Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Οι προτεινόμενες αλλαγές στοχεύουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και την προσαρμογή στις σύγχρονες ανάγκες κινητικότητας, με έμφαση στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
Φιλοσοφία των Ρυθμίσεων
Το νέο πλαίσιο επιδιώκει μια πολιτική ποινών που επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια, αποφεύγοντας τον τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών μέσω δίκαιων ποινών, ανάλογων με τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητα κάθε παράβασης, καθώς και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Οι ποινές θα αφορούν κυρίως τον οδηγό (χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών – ΣΕΣΟ) και όχι το όχημα, δεδομένου ότι μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους οδηγούς.
Κατηγοριοποίηση Παραβάσεων και Ποινών
Οι παραβάσεις κατηγοριοποιούνται βάσει επικινδυνότητας:
• Υψηλής Επικινδυνότητας (Ε3): Παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης σοβαρών ατυχημάτων, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική προσπέραση και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν υψηλά πρόστιμα, αφαίρεση άδειας οδήγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ποινές φυλάκισης.
• Μεσαίας Επικινδυνότητας (Ε2): Παραβάσεις μεσαίας σοβαρότητας, για τις οποίες το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ, με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 20 ημέρες.
• Χαμηλής Επικινδυνότητας (Ε1): Παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας, όπως η έλλειψη των απαραίτητων εγγράφων ή η αντικανονική στάθμευση, με πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 10 ημέρες.
Επιπλέον, προβλέπεται αυστηροποίηση των ποινών για οδηγούς με συχνές παραβάσεις, με κλιμάκωση των κυρώσεων σε περιπτώσεις υποτροπής.
Μείωση Ορίων Ταχύτητας
Προτείνεται η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση. Αυτό αναμένεται να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα σε αστικές περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού, όπως πεζοί και ποδηλάτες.
Ευάλωτοι Χρήστες της Οδού
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία ευάλωτων χρηστών, όπως πεζοί και παιδιά. Παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο αυτούς τους χρήστες χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.
Ψηφιοποίηση και Είσπραξη Προστίμων
Το νέο πλαίσιο στοχεύει στην απλοποίηση της διαδικασίας πληρωμής προστίμων, μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Επίσης, προβλέπεται η επιτόπου επιβολή ποινών και είσπραξη προστίμων για παραβάσεις από επαγγελματίες οδηγούς άλλων χωρών, με άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου.
Διαδικασία Διαβούλευσης
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες, παρέχοντας την ευκαιρία σε πολίτες και φορείς να υποβάλουν σχόλια και προτάσεις. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, το σχέδιο νόμου θα προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Οι προτεινόμενες αλλαγές αντικατοπτρίζουν μια σύγχρονη προσέγγιση στην οδική ασφάλεια, με έμφαση στην πρόληψη, την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση των οδηγών, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον για όλους.