Ο Όμιλος Αγγελικούση βρίσκεται σήμερα πρώτος σε κατάταξη στον κόσμο σε τονάζ ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τη λίστα Top 100 της «Lloyd’s List». Στο παρελθόν έχει υπάρξει γνωστός για τις μακροχρόνιες ναυλώσεις με μεγάλες εταιρίες των ΗΠΑ, όπως η Exxon Mobil και η Chevron.Όμως, τον τελευταίο χρόνο ο Όμιλος Αγγελικούση είχε άλλη μια απροσδόκητη πρωτιά, αφού, σύμφωνα με την έγκυρη ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List», υπήρξε και κορυφαία εταιρία του κλάδου στην εξαγωγή πετρελαίου από τη Βενεζουέλα αψηφώντας τις αμερικανικές κυρώσεις και τις προειδοποιήσεις. Σύμφωνα, λοιπόν, με τη «Lloyd’s List», τα δεξαμενόπλοια της εταιρίας αποτελούν το 16% των πλοίων που επισκέφθηκαν τη Βενεζουέλα τους τελευταίους 12 μήνες με συνολική χωρητικότητα 4,7 εκατ. τόνους και εξαγωγική ικανότητα άνω των 31 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου.
Χάρη στα δεδομένα παρακολούθησης των δεξαμενόπλοιων από ανεξάρτητες υπηρεσίες που βοηθούν τους ενδιαφερόμενους στη ναυτιλιακή βιομηχανία να αξιολογήσουν τον κίνδυνο κυρώσεων που σχετίζεται με κάθε πλοίο και εταιρία διαχείρισης, έχει διαπιστωθεί ότι έως και 12 από τα 30 δεξαμενόπλοια, τύπου VLCC του Ομίλου Αγγελικούση φόρτωσαν στη Βενεζουέλα τον τελευταίο χρόνο με προορισμό κυρίως την Κίνα, την Ινδία και τη Μαλαισία. Μερικά από αυτά τα πλοία έκαναν συχνά στάση στον τερματικό σταθμό Jose, τον κύριο τερματικό εξαγωγών της Βενεζουέλας. Επιπλέον, κάποια από τα μικρότερα πλοία τύπου Suezmax της Maran Tankers, εταιρίας συμφερόντων της οικογένειας Αγγελικούση, πραγματοποίησαν τακτικά ταξίδια στη χώρα που βρίσκεται υπό καθεστώς αμερικανικών κυρώσεων.
Ταυτόχρονα μία από τις πιο γνωστές ανεξάρτητες εταιρίες ανάλυσης δορυφορικών δεδομένων, τεχνητής νοημοσύνης και συμπεριφοράς πλοίων έχει επίσης εντοπίσει τη δραστηριότητα του στόλου της Maran Tankers γύρω από το Ιράν, όπου οι δορυφορικοί αναμεταδότες των πλοίων της έχουν απενεργοποιηθεί για αρκετές ώρες. Η απενεργοποίηση συσκευών εντοπισμού τοποθεσίας (οι οποίες θα πρέπει να είναι νόμιμα ενεργοποιημένες ανά πάσα στιγμή) είναι μία από τις πολλές τακτικές που χρησιμοποιείται από στόλους που εξυπηρετούν χώρες σε μποϊκοτάζ, όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Βενεζουέλα. Έτσι, πολλά από τα πλοία του Ομίλου Αγγελικούση έχουν αναγνωριστεί σε τέτοια συστήματα ως «Υψηλού Κινδύνου» στο πλαίσιο των συναλλαγών υπό κυρώσεις.
Λουκάς Τσαγκαρίδης, επικεφαλής ναυλώσεων της Maran
Επικεφαλής του τμήματος ναυλώσεων της Maran είναι ο Λουκάς Τσαγκαρίδης, ο οποίος προσχώρησε στην εταιρία το 2017 αφού εγκατέλειψε τον Όμιλο Ωνάση υπό ένα σύννεφο «ομίχλης». Πράγματι, ο Λουκάς Τσαγκαρίδης τελεί υπό έρευνα για δεύτερη φορά, αφού στοχοποιήθηκε από Βραζιλιάνους εισαγγελείς στο πλαίσιο του σκανδάλου διαφθοράς Petrobras «CarWash», το οποίο έπληξε την κρατική εταιρία. Ο Λουκάς Τσαγκαρίδης, μεταξύ άλλων, συνδέθηκε με την πληρωμή για το ταξίδι του μέλιτος της κόρης ενός στελέχους της Petrobras σε αντάλλαγμα για προνομιακή μεταχείριση.
Αυστηρές κυρώσεις
Ως γνωστόν, τα τελευταία δύο χρόνια, η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιβάλλει ολοένα και πιο αυστηρές κυρώσεις στη βιομηχανία πετρελαίου της Βενεζουέλας για να «πνιγεί» το καθεστώς του Νικολάς Μαδούρο. Μάλιστα, μόλις πριν από μερικούς μήνες οι αμερικανικές Αρχές έστρεψαν την προσοχή τους σε πλοία διαφόρων εθνικοτήτων (και ελληνικά) που έσπασαν το εμπάργκο των ΗΠΑ στη Βενεζουέλα. Είναι, λοιπόν, αρκούντως πιθανό ότι με τις ποσότητες αργού πετρελαίου που μετέφερε ο στόλος δεξαμενόπλοιων του Ομίλου Αγγελικούση, οι αμερικανικές Αρχές, οι πιστώτριες τράπεζες, οι ασφαλιστές αλλά και τα μητρώα νηολόγησης των πλοίων συμπεριλαμβανομένου της Ελλάδας, να εξετάζουν από κοντά αυτήν την ιδιαίτερη περίπτωση βοήθειας προς τη Βενεζουέλα, που τελεί ως γνωστόν υπό το καθεστώς Μαδούρο, από τον Ομιλο Αγγελικούση, αλλά και τον ρόλο στελεχών σαν τον κ. Τσαγκαρίδη, με τις περίεργες υπό διερεύνηση αναφορές στη Λατινική Αμερική. Το ίδιο ισχύει και με τους αμερικανικούς διπλωματικούς κύκλους, που έχουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία με όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη Βενεζουέλα, ως γνωστόν.
Να θυμίσουμε, παράλληλα, ότι μέσα στο καλοκαίρι, το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών προχώρησε στην επιβολή κυρώσεων κατά τεσσάρων ελληνικών ναυτιλιακών με την κατηγορία ότι μετέφεραν αργό πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα σε μια χρονική συγκυρία που ο Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στενεύει τον κλοιό των κυρώσεων κατά του Νικολάς Μαδούρο. Τα πλοία που μπήκαν στη «μαύρη λίστα» είναι δύο πολύ μεγάλα πετρελαιοφόρα VLCCs, το Seahero του 2006 και το Voyager I του 2003 (με δυνατότητα μεταφοράς 2 εκατ. βαρελιών αργού), ένα Suezmax του 2017, το Chios I (μεταφέρει 1 εκατ. βαρέλια) και ένα Aframax του 2007 το AthensVoyager (μεταφέρει 750.000 βαρέλια) που φόρτωσαν στη Βενεζουέλα τους τελευταίους τρεις μήνες. Και τα τέσσερα δεξαμενόπλοια τα διαχειρίζονται ελληνικές εταιρίες – στις οποίες εμπλέκονται πολύ ηχηρά ονόματα της ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Freight Waves από την πλατφόρμα Signal Ocean, δείχνουν ότι το αργό μεταφέρθηκε στην Κίνα, μέσω μεταφορικών πράξεων που περιλαμβάνουν μία ή περισσότερες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS).
Σε κάθε περίπτωση, η απροσδόκητη πρωτιά (σύμφωνα πάντα με την έγκυρη ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List») της εταιρίας στον κλάδο εξαγωγής πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στους διεθνείς ναυτιλιακούς, εφοπλιστικούς και τραπεζικούς κύκλους, που σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να σχετίζονται, με οποιονδήποτε τρόπο, με το καθεστώς Μαδούρο. Πόσω μάλλον να κατέχουν πρωτιές.