Υπάρχουν ψέματα και υπάρχουν και μύθοι. Και οι μύθοι είναι η χειρότερη περίπτωση από τις τρεις κατηγορίες.Οι άνθρωποι που ακούν ή διαβάζουν μεγάλα ψέματα αρχίζουν να αμφιβάλλουν για τον εαυτό τους και σκέφτονται «ίσως έχω δει τα πράγματα εντελώς λάθος».
Για αυτό οι πολιτικοί και οι προπαγανδιστές λένε μεγάλα ψέμματα. Δεν προσπαθούν να διακηρύξουν μια αλήθεια τόσο πολύ όσο να διασπείρουν αμφιβολία και σύγχυση με το αληθινό.Αυτό είναι πρόβλημα στην σημερινή εποχή, αλλά ένας έξυπνος άνθρωπος μπορεί να αντισταθεί σε ένα μεγάλο ψέμα κοιτάζοντας τα στοιχεία που υπάρχουν.
Οι μύθοι παρουσιάζουν μια διαφορετική, πιο μεγάλη παγίδα, η οποία καθιστά ακόμη και τους έξυπνους ανθρώπους εντελώς “εύπιστους”.Αντιμετωπίζουμε τους μύθους στα περισσότερα πεδία της ανθρώπινης ζωής και η στρατηγική σκέψη δεν αποτελεί εξαίρεση.
Ακολουθούν παρακάτω πέντε μύθοι που είναι εύκολο κάποιος να πιστέψει και να βρεθεί σε αδιέξοδο.
Μύθος 1: Η στρατηγική είναι για μακροπρόθεσμα
Γιατί είναι εύλογο
Σε ορισμένες βιομηχανίες, η βάση του ανταγωνισμού μπορεί να παραμείνει αμετάβλητη για δεκαετίες και οι ηγέτες που ακολουθούν τη στρατηγική τους και αγνοούν τον “επιφανειακό θόρυβο”, κάνουν πολύ καλά.
Γιατί είναι λάθος
Ακριβώς όταν οι μακρόχρονες παραδοχές για μια βιομηχανία αμφισβητούνται τότε συμβαίνουν στρατηγικές αλλαγές.
Η στρατηγική δεν αφορά μακροπρόθεσμα ή βραχυπρόθεσμα, αλλά τις βασικές αρχές του τρόπου λειτουργίας της επιχείρησης: τις πηγές δημιουργίας αξίας και τη βάση του ανταγωνισμού.
Για να βρούμε μια στρατηγική, δεν χρειάζεται να επιμηκύνουμε τον χρονικό ορίζοντα της σκέψης μας, αλλά το βάθος της. Δεν αφορά τα πράγματα που θα κάνουμε στο μέλλον, η στρατηγική είναι για το τι θα κάνουμε τώρα για να διαμορφώσουμε το μέλλον προς όφελός μας.
Μύθος 2: Οι Disruptors αλλάζουν στρατηγική συνεχώς
Γιατί είναι εύλογο
Φαίνεται σαν το Amazon, το Google και το Facebook, να συνεχίζουν να αλλάζουν στρατηγική επειδή χρησιμοποιούν τα τεράστια ποσά μετρητών που παράγουν για να καινοτομήσουν, αναδεικνύοντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες κάθε χρόνο. Η καινοτομία συγχέεται εύκολα με μια αλλαγή στη στρατηγική κατεύθυνση και μερικές φορές προκαλεί μια τέτοια αλλαγή.
Γιατί είναι λάθος
Στην περίπτωση του Amazon και του υπόλοιπου Big Tech, τα περισσότερα από τα καινοτόμα νέα προϊόντα και υπηρεσίες αντικατοπτρίζουν μια ενιαία, συνεπή στρατηγική απλά προσθέτουν νέες τακτικές στην διαμορφωμένη τους στρατηγική.
Μύθος 3: Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι “νεκρό”
Γιατί είναι εύλογο
Υπάρχουν στοιχεία ότι η χρονική περίοδος κατά την οποία το πλεονέκτημα μπορεί να διατηρηθεί είναι συντομότερο, γεγονός που υποδηλώνει ότι η επίτευξή του είναι δυσκολότερη, γεγονός που με τη σειρά του συνεπάγεται ότι τα εμπόδια είναι πιο αδύνατα και πιο εύκολα να ξεπεραστούν.
Παρατηρητές της αγοράς σημειώνουν ότι η μέση διάρκεια παρουσίας των εταιρειών στον S&P 500 έχει μειωθεί από 33 χρόνια το 1964 σε 24 χρόνια το 2016.
Γιατί είναι λάθος
Οι αναφορές για το “θάνατο” του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι “υπερβολικά υπερβολικές”.
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του Amazon, του Google, της Apple, του Facebook και της Microsoft είναι τεράστια και τα εμπόδια για την υπέρβασή τους πολύ υψηλά.
Η πλήρης αλήθεια δεν είναι ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι νεκρό, αλλά ότι πρέπει να βασίζεστε σε πολλαπλά πλεονεκτήματα και όχι μόνο στο ένα.
Και ένας από τους λόγους για τους οποίους η Amazon θα είναι δύσκολο να καταρρεύσει είναι ότι το έχουν συνειδητοποιήσει αυτό. Δεν στοιχηματίζουν σε ένα πλεονέκτημα αλλά στην ύπαρξη και πολλών άλλων.
Μύθος 4: Δεν χρειάζεστε πραγματικά μια στρατηγική. Απλά να είσαι agile
Γιατί είναι εύλογο
Οι agile επιχειρήσεις – ειδικά οι start ups επιχειρήσεις – αλλάζουν γρήγορα και δεν φαίνεται να ακολουθούν κανένα σχέδιο.
Επομένως, είναι εύκολο να υποθέσουμε ότι αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως agile επιχείρηση – ενεργώντας με μεγάλη ταχύτητα, διατηρώντας ένα υψηλό ρυθμό, έχοντας μεγάλη απόκριση – είναι το μόνο που υπάρχει.
Γιατί είναι λάθος
Η ευκινησία δεν είναι στρατηγική. Πρόκειται για μια πολύτιμη ικανότητα, η οποία έχει άμεσα λειτουργικά οφέλη, αλλά δεν μπορεί να επηρεάσει μόνιμα την ανταγωνιστική θέση μιας επιχείρησης εκτός εάν υπάρχει μια στρατηγική που λαμβάνει τις σωστές αποφάσεις σχετικά με το πού θα κατευθύνει αυτή την ικανότητα.
Και η φαινομενική απουσία ενός σχεδίου δεν σημαίνει ότι οι επιτυχημένες νεοσύστατες επιχειρήσεις δεν έχουν στρατηγικές.
Μια στρατηγική δεν είναι ένα σχέδιο, είναι ένα πλαίσιο για τη λήψη αποφάσεων, ένα σύνολο κατευθυντήριων αρχών που μπορούν να εφαρμοστούν καθώς εξελίσσεται η κατάσταση.
Και οι περισσότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις αποτυγχάνουν επειδή το ότι μπορούν να αλλάξουν γρήγορα δεν σημαίνει ότι θα στραφούν προς τη σωστή κατεύθυνση.
Μύθος 5: Χρειάζεστε μια ψηφιακή στρατηγική
Γιατί είναι εύλογο
Η ψηφιακή τεχνολογία είναι ένας τρόπος συλλογής, αποθήκευσης και χρήσης πληροφοριών και οι πληροφορίες είναι παντού.
Στα πρώτα στάδια της, μας επέτρεψε να κάνουμε καλύτερα αυτό που κάναμε ήδη και μας επέτρεψε να κάνουμε πράγματα που δεν είχαμε κάνει ποτέ πριν.
Τώρα οι δυνατότητες είναι συναρπαστικές αλλά βρισκόμαστε σε σύγχυση. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται σύγχυση, αναζητούν έναν τρόπο να διαλέξουν τα πράγματα, να τα κατανοήσουν και να αποφασίσουν τι πρέπει να κάνουν. Εξ ου και η έκκληση για μια ψηφιακή στρατηγική.
Γιατί είναι λάθος
Μια εταιρεία είναι ένας οργανισμός, και αν προσπαθήσετε να βελτιστοποιήσετε μόνο τα μέρη θα υπο-βελτιστοποιήσετε το σύνολο.
Δεν θέλετε μια στρατηγική για την ψηφιακή τεχνολογία, την πληροφορική, τη χρηματοδότηση, το ανθρώπινο δυναμικό ή οτιδήποτε άλλο – απλά μια στρατηγική για την επιχείρηση.
Επομένως δεν μπορούμε να αναπτύξουμε μια στρατηγική για το ψηφιακό τμήμα της επιχείρησης και να αφήσουμε τα υπόλοιπα