Κάθε χρόνο, εκατοντάδες απούλητα ρούχα γνωστών εταιρειών, καταλήγουν να στοιβάζονται στην έρημο Ατακάμα, στη Χιλή.

Σύμφωνα μάλιστα, με το γαλλικό πρακτορείο, Agence France-Presse, στο τεράστιο αυτό «τεχνητό βουνό» μπορεί κανείς να βρει κάθε λογής ρούχα. Ως επί το πλείστον όμως, θα βρει ενδύματα με την υπογραφή διάσημων fast fashion brands τα οποία κατασκευάζονται σε χώρες όπως η Κίνα και το Μπαγκλαντές.

Τα εν λόγω ενδύματα προορίζονται αρχικά για τις μεγαλύτερες αγορές παγκοσμίως (ΗΠΑ, Ασία, Ευρώπη). Όταν όμως, πολλά από αυτά ξεμένουν στα ράφια γνωστών καταστημάτων χωρίς να καταφέρουν να πωληθούν, μετά από λίγο καιρό, μεταφέρονται στο λιμάνι Iquique της Χιλής προκειμένου να μεταπωληθούν σε χώρες της Λατινικής Αμερικής.

Περίπου 59.000 τόνοι ρούχων καταλήγουν κάθε χρόνο στο λιμάνι της Χιλής εκ των οποίων – τουλάχιστον 39.000 τόνοι – μεταφέρονται σε χωματερές στην έρημο. Ο Άλεξ Καρένο, πρώην εργαζόμενος στο τμήμα εισαγωγών του λιμανιού Iquique, αποκάλυψε ότι στη Χιλή καταλήγουν «απούλητα ρούχα από όλο τον κόσμο».

Τα ενδύματα αποτελούν απειλή για το περιβάλλον 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι σύμφωνα με τον ιδρυτή της EcoFibra, Φράνκλιν Ζαπέντα το εξής: «Τα ενδύματα αυτά, δεν είναι βιοδιασπώμενα και περιέχουν χημικά προϊόντα, επομένως δεν γίνονται δεκτά στους δημοτικούς χώρους υγειονομικής ταφής».

Η γρήγορη μόδα, αν και προσιτή, είναι εξαιρετικά επιβλαβής για το περιβάλλον. Πιο αναλυτικά, η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για το 8 έως 10% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη. Το 2018, διαπιστώθηκε μάλιστα, πως ο συγκεκριμένος κλάδος καταναλώνει περισσότερη ενέργεια από ό,τι οι κλάδοι της αεροπορίας και της ναυτιλίας μαζί.

Παράλληλα όμως, και ο ρυθμός με τον οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν ρούχα δεν φαίνεται να έχει επιβραδυνθεί κατά τη διάρκεια του 21ου αιώνα.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία από το Ίδρυμα Ellen McArthur με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η παραγωγή ρούχων διπλασιάστηκε κατά τη διάρκεια της 15ετίας μεταξύ 2004 και 2019.

Η McKinsey υπολόγισε επίσης, ότι ο μέσος καταναλωτής αγόρασε 60% περισσότερα ρούχα το 2014 σε σύγκριση με τις αρχές της χιλιετίας.