Παγκόσμιες πρεμιέρες, διακεκριμένους ξένους και Έλληνες σκηνοθέτες, όπως οι Ούλριχ Ράσε, Ουαζντί Μουαουάντ, Θόδωρος Τερζόπουλος, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και Γιάννης Χουβαρδάς, αξιόλογους ηθοποιούς μεταξύ των οποίων η διάσημη Γαλλίδα σταρ Ζυλιέτ Μπινός και οι Μαρία Πρωτόπαππα, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Στεφανία Γουλιώτη, Λουκία Μιχαλοπούλου, Νίκος Καραθάνος, κλασικές αλλά σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος, εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και μία εμφάνιση του διεθνούς φήμης Έλληνα μαέστρου Θόδωρου Κουρεντζή θα φιλοξενήσει φέτος η Επίδαυρος στο πλαίσιο του επετειακού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που γιορτάζει τα 70 του χρόνια.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, παρουσίασε σήμερα, μόνο το πρόγραμμα της Επιδαύρου – οι περισσότερες από 90 συνολικά φετινές εκδηλώσεις θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο – το οποίο περιλαμβάνει οκτώ μεγάλα γεγονότα και συμπληρώνεται από τις παραστάσεις και τις δράσεις του διευρυμένου Κύκλου Contemporary Ancients που θα φιλοξενηθούν τον Ιούλιο στη Μικρή Επίδαυρο.
«Επίδαυρος σημαίνει Φεστιβάλ. Και Επίδαυρος σημαίνει Αρχαίο Δράμα. Επίκεντρο του προγραμματισμού μας και σταθερός πρωταγωνιστής παραμένει το Αρχαίο Δράμα και η μετεξέλιξή του μέσα στα χρόνια» υπογράμμισε και πρόσθεσε δίνοντας έμφαση στην προσπάθεια καλλιέργειας ενός γόνιμου διαλόγου σχετικά με την σπουδαία παράδοση του Αρχαίου Δράματος: «Αποστολή μας είναι η σύνδεση της κληρονομιάς του Αρχαίου Δράματος με τις σύγχρονες παραστατικές φόρμες και δραματουργικές αναζητήσεις, και όχι η μουσειακή αναπαράσταση μιας εικασίας για το ποια ήταν κάποτε η μορφή αυτών των έργων/παραστάσεων. Στόχος μας είναι η δημιουργία θεατρικών γεγονότων που να αφορούν τον σύγχρονο θεατή και να εξελίσσουν την οπτική του – στον κόσμο και στην τέχνη».
Ιδιαίτερη έμφαση θα συνεχίσει να δίνει το Φεστιβάλ, όπως επισήμανε η καλλιτεχνική του διευθύντρια, στην ενίσχυση της σύγχρονης δραματουργίας μέσω του επιτυχημένου Κύκλου Contemporary Ancients, με τις αναθέσεις συγγραφής, σκηνοθεσίας και έκδοσης νέων θεατρικών έργων με αφετηρία το Αρχαίο Δράμα, αλλά και στα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Οι διεθνείς σκηνοθέτες
Η αυλαία των φετινών Επιδαυρίων θα ανοίξει στις 27 Ιουνίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Γερμανού Ούλριχ Ράσε και πρωταγωνιστές την Κόρα Καρβούνη στον ρόλο της Αντιγόνης, τον Γιώργο Γάλλο ως Κρέοντα.
«Πάντοτε ονειρευόμουν να ανεβάσω στην Επίδαυρο την Αντιγόνη του Σοφοκλή» αναφέρει στο σημείωμά του ο σκηνοθέτς για να εξηγήσει αμέσως μετά: «Ίσως ακουστεί κάπως παράξενο, αλλά η επιλογή μου δεν είχε να κάνει τόσο με τον χαρακτήρα της ίδιας της Αντιγόνης όσο με τη φιγούρα του βασιλιά Κρέοντα. Η Αντιγόνη, όπως γνωρίζουμε, είναι η ηρωίδα του έργου. Αντιστέκεται στην αυταρχική εξουσία του βασιλιά. Προτάσσει τις δικές της ιδέες για το τι πρέπει να συμβεί. Η δύναμη και η αντίστασή της απέναντι στην εξουσία είναι αξιοθαύμαστες. Αλλά μήπως δεν ζούμε σήμερα σε μια κοινωνία όπου είναι πανεύκολο για όλους να παριστάνουν τις ηρωίδες ή τους ήρωες, να μιλούν και να πράττουν με τα δικά τους μέτρα και σταθμά; Μήπως πολλές φορές ξεχνάμε ότι αποστολή του Κρέοντα ως βασιλιά είναι να υπερασπίζεται το κράτος και τους νόμους;»
Η δεύτερη, ηχηρή διεθνής σκηνοθετική παρουσία στο φετινό πρόγραμμα της Επιδαύρου είναι αυτή του Λιβανοκαναδού συγγραφέα, σκηνοθέτη και ηθοποιού και καλλιτεχνικού διευθυντή του Théâtre National de la Colline, Ουαζντί Μουαουάντ, με το έργο «Ο όρκος της Ευρώπης» στο οποίο θα πρωταγωνιστήσει η διάσημη ηθοποιός Ζιλιέτ Μπινός ως επικεφαλής ενός πολυεθνικού θιάσου. Το έργο, που θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα την 1η και 2 Αυγούστου αποτελεί ανάθεση του Φεστιβάλ και είναι εμπνευσμένο από αρχαίες ηρωίδες.
Ο Ουαζντί Μουαουάντ σημειώνει σχετικά με την παράσταση: «Το ταξίδι επιστροφής είναι πάντα ταξίδι αλλά ποτέ επιστροφής. Είναι πένθος, εσωτερικός νεκροθάλαμος όπου εισερχόμαστε για να αναγνωρίσουμε το πτώμα ενός πράγματος που θεωρούσαμε ακόμα ζωντανό. Αυτό συμβαίνει για κείνες που θεωρούν ότι θα ξαναβρούν κάποτε τη μητέρα τους αλλά και για τη μητέρα που θεωρεί ότι κάποτε θα ξαναβρεί τις κόρες της. Είναι μια αρχαία ιστορία που επαναλαμβάνεται διαρκώς από τα βάθη του χρόνου: ένα κορίτσι παίζει στην ακρογιαλιά όταν ξαφνικά βλέπει να εμφανίζεται ένας λευκός ταύρος. Θαμπωμένη από την ομορφιά και τη δύναμή του, η κοπέλα καβαλά ανυποψίαστη τον ταύρο που, μεμιάς, ξαναγυρνά προς τη θάλασσα παρασύροντάς την μια για πάντα μακριά από την πατρίδα της.
Αιώνες, χιλιετίες αργότερα, μέσα απ’ την ίδια τη σάρκα των παιδιών και των παιδιών των παιδιών των παιδιών εξακολουθούν να αντηχούν τα τραγούδια, τα κλάματα και οι χοροί των αρχαίων τραυμάτων, που κανείς ποτέ δεν είπε και κανείς ποτέ δεν αφηγήθηκε. Κι από συμφορά σε συμφορά, από βιαιότητα σε βιαιότητα, οι πηγές των βασάνων χάνονται στο πηγάδι του χρόνου. Πρέπει, λοιπόν, κάποια στιγμή, αφού δεν μπορείς να μιλήσεις, δεν μπορείς να αναπνεύσεις, όταν όλα αρχίζουν ψελλίζοντας να επανέρχονται, με υπομονή, να μπεις στον λαβύρινθο της μνήμης ακολουθώντας το αόρατο νήμα του έρωτα, όσο οδυνηρό κι αν είναι, για να ξαναβρείς το πρωταρχικό τραύμα που αιμορραγεί ακόμα και να δοκιμάσεις να το επουλώσεις. Να επινοήσεις έναν χαρακτήρα για να ψηλαφίσεις τη φρίκη των συμφορών του δικού σου παρελθόντος.»
Οι ελληνικές παραγωγές
Την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή θα παρουσιάσει, στις 4 και 5 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το Θέατρο Πορεία, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημήτρη Τάρλοου με την Λουκιά Μιχαλοπούλου στον ρόλο της Ηλέκτρας και τους Γιάννη Αναστασάκη, Γρηγορία Μεθενίτη, Νικόλα Παπαγιάννη, Ιωάννα Παππά, Αναστάση Ροϊλό και Περικλή Σιούντα να συμπράττουν στον θίασο.
Τη σκυτάλη θα πάρουν το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός με την παράστασή τους «ζ – η – θ Ο ξένος» που αποτελεί μια ιδιαίτερη προσέγγιση σε τρεις ραψωδίες της Οδύσσειας και θα ανέβει στην Επίδαυρο στις 11 και 12 Ιουλίου.
Η έμπειρη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά και ο δυνατός θίασος στον οποίον συμπράττουν, μεταξύ άλλων, οι Νίκος Καραθάνος, Στεφανία Γουλιώτη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Πηνελόπη Τσιλίκα, Ορέστης Χαλκιάς και Νίκος Χατζόπουλος, αποτελούν τα «όπλα» της παράστασης «Οι δύο Οιδίποδες» που θα παρουσιαστεί στις 25 και 26 Ιουλίου. Πρόκειται για ένα ενιαίο έργο βασισμένο τις τραγωδίες του Σοφοκλή «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ», μια σκηνική αφήγηση με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, που ακολουθεί την αντίστροφη ροή των γεγονότων, από το τέλος δηλαδή προς την αρχή.
Σε διπλό ρόλο σκηνοθέτιδας και ηθοποιού θα δούμε την πολυτάλαντη Μαρία Πρωτόπαππα στη «Ανδρομάχη»
του Ευριπίδη, στις 8 και 9 Αυγούστου, πλαισιωμένη από έναν θίασο αποτελούμενο από τους Δημήτρη Γεωργιάδη, Στέλλα Γκίκα, Τάσο Λέκκα, Δημήτρη Μαμιό, Γιάννη Νταλιάνη, Αργύρη Ξάφη, Δημήτρη Πιατά κ.α.
Η αυλαία θα πέσει με την επανάληψη, στις 22 και 23 Αυγούστου, την εμβληματικής «Ορέστειας» του Αισχύλου διά χειρός του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρου Τερζόπουλου, μιας παράστασης που αποτελεί σημείο αναφορά στην πρόσφατη ιστορία του Φεστιβάλ.
Ο Θόδωρος Κουρεντζής στην Επίδαυρο
Κάθε εμφάνισή του στην Ελλάδα γίνεται ανάρπαστη. Όλοι θέλουν να βιώσουν από κοντά την ιδιαίτερη εμπειρία της παθιασμένης παρουσίας στο πόντιουμ του διεθνούς ακτινοβολίας μαέστρου Θόδωρου Κουρετζή που έχει φέρει νέο αέρα στον χώρο της διεύθυνσης ορχήστρας. Στο μυσταγωγικό Αρχαία Θέατρο της Επιδαύρου θα διευθύνει τη Utopia, την ανεξάρτητη ορχήστρα που ίδρυσε το 2022, στην Τέταρτη συμφωνία του Μάλερ, τη δημοφιλέστερη του Αυστριακού μουσουργού. Το τραγούδι του δ΄ μέρους θα ερμηνεύσει η εξαιρετική Ελβετή σοπράνο Ρέγκουλα Μίλεμαν, από τις κορυφαίες της γενιάς της. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, η μεσόφωνος Εβ-Μοντ Ιμπό θα ερμηνεύσει τα σπαρακτικά Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά (Kindertotenlieder), τον κύκλο τραγουδιών που συνέθεσε ο Μάλερ (1901-1904) σε φόρμα ορχηστρικών λίντερ, μελοποιώντας πέντε ποιήματα του Φρίντριχ Ρίκερτ.
EΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
27 Ιουνίου – 23 Αυγούστου
Αντιγόνη. Νόμος και Ανυπακοή
Περιοδική έκθεση
Με αφορμή την παγκόσμια πρεμιέρα της παράστασης της Αντιγόνης σε σκηνοθεσία του Ούλριχ Ράσε, ο εκθεσιακός χώρος του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου φιλοξενεί μια νέα περιοδική έκθεση, με τίτλο Αντιγόνη. Νόμος και Ανυπακοή. Ανοιχτή για το κοινό καθ’ όλη τη διάρκεια των παραστάσεων στο αργολικό θέατρο, η έκθεση παρουσιάζει τις μεταμορφώσεις που γνώρισε στα 70 χρόνια των Επιδαυρίων ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της αρχαίας δραματουργίας, που καθόρισε τη δυτική νεωτερική συνείδηση. Πολύτιμα τεκμήρια από το αρχείο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και πολλών ακόμη πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων της Ελλάδας και του εξωτερικού (φωτογραφίες, κοστούμια, μακέτες, παρτιτούρες και οπτικοακουστικό υλικό) ανακαλούν στη μνήμη του επισκέπτη σημαντικές στιγμές του θεσμού των Επιδαυρίων και αναδεικνύουν το παλίμψηστο της θεατρικής ερμηνείας μέσα σε μια ιστορική προοπτική, καλώντας τον θεατή να αποπειραθεί τον δικό του αναστοχασμό πάνω στα θεμελιώδη ερωτήματα του έργου: την έννοια του νόμου και την ανυπακοή ως προσωπική και πολιτική επιλογή, τις τραγικές εσωτερικές αντιφάσεις της έννοιας της δικαιοσύνης, τη σύγκρουση του εθιμικού και του πολιτικού δικαίου, της οικογένειας και του κράτους, τα εξουθενωτικά προσωπικά διλήμματα μπροστά στον εμφύλιο σπαραγμό.
Σύλληψη – Γενική εποπτεία Κατερίνα Ευαγγελάτου • Επιστημονική επιμέλεια Παναγιώτης Μιχαλόπουλος • Έρευνα – Τεκμηρίωση Κωνσταντίνα Νικολοπούλου • Συνεργάτιδα στην έρευνα και την τεκμηρίωση Εύα Γεωργουσοπούλου • Εικαστική επιμέλεια Θάλεια Μέλισσα
27 Ιουνίου – 23 Αυγούστου
«Μικροί Ιχνευτές»
Δημιουργική απασχόληση παιδιών στην Επίδαυρο
Το επιτυχημένο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Μικροί Ιχνευτές» συνεχίζεται και φέτος, φέρνοντας κοντά στα παιδιά το υπέροχο και μυστηριώδες σύμπαν των αρχαίων μύθων. Ενώ οι μεγάλοι παρακολουθούν την παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου απερίσπαστοι, τα παιδιά απασχολούνται δημιουργικά προσεγγίζοντας το περιεχόμενο του ίδιου έργου. Στο πρόγραμμα συμμετέχει ομάδα έμπειρων θεατροπαιδαγωγών και δασκάλων μουσικοκινητικής και αισθητικής αγωγής.
Κάθε Παρασκευή και Σάββατο
κατά τη διάρκεια των παραστάσεων
στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Για παιδιά 5-12 ετών
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ STUDIO RESIDENCY
15 – 28 Ιουνίου
Πάροδος
Η Πάροδος, το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα (studio residency) που εγκαινιάσαμε το 2021, έχει στόχο να δώσει τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες*ιδες από ένα ευρύ φάσμα τεχνών να προχωρήσουν, υπό ιδανικές συνθήκες, την έρευνά τους πάνω στη δραματουργία του Αρχαίου Δράματος in situ. Η ερευνητική διαδικασία έχει πρακτικό χαρακτήρα και αναπτύσσεται σε δύο στάδια: το πρώτο στάδιο (έρευνα) πραγματοποιείται στην Αθήνα, ενώ το δεύτερο στάδιο (εφαρμογή) στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου. Τον γενικό συντονισμό και την καθοδήγηση φέτος έχει αναλάβει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς.
ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS
4 & 5 Ιουλίου
Όλια Λαζαρίδου
Θήβα μοναξιά
του Κυριάκου Χαρίτου
Εμπνευσμένο από την Αντιγόνη του Σοφοκλή
Η μνήμη δεν είναι τίποτε άλλο πέρα από γλώσσα. Σε μια επαρχία ξεγραμμένη εδώ και χρόνια, μια φωνή ψάχνει εκείνο το κορίτσι που το λέγαν Αντιγόνη. Η πόλη ξυπνά. Θυμάται. Μπαινοβγαίνει στο όνειρο. Τα θραύσματά της αντηχούν. Μένουν για λίγο. Μετά γίνονται σκόνη.
Βραβευμένος συγγραφέας και σεναριογράφος, ο Κυριάκος Χαρίτος (Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου 2023) γράφει μια λαϊκή παραλογή εμπνευσμένη από τον μύθο της Αντιγόνης που σκηνοθετεί η Όλια Λαζαρίδου. Αποφεύγοντας τη γραμμικότητα ενός κειμένου που οι θεατές γνωρίζουν απέξω κι ανακατωτά, το Θήβα μοναξιά κινείται τόσο προς τα μπρος όσο και προς τα πίσω. Έχει τη μορφή ενός παραμιλητού. Ενός τραγουδιού.
Η αφήγηση, άλλοτε σε έμμετρο κι άλλοτε σε πεζό λόγο, συνομιλεί με τη μουσική που ερμηνεύεται ζωντανά επί σκηνής. Ηθοποιοί και μουσικοί συνθέτουν μια ονειρική μπάντα που πότε μιλά, πότε τραγουδά και πότε ψάλλει και μας μεταφέρει στα χώματα ενός τόπου γεμάτου θραύσματα μνήμης σαν κτερίσματα.
Η παράσταση συνομιλεί με την εναρκτήρια παραγωγή του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο (Αντιγόνη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ulrich Rasche).
Σκηνοθεσία Όλια Λαζαρίδου • Μουσική σύνθεση Γιαν Βαν Αγγελόπουλος • Σκηνικά – Κουστούμια Άγγελος Μέντης • Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου • Κίνηση Νικολέττα Ξεναρίου • Διδασκαλία φωνών Γιάννης Ψαλιδάκος • Βοηθός σκηνοθέτιδας Αριάδνη Κωσταντακοπούλου • Ηχοληψία Νίκος Κόλλιας • Παίζουν Όλια Λαζαρίδου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Βασίλης Τρυφουλτσάνης, Γιάννης Ψαλιδάκος • Εκτέλεση παραγωγής Apparat Athen / Νικόλας Χανακούλας
ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS
11 & 12 Ιουλίου
Χρήστος Στέργιογλου – Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης
Ιαχές
Πώς θα μπορούσε άραγε να ηχήσει μουσική από τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμάλωτου τη σκέψη του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια, όπως γράφει ο Σεφέρης στον «Τελευταίο σταθμό»· από τον θρήνο της Εκάβης που πάει να γίνει σκλάβα μετά την άλωση της Τροίας στις Τρωάδες του Ευριπίδη· από τον πόνο των ανθρώπων που έχουν βιώσει τη σκλαβιά σε όλη τους τη ζωή;
Ερωτήματα σαν αυτό αποτέλεσαν οδηγό σε μια σύνθετη έρευνα που επιχειρεί να οδηγήσει την αρχαία και νεότερη ποίηση και τη μουσική σε νέα, αχαρτογράφητα μονοπάτια, με απώτερο στόχο να δημιουργηθεί ένα ενιαίο μουσικό έργο που ασχολείται με διαχρονικά και πανανθρώπινα ζητήματα.
Οι Ιαχές είναι μια παράσταση που, με άξονα τη σκλαβιά, τον ξεριζωμό και τη μετανάστευση ανά τους αιώνες, διερευνά τα σημεία τομής και την οργανική συγγένεια ανάμεσα στην ποίηση, το Αρχαίο Δράμα και το μέλος, τη μουσική.
Αποσπάσματα από αρχαίες τραγωδίες, στίχοι από τη δημοτική και νεότερη ελληνική και παγκόσμια ποίηση και πρωτότυπα κείμενα συνενώνονται και ενσωματώνονται σ’ ένα πρωτότυπο μουσικό έργο σε σύνθεση του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη. Το έργο ερμηνεύει το Alex Drakos Quartet, σε μια επί σκηνής μουσική συνομιλία με χαρισματικούς ερμηνευτές τον Χρήστο Στέργιογλου, που σκηνοθετεί την παράσταση, και τον λυρικό τραγουδιστή Γιώργο Ιατρού.
Σκηνοθεσία Χρήστος Στέργιογλου • Δραματουργική επεξεργασία Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας • Μουσική σύνθεση Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης • Ερμηνευτές Χρήστος Στέργιογλου ερμηνεία, τραγούδι, Γιώργος Ιατρού τραγούδι • Ζωντανή ερμηνεία της μουσικής Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης ντραμς, Γιάννης Παπαδόπουλος πιάνο, Γιώργος Γεωργιάδης μπάσο, Δημήτρης Τσάκας σαξόφωνο • Σύμβουλος δραματουργίας Ελένη Σπετσιώτη • Επιμέλεια κίνησης Ζωή Χατζηαντωνίου • Σκηνικά – Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη • Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου • Ηχοληψία Νίκος Κόλλιας • Βοηθοί σκηνοθέτη Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας • Εκτέλεση παραγωγής Apparat Athen / Νικόλας Χανακούλας
ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS
18 Ιουλίου
Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου – Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Ηλέκτρα 7
Ταινία εμπνευσμένη από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή
Άλλη μια αναπάντεχη σύμπραξη στο πλαίσιο των εορτασμoύ των 70 χρόνων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου! Το Φεστιβάλ ενώνει φέτος τις δυνάμεις του με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για τη δημιουργία μιας ταινίας που αποτελεί πρόταση της ΕΑΚ η οποία αντλεί την έμπνευσή της από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Μέρος του επιτυχημένου κύκλου Contemporary Ancients, που φέτος ανοίγεται και στην τέχνη του κινηματογράφου, η ταινία σε σενάριο Παναγιώτη Χριστόπουλου, θα αποτελείται από 7 κεφάλαια, το καθένα σκηνοθετημένο από διαφορετικό *ή σκηνοθέτη *τιδα.. Επτά διακεκριμένες και διακεκριμένοι δημιουργοί, με συμμετοχές σε κινηματογραφικά φεστιβάλ εντός και εκτός Ελλάδος, επιλέχθηκαν ώστε να εκπροσωπούν το ευρύ φάσμα της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφίας και να συμβάλουν με τη δική τους ματιά σ’ αυτή την πρωτότυπη κινηματογραφική σκυταλοδρομία. Είναι (με αλφαβητική σειρά) οι: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Ελίνα Ψύκου. Την εκτέλεση της παραγωγής έχει αναλάβει η εταιρεία Marni Films με παραγωγό τη Μίνα Ντρέκη. Θα συνεργαστούν με διαφορετικούς διευθυντές φωτογραφίας και μοντέρ, ενώ οι υπόλοιποι συντελεστές και ηθοποιοί θα είναι κοινοί.
Σκηνοθεσία Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Ελίνα Ψύκου • Σενάριο Παναγιώτης Χριστόπουλος • Διεύθυνση Φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής, Χρήστος Καραμάνης, Δημήτρης Λαμπρίδης, Νικόλας Καρανικόλας, Μανού Τιλίνσκι • Casting Director Σοφία Δημοπούλου • Κοστούμια Μάρλι Αλιφέρη, Ελισάβετ Ζαχαράκη • Σκηνογραφία Σταύρος Λιόκαλος • Μακιγιάζ Ιωάννα Λυγίζου • Ηχολήπτης Στέφανος Ευθυμίου • Παίζουν Αγγελική Παπαθεμελή Κλυταιμνήστρα, Κώστας Κορωναίος Αγαμέμνων, Αυγουστίνος Κούμουλος Αίγισθος, Μαρία Φιλίνη Αξιωματικός ΔΕΕ, Έλσα Λεκάκου Ηλέκτρα, Στέφανος Καλτζίδης Ορέστης, Κατερίνα Ζησούδη Χρυσόθεμις, Νίκος Χανακούλας Φύλακας, Μαρία Καλλιμάνη Γυναίκα, Φίλιππος Σαλάτας Μωρό Χρυσόθεμις, Θάνος Αλεξίου Βουλευτής, Λαέρτης Μαλκότσης Παιδαγωγός, Δανάη Δεληγεώργη Παιδοψυχολόγος, Ευγενία Σαμαρά Παρουσιάστρια, Γιώργος Κουβαράς Ρεπόρτερ, Ιωάννα Ραμπαούνη Αστυνομικός Ηλέκτρα, Σεραφείμ Ράδης Αστυνομικός Ορέστης, Βασίλης Δημητρούλιας Πραγματογνώμων • Εκτέλεση παραγωγής Μίνα Ντρέκη | Marni Films
Η ταινία είναι μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία της ΔΕΗ.
ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS
25 & 26 Ιουλίου
Γιάννης Σκουρλέτης – bijoux de kant
Δεξιά της κοίτης
του Γιάννη Παλαβού
Εμπνευσμένο από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή
Συνεδρία πολέμου
του Άρη Αλεξανδρή
Εμπνευσμένο από τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη
Δύο γυναικείους μονολόγους εμπνευσμένους από το Αρχαίο Δράμα με την υπογραφή σύγχρονων Ελλήνων συγγραφέων, του Γιάννη Παλαβού και του Άρη Αλεξανδρή, παρουσιάζουμε και φέτος στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη. Γραμμένοι με ανάθεση του Φεστιβάλ, αντλούν και οι δύο ελεύθερα από τους αρχαίους μύθους αποκαλύπτοντας σύγχρονες πτυχές τους σε πρωτότυπα, ανατρεπτικά έργα.
Συγγραφέας των συλλογών διηγημάτων Αστείο (Κρατικό Βραβείο Διηγήματος 2013) και Το παιδί (2019), ο Γιάννης Παλαβός αντλεί από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ για να φωτίσει την αρχετυπική σχέση πατέρα-κόρης μέσα από τον μονόλογο μιας γυναίκας που σκιαγραφεί το πορτρέτο του πατέρα της, περιπλανώμενου λαϊκού οργανοπαίκτη στην ελληνική επαρχία, διωγμένου και κατατρεγμένου, όπως ο ήρωας αναφοράς, μ’ εκείνη μοναδικό στήριγμά του.
Από την πλευρά του, ο Άρης Αλεξανδρής (Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα 2023 για το μυθιστόρημα Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα), έχοντας μόλις εκδώσει το δεύτερο βιβλίο του Τρία επί ψυχής (2024), εμπνέεται από τη Λυσιστράτη δίνοντας έναν σπαρταριστό μονόλογο για την παρακμή του σεξ στην εποχή των ψηφιακών μέσων κι έναν νέο, ιδιότυπο πόλεμο με πεδίο μάχης το ανθρώπινο σώμα.
Δεξιά της κοίτης
Στο έργο Δεξιά της κοίτης, με πηγή έμπνευσης τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή, ο Γιάννης Παλαβός ξετυλίγει την ιστορία δύο προσώπων, ενός πατέρα και μιας κόρης. Ο πατέρας, λαϊκός οργανοπαίκτης που διά της τέχνης του λύνει τα αινίγματα των άλλων αλλά αδυνατεί να λύσει το δικό του, περιπλανιέται διωγμένος κι ανήμπορος με μόνο στήριγμα την κόρη του. Έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, η κόρη τελεί στη μνήμη του ένα άτυπο μνημόσυνο, ιχνηλατώντας την προσωπικότητά του και κάνοντας παράλληλα έναν απολογισμό της σχέσης τους, πικρό και τρυφερό μαζί.
Συνεδρία πολέμου
Μπορεί η αποχή από το σεξ σήμερα να σταματήσει έναν πόλεμο; Η Λυσιστράτη του Άρη Αλεξανδρή είναι μια αγανακτισμένη ψυχολόγος που έχει κουραστεί να ακούει τις θεραπευόμενες και τους θεραπευόμενούς της να κλαυθμυρίζουν για τα στραβά των σχέσεων και των επιλογών τους. Πεπεισμένη πως βρισκόμαστε στο μέσο ενός ιδιότυπου πολέμου με πεδίο μάχης το ανθρώπινο σώμα, οργανώνει μια ομαδική διαδικτυακή συνεδρία για να δώσει στους συμμετέχοντες την πιο κρίσιμη συμβουλή: να απέχουν από το σεξ. Σε μια εποχή υπερδιάθεσης του σεξ, τι θέση έχει στην πραγματική ζωή των ανθρώπων; Ένας σπαρταριστός μονόλογος όπου η αποφασιστικότητα συγκρούεται με την αμφιβολία και οι παραδοσιακές αντιλήψεις για τον έρωτα συνομιλούν με τα άβολα δεδομένα της ψηφιακής εποχής.
Διαβάστε ακόμη:
- Καίτη Γκρέυ: Άνοιξε η διαθήκη της – Μοναδικός κληρονόμος είναι ο εγγονός της, Κωνσταντίνος Ηλιάδης
- Τσικνοπέμπτη: Πώς να απολαύσετε την ημέρα χωρίς τύψεις – Διατροφικές συμβουλές
- Ιωάννα Τούνη – Δημήτρης Αλεξάνδρου: Οδεύουν προς τη λύση του συμφώνου συμβίωσης
- Εξωδικαστικός μηχανισμός: Άλμα 46,51% στις επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών τον Ιανουάριο