LIFESTYLE

Yves Saint Laurent: Ο οίκος επανεκδίδει το θρυλικό βιβλίο SEX της Μαντόνα

Yves Saint Laurent: Ο οίκος επανεκδίδει το θρυλικό βιβλίο SEX της Μαντόνα. Τριάντα χρόνια πριν έβγαλα ένα βιβλίο με τον τίτλο "Sex". Εκτός από δικές μου γυμνές φωτογραφίες, υπήρχαν φωτογραφίες ανδρών που φιλούσαν άνδρες,…

Yves Saint Laurent: Ο οίκος επανεκδίδει το θρυλικό βιβλίο SEX της Μαντόνα.

Τριάντα χρόνια πριν έβγαλα ένα βιβλίο με τον τίτλο “Sex”. Εκτός από δικές μου γυμνές φωτογραφίες, υπήρχαν φωτογραφίες ανδρών που φιλούσαν άνδρες, γυναικών που φιλούσαν γυναίκες και δικές μου, που φιλούσα τους πάντες. Έγραφα εκεί επίσης για τις σεξουαλικές μου φαντασιώσεις και μοιραζόμουν τις απόψεις μου για τη σεξουαλικότητα με τρόπο ειρωνικό», γράφει η Μαντόνα στο Instagram με αφορμή τα τριάντα χρόνια από την έκδοση του βιβλίου.

«Πέρασα τα επόμενα λίγα χρόνια δίνοντας συνεντεύξεις σε στενόμυαλους ανθρώπους που προσπάθησαν να με ντροπιάσουν επειδή ενδυνάμωνα τον εαυτό μου ως γυναίκα. Με αποκάλεσαν πόρνη, μάγισσα, αιρετική και διάβολο. Σήμερα η Cardi B μπορεί να τραγουδά το WAP της. Η Κιμ Καρντάσιαν μπορεί να φιγουράρει σε εξώφυλλο περιοδικού με γυμνά τα οπίσθιά της και η Μάιλι Σάιρους να κάθεται στη wrecking ball της. Παρακαλώ, bitches…», έγραψε η Μαντόνα σε ένα στόρι της στο Instagram κάπου στα τέλη Οκτώβρη και είχε απόλυτο δίκιο, παρά την ενόχληση της Cardi Β, που θεώρησε το ποστ προσβλητικό. Στην πορεία οι δυο σταρ συμφιλιώθηκαν.

Πέρα από αυτό, όμως, η δήλωση της Μαντόνα έγινε με αφορμή την επέτειο των 30 χρόνων από την κυκλοφορία του βιβλίου και την είδηση πως ο οίκος Yves Saint Laurent θα το κυκλοφορούσε εκ νέου, σε μια ειδική έκδοση που στοιχίζει 2.200 δολάρια, και ταυτόχρονα θα διοργάνωνε μια έκθεση στο Art Basel στο Μαϊάμι για να γιορτάσει τη συγκεκριμένη κυκλοφορία.

Το «Sex» ήταν ένα από τα πιο τολμηρά και σκανδαλώδη βιβλία της εποχής του. Ένα βιβλίο τύπου coffee table, δηλαδή ένα φωτογραφικό λεύκωμα που απευθυνόταν σε όλους και δημιουργήθηκε με σκοπό να προκαλέσει συζητήσεις.

Βέβαια, κανείς δεν περίμενε το μέγεθος τον αντιδράσεων. Δεν είναι υπερβολή να πούμε σήμερα ότι η κατακραυγή ήταν τέτοια εκείνη την περίοδο που θα μπορούσε να στοιχίσει την καριέρα σε οποιονδήποτε άλλο καλλιτέχνη, αλλά μιλάμε για τη Μαντόνα. Αν μην τι άλλο, το ότι «επιβίωσε» δείχνει τη σπάνια ικανότητά της να επανεφευρίσκει τον εαυτό της παρά τα εμπόδια αλλά και την ανθεκτικότητά της ως καλλιτέχνη μέσα στον χρόνο.

Τριάντα χρόνια πριν ήταν εντελώς επαναστατική κίνηση να κυκλοφορήσει στα τριάντα τέσσερά της ένα τέτοιου είδους βιβλίο με πορνογραφικό περιεχόμενο. Ήταν το εκδοτικό γεγονός της δεκαετίας του ’90.

Ήδη από το «Like a virgin» και το «True Blue» προκαλούσε, αλλά παρέμενε η απόλυτη sweetheart της ποπ μουσικής παγκοσμίως. Και μπορεί να ενηλικιώθηκε με το «Like a prayer», αγγίζοντας θέματα όπως ο ρατσισμός, με το «Sex» όμως η εικόνα της άλλαξε δραματικά. Ακόμη κι αν επρόκειτο για softcore πορνογραφία, η προσομοίωση σεξουαλικών πράξεων με σαδομαζοχιστικό χαρακτήρα ήταν αρκετές για να σοκάρουν. Εξάλλου, ήταν η μεγαλύτερη ποπ σταρ της Αμερικής.

Η Μαντόνα στο βιβλίο υποδυόταν έναν χαρακτήρα από το άλμπουμ της «Erotica», μια ντομινατρίξ με το όνομα «Mistress Dita» που είχε εμπνευστεί από την ηθοποιό της δεκαετίας του ’30,  Dita Parlo.

Στις φωτογραφίες ακολούθησε την αισθητική των Guy BourdinHelmut Newton και Robert Mapplethorpe. Η φωτογράφιση έγινε μεταξύ Νέας Υόρκης και Μαϊάμι, σε ξενοδοχεία, θέατρα μπουρλέσκ, σε δημόσιους δρόμους και παραλίες. Εκτός από τη Μαντόνα, κι άλλα διάσημα πρόσωπα συμμετείχαν στο πρότζεκτ, από την Isabella Rossellini και τον Udo Kier μέχρι τους ράπερ Big Daddy Kane και Vanilla Ice, τη Naomi Campbell και τον γκέι πορν σταρ, Joey Stefano.

Όταν τελικά βγήκε, ήταν τέτοια η κατακραυγή, που ήταν λες η Μαντόνα είχε διαπράξει το μεγαλύτερο έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Αν σήμερα μιλάμε με ευκολία για σεξισμό και μισογυνισμό, εκείνη την εποχή τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα, ειδικά αν επρόκειτο για μια πετυχημένη γυναίκα που δεν φοβόταν να εκφράσει τόσο ωμά τη σεξουαλικότητά της, να εκτεθεί σε μεγάλο βαθμό, έχοντας ταυτόχρονα τον απόλυτο έλεγχο της εικόνας της.

Οι περισσότεροι κριτικοί το κατακευραύνωσαν, ενώ αρκετοί φαν της πίστευαν ότι το είχε παρατραβήξει. Υπάρχει ακόμη online η περίφημη κριτική της Caryn James στους «New York Times»: «Είναι κρίμα που (η Μαντόνα) παρουσιάζεται περισσότερο ως CEO παρά ως θεά του σεξ. Τo βιβλίο της σχετίζεται λιγότερο με την απεικόνιση των ερωτικών φαντασιώσεών της, είναι περισσότερο ένας κλισέ κατάλογος που περιέχει ό,τι η μεσαία τάξη –δηλαδή το κοινό της– θεωρεί σοκαριστικό», έγραφε. Τη θάβει με το γάντι, αλλά έχει νόημα να διαβαστεί σήμερα.

Διαβάστε ακόμη: