Η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ενοχλητική και ανθυγιεινή ηχορύπανση έχουν υποχρεώσει πολλές μεγαλουπόλεις να πάρουν μέτρα δημιουργώντας π.χ. ζώνες ήπιας κυκλοφορίας, αλλά και αποκλείοντας σταδιακά τα αυτοκίνητα από το κέντρο τους. Πρόκειται για μία διαδικασία, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και έχει χρονικό ορίζοντα την επόμενη δεκαετία, ωστόσο προς το παρόν εξακολουθεί να αποτελεί η κίνηση στους δρόμους μία από τις βασικές αιτίες ταλαιπωρίας, αλλά και σπατάλης χρόνου, για εκατοντάδες εκατομμύρια πολίτες ανά τον πλανήτη. Πάντως, η πανδημία του κορονοϊού ‘’βελτίωσε’’ τα τελευταία δύο χρόνια τις συνθήκες κυκλοφορίας σε σχέση με το 2019, οπότε τα μποτιλιαρίσματα της κυκλοφορίας ήταν συχνότερα και αισθητά πιο χρονοβόρα.

Φυσικά, το μέγεθος της ταλαιπωρίας ποικίλει από χώρα σε χώρα, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε και από το Top 10 με τις δέκα πόλεις, στις οποίες έχασαν το 2021 οι οδηγοί τις περισσότερες ώρες εγκλωβισμένοι μέσα στα ακινητοποιημένα τους οχήματα. Να σημειώσουμε, ότι η κατάταξη έχει διαμορφωθεί με βάση ένα σύστημα, που αξιολογεί τον αριθμό των χαμένων ωρών ανά όχημα σε σχέση με τον πληθυσμό κάθε πόλης.

10.
Κωνσταντινούπολη, Τουρκία

 

Το 2021 δεν ήταν καλή χρονιά για την Πόλη, καθώς σκαρφάλωσε από την 33η θέση στην κατάταξη των πόλεων με την πυκνότερη ροή κυκλοφορίας στη δέκατη θέση του σχετικού παγκόσμιου Top Ten. Οι οδηγοί έχασαν πέρυσι στους δρόμους της μεγαλούπολης των 15 εκατ. κατοίκων κατά μέσο όρο 88 ώρες ακινητοποιημένοι μέσα στα οχήματά τους, ωστόσο πρέπει να νιώθουν ‘’ευχαριστημένοι’’ αφού το 2019 –δηλαδή το τελευταίο έτος προ πανδημίας- ήταν η αντίστοιχη τιμή 42% υψηλότερη.

9.
Παλέρμο, Ιταλία

Η πρωτεύουσα της Σικελίας έχει μόνον 650.000 κατοίκους και αποτελεί την πληθυσμιακά μικρότερη πόλη του Top 10 μας. Οι χαμένες ώρες ανά όχημα στους δρόμους του Παλέρμο ανήλθαν το 2021 σε 109 και ήταν 20% λιγότερες σε σχέση με το 2019. Να σημειώσουμε, ότι η μέση ταχύτητα στο κέντρο της ιταλικής πόλης περιορίστηκε το 2021 σε μόλις 14 χλμ./ώρα και ήταν η χαμηλότερη από όλες τις πόλεις του ρεπορτάζ μας.

8.
Μπογκοτά, Κολομβία

 

Η πρωτεύουσα της Κολομβίας έχει πάνω από 10 εκατ. κατοίκους και κατέλαβε αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια την πρώτη θέση μεταξύ των πόλεων με τις περισσότερες χαμένες ώρες εξαιτίας κυκλοφοριακών εμφραγμάτων. Το 2021 ‘’έπεσε’’ στην όγδοη θέση με μέσο όρο 94 ώρες ακινητοποίησης ανά όχημα, αλλά και πάνω από 50% μείωση αυτής της σπατάλης χρόνου σε σύγκριση με τα αντίστοιχα νούμερα προ πανδημίας κορονοϊού.

7.
Ρώμη, Ιταλία

Η ιταλική πρωτεύουσα με περίπου τρία εκατ. κατοίκους δικαιώνει τον τίτλο της ‘’Αιώνιας Πόλης’’ με ατέλειωτους χρόνους ακινητοποίησης των οχημάτων στους δρόμους της. Συγκεκριμένα, το 2021 σπατάλησε κάθε όχημα 107 ώρες ‘’κολλημένο’’ μέσα στην κυκλοφορία, πράγμα που συνιστά πτώση 35% σε σχέση με το 2019.

6.
Σικάγο, ΗΠΑ

Η πόλη στις όχθες της λίμνης Μίσιγκαν ανήκει με τα 10 εκατ. των κατοίκων της στα μεγαλύτερα μητροπολιτικά κέντρα των ΗΠΑ και κατέκτησε παγκόσμια φήμη πριν αρκετές δεκαετίες ως κοιτίδα της τζαζ, των γκάνγκστερ και των ουρανοξυστών. Σήμερα πάντως είναι γνωστή και για την κίνηση στους δρόμους της, εξαιτίας της οποίας έμεινε πέρυσι κάθε όχημα επί 104 ώρες ακινητοποιημένο. Και εδώ είχαμε πάντως βελτίωση της τάξης του 28% συγκριτικά με το 2019.

5.
Nέα Υόρκη, ΗΠΑ

 

Το City της Νέας Υόρκης αποτελεί με τους 8,8 εκατ. κατοίκους του το πολυπληθέστερο και δυναμικότερο μητροπολιτικό κέντρο των ΗΠΑ, ενώ στους δρόμους του επικρατεί ένα ατέλειωτο μποτιλιάρισμα που αποτυπώνεται και σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες. Το 2021 χάθηκαν κατά μέσο όρο για κάθε οδηγό 102 ώρες, όμως γενικότερα το Big Apple τα πήγε καλύτερα σε σχέση το 2019, όπου κατείχε την 3η θέση στη σχετική παγκόσμια κατάταξη, ενώ πέρυσι ‘’έπεσε’’ στην 5η.

4.
Μόσχα, Ρωσία

Όποιος έχει επισκεφθεί την πρωτεύουσα της Ρωσίας, γνωρίζει από πρώτο χέρι πόσο πυκνή είναι η ροή της κυκλοφορίας στους δρόμους της μεγαλούπολης των 12,7 εκατ. κατοίκων. Κάθε Μοσχοβίτης οδηγός σπατάλησε το 2021 κατά μέσο όρο 108 ώρες ακινητοποιημένος στο όχημά του εξαιτίας της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αν και η συγκεκριμένη τιμή είναι 18% χαμηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019.

3.
Βρυξέλλες, Βέλγιο

H βελγική πρωτεύουσα και έδρα της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ πέτυχε μία διόλου αξιοζήλευτη επίδοση, αφού το 2020 ήταν 25η στην κατάταξη των πόλεων με τις περισσότερες χαμένες ώρες λόγω κυκλοφοριακού μποτιλιαρίσματος, ενώ το 2021 ανέβηκε στην 3η θέση με –κατά μέσο όρο- 134 ώρες ακινητοποίησης. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό, ότι η μείωση του χαμένου χρόνου μεταξύ 2021 και 2019, δηλαδή προ πανδημίας κορονοϊού, είναι μόνον της τάξης του 4%.

2.
Παρίσι, Γαλλία

Η εικόνα του σχεδόν μόνιμα μποτιλιαρισμένου περιφερειακού δακτυλίου, Peripherique, μιλά από μόνη της. Το Παρίσι αποτελεί τη μεγαλύτερη πόλη της ΕΕ με 12,5 εκατ. κατοίκους και έναν τεράστιο αριθμό τουριστών, οι οποίοι προκαλούν ένα χρόνιο κυκλοφοριακό έμφραγμα παρά τους περιορισμούς και τη μείωση των ορίων ταχύτητας, που έχουν επιβάλει οι δημοτικές Αρχές. Ετσι, πέρασαν το 2021 οι οδηγοί στην Πόλη του Φωτός 140 ώρες ακινητοποιημένοι μέσα στα οχήματά τους, με αποτέλεσμα να καταλάβει το Παρίσι τη δεύτερη θέση στο Top 10 μας.

1.
Λονδίνο, Μεγάλη Βρετανία

Στο City του Λονδίνου εξακολουθεί να χτυπά η καρδιά του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού συστήματος παρά την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας από την ΕΕ. Η βρετανική πρωτεύουσα με τα 9 εκατ. κατοίκους αποτελεί την ‘’παγκόσμια πρωταθλήτρια μποτιλιαρίσματος’’ για το 2021 με 148 ώρες ακινητοποίησης κατά μέσο όρο παρά την επιβολή ακριβών διοδίων για την είσοδο των οχημάτων στο κέντρο της.