Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η επιβατική κίνηση τον Ιούνιο διαμορφώθηκε 3% υψηλότερα από την αντίστοιχη του 2019 ενώ λίαν ενθαρρυντικές είναι και οι ενδείξεις για το υπόλοιπο καλοκαίρι.
Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στα αεροδρόμια, μετά και την πρόσφατη συμφωνία ρύθμισης αμοιβών και επιβραβεύσεων συνέπειας, διαχειρίζονται την αυξημένη αεροπορική κίνηση στον ελληνικό εναέριο χώρο με ιδιαίτερη επιτυχία.
Τα συστήματα check in και ελέγχων ασφαλείας στα αεροδρόμια επίσης λειτουργούν λίαν ικανοποιητικά.
Περιορισμένα μόνον προβλήματα εντοπίζονται στα αεροδρόμια, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, στο ground handling, δηλαδή κυρίως στις φορτοεκφορτώσεις των αεροσκαφών.
Ωστόσο και εκεί οι επιδόσεις χαρακτηρίζονται ικανοποιητικές.
Σημειώνεται δε πως τα όποια προβλήματα στο ground handling στην Ελλάδα ωχριούν σε σχέση με τα αντίστοιχα στο εξωτερικό αλλά, όπως και εκεί έτσι και εδώ, αποδίδονται στο γεγονός πως εποχικοί εργαζόμενοι που δεν προσλήφθηκαν κατά τα χρόνια της πανδημίας δεν δέχονται να επιστρέψουν στον κλάδο με αποτέλεσμα ελλείψεις προσωπικού.
Πολύ μεγάλη σημασία έχει η συμφωνία μεταξύ της Aegean και των ΕΛΠΕ για τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels, SAF) σε πτήσεις στην Ελλάδα.
Η αρχή θα γίνει στις πτήσεις της Aegean από τη βάση της στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης και σε δεύτερη φάση στις πτήσεις της αεροπορικής που αναχωρούν από την Αθήνα, όπως ανέφερε, χθες, ο επικεφαλής της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης.
Μαζί με το διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ Ανδρέα Σιάμισιη παρουσίασαν στον υπουργό περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα και τον υπουργό υποδομών και μεταφορών Κώστα Καραμανλή το πρόγραμμα χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
Το οποίο βάζει δυνατά στον παγκόσμιο χάρτη των βιοκαυσίμων την Ελλάδα, δεδομένου ότι η Aegean είναι μια από τις λίγες αεροπορικές στην Ευρώπη, που θα πραγματοποιεί πτήσεις σε τακτική βάση με βιώσιμα καύσιμα.
Τα τελευταία παράγονται από βιώσιμες πρώτες ύλες όπως βιομάζα, χρησιμοποιημένα έλαια, αστικά απόβλητα/απορρίμματα, ή με δέσμευση C02 και ανανεώσιμο ηλεκτρισμό και στη συνεχεία αναμιγνύονται με συμβατικά ορυκτά αεροπορικά καύσιμα.
Υπολογίζεται ότι μειώνουν τις εκπομπές CO2 κατά μέσο όρο 80% σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.
Το κόστος όμως του νέου αυτού καυσίμου είναι τέσσερις φορές πιο υψηλό και η διεθνής παραγωγή πολύ μικρή. Θα απαιτηθούν δηλαδή, σημαντικές επενδύσεις για να έχουμε παραγωγή βιοκαυσίμων σε ευρεία κλίμακα στην Ελλάδα.
Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη SAF παράγονται κυρίως σε μονάδες στη Γερμανία, Φινλανδία, Ολλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία κ.α. με τη συνολική ποσότητα SAF που παράγεται να υπολογίζεται σε λιγότερο από 1% σε σχέση με τη συνολική ζήτηση σε αεροπορικά καύσιμα και την τιμή διάθεσης τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τους στόχους της ΕΕ η συνολική ποσότητα SAF δεν προβλέπεται να ξεπεράσει ποσοστό 8-10% έως το 2030.