Μετά το δόγμα «POS παντού», που έγινε πράξη το 2024, το 2025 το οικονομικό επιτελείο προχωρά και στο επόμενο βήμα: να εφαρμόσει παντού και την υποχρεωτική online διασύνδεση ταμειακών (φορολογικών) μηχανισμών και POS με την ΑΑΔΕ, ακόμα και σε κλάδους, όπως τα ταξί, που δεν έχει περιληφθεί μέχρι σήμερα.
Ανοίγει έτσι νέο μέτωπο κατά της φοροδιαφυγής, αλλά, ενδεχομένως, και νέος γύρος αντιδράσεων από επαγγελματίες αυτοκινητιστές, προτού μάλιστα καταλαγιάσουν οι αντιδράσεις για το αυτοκόλλητο σήμα που ενημερώνει τους πελάτες τους ότι μπορούν να πληρώσουν με κάρτα, αντί για μετρητά.
Ολα τα ειδικά ταμπελάκια παραδόθηκαν κανονικά στους οδηγούς ταξί και από τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου ξεκίνησαν συστηματικοί έλεγχοι από κλιμάκια της ΑΑΔΕ στο Σύνταγμα, στην Ομόνοια, στα αεροδρόμια, στα λιμάνια, στις πιάτσες και παντού στη χώρα, για να εντοπιστούν επαγγελματίες που κυκλοφορούν χωρίς να έχουν τοποθετήσει το αυτοκόλλητο σήμα που προβλέπεται να επικολλάται δεξιά στο πίσω τζάμι των οχημάτων. Στην ΑΑΔΕ έχουν, πάντως, την εικόνα ότι στην πλειονότητά τους οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν ανταποκριθεί και έχουν κολλήσει το σήμα.
ΑΑΔΕ: «Διασύνδεση παντού»
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο κερδίζει έδαφος η άποψη ότι δεν αρκεί απλώς να επιβάλλεται υποχρέωση αποδοχής πληρωμών με κάρτα σε κλάδους της αγοράς που ως τώρα εξαιρούνταν, ούτε μόνο να διασυνδέονται με POS, αλλά πρέπει να εφαρμόζεται για όλους ανεξαιρέτως η υποχρέωση που ισχύει σήμερα σχεδόν στο σύνολο της αγοράς για online διασύνδεση ταμειακών και τερματικών συσκευών με το σύστημα eSEND της ΑΑΔΕ, ώστε να γνωρίζει το Δημόσιο ότι η πληρωμή εκτελέστηκε μέσω του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και όχι, π.χ., μέσω εταιρειών εκκαθάρισης συναλλαγών Ρουμανίας ή Βουλγαρίας. «Το παράθυρο για όσους παρακάμπτουν τους ελέγχους και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα με “POS Βουλγαρίας” πρέπει να κλείσει οριστικά.
Το 2023, υπουργείο Οικονομικών και ΑΑΔΕ έδωσαν μάχη για να μη δέχονται οι επιχειρήσεις πληρωμές σε POS μέσω των οποίων τα λεφτά φεύγουν εκτός Ελλάδaς και καταλήγουν σε λογαριασμούς ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια του εξωτερικού. Γιατί, τι νόημα έχει η απόφαση να περνούν όλες οι πληρωμές από τερματικά POS, αν τα λεφτά να κινούνται “κάτω από τη μύτη” της Εφορίας και εκτός ελληνικού τραπεζικού συστήματος, όπως γινόταν μέχρι τότε στην αγορά;» τονίζουν στο οικονομικό επιτελείο.
Ούτε 1 ευρώ στα 20 με κάρτα
Από το 2024 ήδη έχουν διασυνδεθεί περισσότερες 1.000.000 ταμειακές και POS επιχειρήσεων με την Εφορία. Ωστόσο τα σχεδόν 30.000 POS που έχουν εγκατασταθεί στα ταξί δεν έχουν διασυνδεθεί με την ΑΑΔΕ για να την ενημερώνουν αν εκδόθηκαν αποδείξεις. Στην πράξη, ουδείς γνωρίζει για να ελέγξει σε πραγματικό χρόνο αν αυτά λειτουργούν, τι κόβουν και πόσα, αλλά και πού καταλήγουν τα λεφτά.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», ΑΑΔΕ και υπουργείο Οικονομικών έχουν εντοπίσει ότι:
-Εχει μεν επιβληθεί σχεδόν στο σύνολο της αγοράς η υποχρέωση διασύνδεσης ταμειακών μηχανών και POS στις λιανικές συναλλαγές, αλλά οι 29.200 εκμεταλλευτές ταξί έχουν εξαιρεθεί από τη διαδικασία αυτή. Μπορεί, έτσι, κάποιοι επιτήδειοι να χρησιμοποιούν τερματικά αποδοχής άλλων χωρών (τύπου POS Βουλγαρίας κ.λπ.), με αποτέλεσμα να μην έχει τελικά το κράτος τα έσοδα που ανέμενε από τη διάδοση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
-Το 2024 οι ιδιοκτήτες (εκμεταλλευτές) ταξί δήλωσαν στην Εφορία ότι, κατά μέσον όρο, σε ολόκληρο το 2023 είχαν ακαθάριστα έσοδα 18.595 ευρώ ο καθένας. Σε αυτούς δεν συμπεριλαμβάνονται όσοι δήλωσαν μηδενικά έσοδα (αδράνεια). Κατά δήλωση των ιδίων, αναλογικά εισέπρατταν 1.550 ευρώ τον μήνα ο καθένας, δηλαδή είχαν μέση είσπραξη 50 ευρώ τη μέρα. Τα ποσά αυτά, όμως, αφορούν το πόσα βγάζουν (ακαθάριστα έσοδα) και όχι πόσα μένουν (καθαρά κέρδη) προκειμένου να φορολογηθούν, αφού αφαιρεθούν και τα απαραίτητα έξοδα της δουλειάς τους (π.χ. καύσιμα, συνεργεία, ασφάλειες αυτοκινήτου, ασφάλιση ΕΦΚΑ, τέλη κυκλοφορίας, οδηγούς με μισθό κ.λπ.).
-Στο υπουργείο Οικονομικών συνδέουν τα χαμηλά έσοδα που δηλώνουν οι επαγγελματίες με τον πολύ χαμηλό βαθμό διείσδυσης του πλαστικού χρήματος στις πληρωμές για ταξί. Το έτος 2023 ο κλάδος ολόκληρος εισέπραξε μόλις 26 εκατ. ευρώ, μέσω κάρτας. Δηλαδή μόλις 890 ευρώ τον χρόνο πέρασαν από POS (ούτε 75 ευρώ τον μήνα) από τα συνολικά 18.595 ευρώ που δήλωσαν ότι εισέπραξαν μέσα στο 2023 κατά μέσον όρο ο καθένας. Με άλλα λόγια, τα 19 στα 20 ευρώ που εισέπραξαν τα πληρώθηκαν σε μετρητά.
Τι βλέπει» η ΑΑΔΕ
Με την καθολική διασύνδεση ταμειακών και POS με την Εφορία περνά στο παρελθόν η φάμπρικα με τις αδήλωτες συσκευές POS και τις πειραγμένες ταμειακές μηχανές που τύπωναν «στον βρόντο» χάρτινες αποδείξεις-μαϊμού. Το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ θέλουν να κλείσουν όλες τις τρύπες για φοροδιαφυγή, και ειδικά στα POS εξωτερικού που δέχονται μεν ηλεκτρονικές πληρωμές με κάρτες, αλλά στέλνουν τα λεφτά στο εξωτερικό κρυφά για να μην ελεγχθούν ποτέ, κάνοντας «by pass» στην Εφορία.
Καθώς η διάδοση και εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στη χώρα μας είναι σαρωτική, το μαύρο χρήμα είχε βρει τρόπους να διαφεύγει εκτός ελληνικού τραπεζικού και ελεγκτικού συστήματος, μέσω… POS Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Κύπρου, Λουξεμβούργου κ.λπ.
Ηδη πλέον, με την υποχρεωτική διασύνδεση ταμειακών με POS η Εφορία γνωρίζει και καταγράφει σε πραγματικό χρόνο για το σύνολο της αγοράς:
-Ποια POS λειτουργούν στη χώρα και ποιοι τα προμηθεύουν.
-Ποιοι έχουν εγκαταστήσει POS και ποιο.
-Ποια εταιρεία παροχής υπηρεσιών πληρωμών διενεργεί τις πληρωμές μέσω των συσκευών αποδοχής καρτών.
-Από ποιες τράπεζες και εταιρείες εκκαθάρισης περνούν οι πληρωμές.
-Πόσα χρήματα δόθηκαν και σε ποιους.
Για τον σκοπό αυτό, μάλιστα, έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί ηλεκτρονική βάση (Μητρώο Μέσω Πληρωμών) για όλες τις συσκευές ή μέσα αποδοχής πληρωμών με κάρτες (smartphone κ.λπ.) ώστε να διαβιβάζονται αυτόματα τα στοιχεία όλων των συναλλαγών ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ.
Διαβάστε ακόμη:
- Τα 5 πιο ακριβά ρούχα που έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα
- Κάρολαϊν Λέβιτ: Ποια είναι η 27χρονη εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου
- Γεωργία Μπίκα: Παραπέμπεται σε δίκη μαζί με τον επιχειρηματία φίλο της
- Δεν πουλάει Ιντραλότ ο νεαρός Μουνδρέας αλλά ο υιός Αντωνόπουλος (του πρώην CEO και συνιδρυτή της εταιρείας)