Μια διαμάχη υπό το βλέμμα της παγκόσμιας κοινής γνώμης βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στη μακρινή Αυστραλία και τους τιτάνες της τεχνολογίας Facebook και Google.

Το αντικείμενο της διαμάχης δεν είναι άλλο από την επίμαχη νομοθετική πρωτοβουλία που προωθεί η αυστραλιανή κυβέρνηση και η οποία στόχο έχει να υποχρεώσει τους τεχνολογικούς γίγαντες Facebook και Google να πληρώνουν για περιεχόμενο ειδήσεων στις πλατφόρμες τους στην Αυστραλία.

Ο νόμος – που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία– στοχεύει στην αντιμετώπιση της απώλειας διαφημιστικών εσόδων των μέσων. Εφόσον εγκριθεί, θα μπορούσε να έχει συνέπειες πολλαπλές συνέπειες για τις εταιρείες τεχνολογίας και τον τρόπο με τον οποίο έχουμε πρόσβαση στις ειδήσεις στο διαδίκτυο.

Τι υποστηρίζουν οι Αυστραλοί

Η αυστραλιανή κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί «πρέπει να πληρώνουν τα τοπικά ΜΜΕ ένα «δίκαιο» ποσό για τη δουλειά τους». Επιπλέον, υποστήριξε ότι η οικονομική στήριξη είναι απαραίτητη για τον κλάδο των media της χώρας, τονίζοντας ότι η ισχυρή τους παρουσία και ανεξαρτησία είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα της δημοκρατίας.

Όμως, οι τεχνολογικές εταιρείες φαίνεται να έχουν αντίθετη άποψη και περνούν στην αντεπίθεση.

Έτσι, αποκλεισμένοι από ενημερωτικό υλικό και ειδήσεις βρίσκονται από σήμερα οι χρήστες του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης Facebook στην Αυστραλία.

Η απαγόρευση του Facebook επιβλήθηκε λίγες ώρες μετά από μια ξεχωριστή απόφαση της Google να συνάψει μια παγκόσμια συμφωνία με την Rupert Murdoch’s News Corp.

Η κίνηση του Facebook να αποκλείσει την κοινή χρήση ειδήσεων από τα αυστραλιανά ΜΜΕ περιόρισε την πρόσβαση σε δημόσιες πληροφορίες σε κυβερνητικούς ιστότοπους, σε μη κερδοσκοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις ακόμη και σε σελίδες πολιτικής σάτιρας.

Οι σελίδες των υπηρεσιών υγείας του Κουίνσλαντ και της Νότιας Αυστραλίας ήταν μεταξύ εκείνων που μπλόκαρε το Facebook, εμποδίζοντας την παροχή ζωτικής σημασίας πληροφοριών για την πανδημία αλλά και την εξέλιξη του προγράμματος εμβολιασμού στην Αυστραλία.

Επίσης, απαγορεύτηκε στους Αυστραλούς να έχουν πρόσβαση μέσω Facebook σε ιστότοπους κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης όπως το Foodbank Australia και το Women’s Legal Shelter, ακόμη και στη σελίδα της WWF.

Η απόφαση του facebook έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και δριμεία κριτική προς τον τεχνολογικό κολοσσό που εδρεύει στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, καθώς η κίνηση αυτή έρχεται ως απάντηση στον προτεινόμενο νόμο.

Η «συμμαχία» της Google με τον Rupert Murdoch

Η απαγόρευση του Facebook επιβλήθηκε λίγες ώρες μετά από μια ξεχωριστή απόφαση της Google να συνάψει μια παγκόσμια συμφωνία με την Rupert Murdoch’s News Corp, τερματίζοντας μια μακροχρόνια διαμάχη μεταξύ της ομάδας μέσων ενημέρωσης και της εταιρείας αναζήτησης.

Η News Corp του Ρούπερτ Μέρντοχ ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι υπέγραψε παγκόσμια συμφωνία τριών ετών με την Alphabet Inc της Google για την παροχή ειδήσεων.

Οι δύο εταιρείες θα αναπτύξουν μια συνδρομητική πλατφόρμα και θα μοιράζονται τα έσοδα που θα προκύπτουν από τις διαφημίσεις μέσω των υπηρεσιών της Google.

Επιπλέον, θα προωθήσουν την παραγωγή ηχητικού δημοσιογραφικού περιεχομένου και βίντεο μέσω του YouTube.

Υπενθυμίζεται ότι η Google απείλησε να κλείσει τη μηχανή αναζήτησης στην Αυστραλία προκειμένου να αποφύγει -όπως ανακοίνωσε- τον «ανεφάρμοστο νόμο που προωθεί η κυβέρνηση της χώρας».

Ο 89χρονος μεγιστάνας των Media είχε προχωρήσει στο παρελθόν σε συμφωνίες πληρωμών με την Apple και τη Facebook, προκειμένου να παρέχουν στον μεγάλο ειδησεογραφικό οργανισμό τις υπηρεσίες Apple News και Facebook News αντίστοιχα.

Ορθώνει ανάστημα και η Ευρώπη

Στον δρόμο που χάραξε η Αυστραλία φαίνεται να κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά τη θέσπιση νόμου που θα απαιτεί από τις ψηφιακές πλατφόρμες να καταβάλουν φόρο για τις ειδήσεις που προβάλλουν.

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times, oι νομοθέτες της ΕΕ που είναι υπεύθυνοι για τη ρύθμιση του ψηφιακού πλαισίου στην Ευρώπη επιδιώκουν να υποχρεώσουν τις Big Tech να πληρώνουν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης και τους εκδότες για να συνδέουν το περιεχόμενό τους σε ροές ειδήσεων ή αποτελέσματα αναζήτησης.