδέχεται να παραλάβει 40 νέα Boeing μέχρι τα μέσα Ιουλίου έναντι 57 αεροσκαφών που ανέμενε μέχρι το τέλος Απριλίου. Ορισμένα Airbus έχουν επίσης καθηλωθεί στο έδαφος για ελέγχους στους κινητήρες.

Την ίδια στιγμή όμως, οι καταναλωτές φαίνεται διατεθειμένοι να ταξιδέψουν φέτος, καθώς έχουν ξεπεράσει τους φόβους περί ύφεσης και από τις γεωπολιτικές εντάσεις.

Ο συνδυασμός ισχυρής ζήτησης και ασθενούς προμήθειας αεροσκαφών σημαίνει ότι οι αεροπορικές έχουν το περιθώριο να ανεβάσουν τις τιμές. Αυτό θα ανακουφίσει όσες εταιρείες του κλάδου επιβαρύνθηκαν από πλεόνασμα δρομολογίων και αεροσκαφών τους τελευταίους μήνες, ρίχνοντας τα περιθώρια κέρδους και την κεφαλαιοποίησή τους.

Σύμφωνα με το Reuters, βασικό ερώτημα για τους επενδυτές είναι εάν αυτή η ενισχυμένη κερδοφορία του 2024 θα συνεχιστεί, κάτι το οποίο όμως δεν φαίνεται ιδιαίτερα πιθανό. Εξάλλου, τα έξοδα ανεβαίνουν κατά μήκος του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών δαπανών, της αύξησης μισθών και του κόστους συντήρησης, ώστε να παραταθεί η ζωή των αεροσκαφών. Άλλο πιθανό εμπόδιο είναι οι απεργίες. Η Lufthansa για παράδειγμα δήλωσε πρόσφατα ότι τα έσοδα του πρώτου τριμήνου συρρικνώθηκαν κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ λόγω των απεργιών, ενώ αναθεώρησε επί τα χείρω το guidance της για το 2024.

Σύμφωνα με το Reuters, τέτοιου είδους προβλήματα μπορεί να ευνοήσουν τους ισχυρότερους «παίκτες» του κλάδου, όπως η Ryanair και η EasyJet. Ενδεικτικά, η τελευταία δήλωσε τον Ιανουάριο ότι κατά πάσα πιθανότητα θα λάβει εντός του τρέχοντος οικονομικού έτους και τα 16 αεροσκάφη που έχει παραγγείλει. Έτσι, θα έχει τη δυνατότητα να επωφεληθεί από τις ελλείψεις αεροπλάνων στις άλλες εταιρείες. Ωστόσο, αυτό μάλλον θα διαρκέσει μόνο αυτό το καλοκαίρι.

Διαβάστε ακόμη: