Με μεταφορά ηλεκτρικών φορτίων από το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου- Ασπροπύργου σε άλλα ΚΥΤ όπως αυτό των Αχαρνών στο Μενίδι και του Αγ. Στεφάνου θα αποφύγει μελλοντικές υπερφορτώσεις του δικτύου ο Διαχειριστής Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) ώστε να αποφύγει σοβαρά περιστατικά όπως αυτό της 7ης Φεβρουαρίου στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου -Ασπροπύργου που είχε ως αποτέλεσμα έκρηξη και πυρκαγιά βυθίζοντας στο σκοτάδι για δύο ώρες ευρύτερες περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου.
Οι κινήσεις αυτές που ονομάζονται παρακαμπτήριοι (bypass) μεταφοράς φορτίων, θα γίνουν σε συνεργασία με τον Διαχειριστή Διανομής στη Χαμηλή Τάση δηλαδή στα νοικοκυριά που είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, θυγατρική εταιρία της ΔΕΗ αλλά θα χρησιμοποιηθούν και ευρύτερα στη χρήση εναλλακτικών δρόμων τροφοδοσίας των καταναλωτών.
Όλος αυτός ο συντονισμός γίνεται για μονιμότερη χρήση αλλά και ενόψει του κύματος κακοκαιρίας που αναμένεται τις επόμενες ημέρες στη χώρα.
Ένα άλλο μέτρο που παίρνει ο ΑΔΜΗΕ είναι η εντολή για να είναι διαθέσιμες όλες οι μονάδες παραγωγής και για το λόγο αυτό παρήγγειλε στους παραγωγούς, αναστολή των συντηρήσεων. Ο ΑΔΜΗΕ έχει ζητήσει επίσης από τους παραγωγούς αυξημένη επαγρύπνηση σε βαθμό συναγερμού στη λειτουργία των μονάδων τους προκειμένου να ανταποκριθούν εγκαίρως και επαρκώς στις ανάγκες λειτουργίας του συστήματος σύμφωνα το ρυθμιστικό πλαίσιο που υπάρχει και προβλέπει την αυξημένη ετοιμότητα.
Στο επόμενο διάστημα ο ΑΔΜΗΕ θα παραλάβει 10 νέους «αυτομετασχηματιστές» (φυσικά νεώτερους από αυτούς που ανατινάχτηκαν και είχαν ηλικία σχεδόν 50 ετών!) στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανανέωσης Εξοπλισμού, με τους οποίους θα αναβαθμιστούν και θα ενισχυθούν οι υποδομές των Κέντρων Υψηλής Τάσης, κυρίως στην περιοχή της Αττικής.
Ακόμη μια σημαντική κίνηση είναι η συνεργασία του Διαχειριστή Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) με τον ΑΔΜΗΕ για διασφάλιση εισαγωγής και διαθεσιμότητας έξτρα ποσοτήτων φυσικού αερίου για να καλυφθεί η υψηλή παραγωγή των μονάδων φυσικού αερίου.
Επίσης ο Διαχειριστής έθεσε σε «συναγερμό ύψιστης λειτουργίας» τις μονάδες παραγωγής «Μεγαλόπολη 5», «Μεγαλόπολη 4», «Υδροηλεκτρικός Σταθμός (ΥΗΣ) Λάδωνα» και ΥΗΣ Καστρακίου της ΔΕΗ, «Θερμοηλεκτρικός Σταθμός (ΘΗΣ) Αγίων Θεοδώρων» της Korinthos Power και «Ήρων-Ι» της ΗΡΩΝ ΘΕΡΜΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ.
Τέλος προχώρησε σε αναδιάταξη όλων των συνεργείων κατασκευών και συντήρησης που ελέγχει σύμφωνα με τις νέες έκτακτες προτεραιότητες. Τα συνεργεία θα είναι σε πλήρη ετοιμότητα με στόχο την άμεση παρέμβαση και αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων.
Οι «οχυρωματικές» επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ
Πάντως εδώ και δυόμιση χρόνια ο ΑΔΜΗΕ διαπιστώνοντας το τεράστιο πρόβλημα με την παλαιότητα των υλικών του, προκήρυξε διαγωνισμό προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης υλικού. Ωστόσο, λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 και οι πρώτοι αυτομετασχηματιστές αναμένεται να παραδοθούν τους επόμενους μήνες. Ο διαγωνισμός εντάσσεται στο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από τον ΑΔΜΗΕ το 2018.
Για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 19 εκατ. και 22 εκατομμυρίων. Να θυμίσουμε πως οι μετασχηματιστές και διακόπτες που παρουσίασαν βλάβη, κατασκευάστηκαν το 1986 και το 1972, και μπήκαν σε λειτουργία το 1991.
Οσονούπω επίσης υπογράφεται και η σύμβαση της πλήρους ανακατασκευής του επίμαχου ΚΥΤ Κουμουνδούρου-Ασπροπύργου, με νέους διακόπτες 150 kV και 400 kV, με σύγχρονο εξοπλισμό τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS) και με την προσθήκη νέων αυτομετασχηματιστών ισχύος και αυτεπαγωγών αντιστάθμισης. Το «ανανεωμένο» ΚΥΤ θα δουλέψει σε περίπου 2 χρόνια και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, ουσιαστικά σηκώνοντας το βάρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. Επιπλέον, στις νέες εγκαταστάσεις του ΚΥΤ θα διασυνδεθεί το καλώδιο Αττικής – Κρήτης, καθώς και ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική).
Ο ΑΔΜΗΕ θέλει επίσης την αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στην Υπερυψηλή Τάση (στα 400 kV από 150 kV), καθώς και την πλήρη ανακατασκευή του ΚΥΤ Αθηνών (Ρουφ) προκειμένου να δημιουργηθούν πρόσθετοι, ισχυροί κόμβοι στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχοι με το ΚΥΤ Κουμουνδρούρου και το ΚΥΤ Παλλήνης.
Για την …πολύπαθη Πελοπόννησο από τον ΑΔΜΗΕ μας λένε πως όταν ολοκληρωθεί ο Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά) συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ η ηλεκτροδότηση θα εξασφαλιστεί πλήρως, αφού ακόμη και σε περίπτωση σοβαρής βλάβης στην Αττική το σύστημα της Πελοποννήσου δεν θα επηρεαστεί.
Να θυμίσουμε επίσης ότι το καλοκαίρι του 2018 είχε «σκάσει» το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Παλλήνης βυθίζοντας το μισό λεκανοπεδιο στο σκοτάδι για 3-5 ώρες, αφού τα υλικά του ήταν εντελώς καταπονημένα. Το ΚΥΤ Παλλήνης, σηκώνει το 30% της ηλεκτροδότησης του Λεκανοπεδίου Αττικής με τα 4 και πλέον εκατομμύρια κατοίκων, αφού εξαιτίας τοπικών αντιδράσεων στην αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης, υπάρχει έλλειμμα κάλυψης.