Με την όπερα- περφόρμανς «Ήλιος και θάλασσα» των Λιθουανών Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė και Lina Lapelytė, ξεκινούν (1 & 2 Σεπτεμβρίου) οι φθινοπωρινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην Πειραιώς 260. Στο σταυροδρόμι του θεάτρου, της μουσικής και των εικαστικών τεχνών, η όπερα- περφόρμανς «Ήλιος και θάλασσα» έχει εντυπωσιάσει κοινό και κριτικούς με τη χιουμοριστική και δραστική ταυτόχρονα, προσέγγιση των ζητημάτων που αφορούν το μέλλον του πλανήτη μας, όπως είναι η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειες του ξέφρενου καταναλωτισμού.

Μια ηλιόλουστη ημέρα σε μια ονειρεμένη παραλία. Πετσέτες, παιχνίδια και ένα μωσαϊκό από σώματα που λιάζονται, σιγοτραγουδούν αμέριμνα, αφηγούνται τις ιστορίες τους. Παιδικές φωνές και ζωηρά γέλια μπερδεύονται με τον ρυθμικό ήχο των κυμάτων και το μακρινό βουητό κάποιου αεροπλάνου ή ταχύπλοου. Μια πλαστική σακούλα στροβιλίζεται νωχελικά στον αέρα για να καταλήξει αργά στο νερό. Και ξαφνικά, μια χορωδία ξεκινά.

Το μαγικό σκηνικό, η αρχιτεκτονική του χώρου και η μουσική συνθέτουν ένα ξένοιαστο βουητό. Μια ανάλαφρη χορωδία που γίνεται όμως σιγά-σιγά όλο και πιο απειλητική καθώς, όπως λέει η συγγραφέας του έργου, Vaiva Grainytė: «Μέσα σε αυτόν τον ποπ και συνθετικό ωκεανό τραγουδιών μπορεί κανείς να αφουγκραστεί τον σφυγμό της απειλής. H εικόνα των χαρούμενων διακοπών κρύβει τις συνέπειες της αδράνειας – οι πόροι του πλανήτη καταναλώνονται γουλιά γουλιά». Το έργο εκπροσώπησε τη Λιθουανία στην Μπιεννάλε της Βενετίας το 2019, όπου και απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα για την καλύτερη εθνική συμμετοχή.

«Κομμάτια μιας γυναίκας»

Ακολουθεί στις 2, 3 και 4/9 το «Κομμάτια μιας γυναίκας» («Pieces of a Woman») του Κορνέλ Μούντρουτσο. Μετά την «Απομίμηση ζωής», που είχε συγκλονίσει το φεστιβαλικό κοινό το καλοκαίρι του 2018, ο παγκοσμίου φήμης θεατρικός και κινηματογραφικός σκηνοθέτης και η ομάδα TR Warszawa υπογράφουν ένα καθηλωτικό οικογενειακό δράμα, με ηρωίδα μια γυναίκα στη σύγχρονη Βαρσοβία, βασισμένο στο κείμενο της Kata Wéber, το οποίο διασκευάστηκε πρόσφατα από τον ίδιο τον Μούντρουτσο και για τον κινηματογράφο.

«Ένα Δύο Τρία»

Στις 9&10/9 θα παρουσιαστεί στην Πειραιώς 260 το «Ένα Δύο Τρία» («Eins Zwei Drei») του διεθνώς αναγνωρισμένου Ελβετού χορογράφου, θεατρικού σκηνοθέτη, σκηνογράφου και περφόρμερ, Μάρτιν Ζίμερμαν. Ένα ξεκαρδιστικό θέαμα, που αντικατοπτρίζει την πολυπλοκότητα, την ποίηση και τη βία των σημερινών σχέσεων και συγκρούσεων για την εξουσία. Κυρίως, όμως, ένα έργο με κλόουν για μεγάλους!

Ο αεράτος και κομψός λευκός κλόουν, ο θερμόαιμος κοκκινομύτης και ο γκαφατζής σύντροφός του, που συμβολίζει την αναρχία και τη δημιουργικότητα, θέτουν το εξής ερώτημα: Πώς μπορεί να γίνει κατανοητός ένας κλόουν στο σύγχρονο θέατρο; Υπό τους ήχους του πιανίστα Colin Vallon, οι τρεις βιρτουόζοι ερμηνευτές Tarek Halaby, Dimitri Jourde και Romeau Runa ξεδιπλώνουν τις ικανότητές τους, με φόντο ένα εντυπωσιακό, πολυμορφικό σκηνικό, σ’ ένα ολικό έργο τέχνης – μικρογραφία της κοινωνίας μας.

«TANZ»

Τις ίδιες ημερομηνίες (9&10/9) θα παρουσιαστεί το «TANZ» της Αυστριακής Φλορεντίνα Χόλτσινγκερ (Florentina Holzinger). Πρόκειται για το τρίτο μέρος μιας τριλογίας με αντικείμενο τη θεαματοποίηση και πειθάρχηση του σώματος, το οποίο θέτει στο επίκεντρο την κληρονομιά του χορού, ιδίως του κλασικού χορού.

Μια ομάδα ερμηνευτριών ηλικίας είκοσι έως ογδόντα ετών, η καθεμιά με διαφορετική πορεία στον χορό, συντονίζεται υπό τις οδηγίες της Μπεατρίς Κόρντουα, της πρώτης γυναίκας που χόρεψε γυμνή στην «Ιεροτελεστία της άνοιξης» του Στραβίνσκι, το 1972. Οι ερμηνεύτριες υποβάλλονται όλες μαζί σε επίπονη άσκηση, σ’ ένα μπαλέτο δράσης (ballet d’action), με στόχο να σκληραγωγηθούν σωματικά και πνευματικά.

Στην πορεία αναπτύσσουν υπερφυσικές ικανότητες, όπως π.χ. την ικανότητα να πετούν. Μέσα σε ένα οπερατικό σκηνικό, το λυσσαλέο κυνήγι της χορευτικής τελειότητας, σαν αντίδοτο στο εφήμερο του κόσμου μας, ζωντανεύει μέσα από βίαιες, παρωδιακές εικόνες. Το μπαλέτο, η κωμωδία και η πορνογραφία εναλλάσσονται, το ιερό μεταμορφώνεται σε βέβηλο και αντιστρόφως, καθώς ένας παραγωγός πορνογραφικών ταινιών κινηματογραφεί την περφόρμανς, καθώς εκτυλίσσεται (Ακατάλληλο για θεατές κάτω των 16 ετών)