Στενεύει το περιθώριο για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες καλούνται να αναβαθμίσουν την παραγωγή και τις προμηθευτικές τους αλυσίδες για να ανταγωνιστούν «στα ίσια» την Κίνα. 

Το θέμα έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στους ευρωπαϊκούς κόλπους τους τελευταίους μήνες και οι αρμόδιοι αξιωματούχοι ετοιμάζονται για το σενάριο επιβολής νέων δασμών στα ηλεκτροκίνητα οχήματα από την Κίνα, βάσει των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από την έρευνα για τις επιδοτήσεις του Πεκίνου στις κρίσιμες βιομηχανίες.

Ωστόσο, όπως ανέφεραν στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας σε σχετικό συνέδριο του Reuters, οι αυστηρότεροι δασμοί δεν αρκούν για να  προστατεύσουν τον κλάδο, ενώ η ζημία που έχει συμβεί ήδη είναι πολύ δύσκολο να αναστραφεί. Σύμφωνα με στοιχεία της ερευνητικής εταιρείας Rhodium Group, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πωλούν σε πολύ χαμηλότερες τιμές έναντι των ευρωπαϊκών, απέκτησαν το 19% της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτροκίνησης πέρυσι από 16% το 2022.

«Το περιθώριο στενεύει. Για εμένα, έχουμε δύο ή τρία χρόνια. Εάν δεν είμαστε γρήγοροι…(η γερμανική βιομηχανία) ενδέχεται να δυσκολευτεί πολύ να επιβιώσει», δήλωσε σε συνέδριο του Reuters ο Thomas Schmall, μέλος του δ.σ. της Volkswagen.«Σήμερα δεν είναι πλέον το μέγεθος που διασφαλίζει την επιβίωση, αλλά η ταχύτητα», τόνισε.

Η άνοδος των κινεζικών εξαγωγών και το ενδεχόμενο δημιουργίας κινεζικών εργοστασίων στην Ευρώπη υποχρεώνουν τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να εξετάσουν συνεργασίες με ανταγωνiστικές, να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στους προμηθευτές τους για τα κόστη και να εντείνουν τις διαπραγματεύσεις με τα σωματεία σχετικά με το μέλλον των εργοστασίων και των θέσεων εργασίας.

Για παράδειγμα, το θέμα της μείωσης του κόστους εργασίας ήταν ανέκαθεν δύσκολο στην Ευρώπη λόγω της μεγάλης πολιτικής και νομικής δύναμης των σωματείων. Στην τρέχουσα κατάσταση, όμως, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών φέρεται να είναι ποιοτικές, διότι έχει γίνει πλήρως κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος. «Συγκεκριμένα τα γερμανικά μας εργοστάσια πρέπει να προετοιμαστούν για σκληρότερο ανταγωνισμό», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Volkswagen, Arno Antlitz.

Οι λύσεις αυτές εξετάζονται με στόχο να πέσει το κόστος των αυτοκινήτων και να κλείσει το χάσμα με τα κινεζικά. Οι δασμοί έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν ή και να κλείσουν προσωρινά τη διαφορά αυτή. Ωστόσο, οι γερμανικές βιομηχανίες προειδοποιούν ότι εάν η Κίνα πράγματι «απαντήσει» με δασμούς στο γαλλικό κονιάκ και στις εισαγωγές αυτοκινήτων Mercedes-Benz, VW ή BMW, τότε το τίμημα θα είναι πολύ ακριβό. Ενδεικτικά, η Mercedes παράγει περίπου το 16% των εσόδων της στην Κίνα.

Διαβάστε ακόμη: