Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύθηκε ήπια τον Ιούλιο και διαμορφώθηκε στις -28,6 μονάδες, έναντι -31,0 μονάδες τον Ιούνιο, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 24 μηνών και σε επίπεδο κατά πολύ υψηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-55,3 μονάδες).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, η νέα κυβερνητική θητεία φαίνεται να έχει περιορίσει τις όποιες αβεβαιότητες και αποτιμάται θετικά, καθώς διασφαλίζει σταθερότητα για τα επόμενα χρόνια. Η έναρξη της τουριστικής περιόδου και οι υψηλές αφίξεις άμβλυναν την απαισιοδοξία που δημιουργούσαν οι συνεχείς ανατιμήσεις και το υψηλό κόστος ζωής, καθώς ειδικά οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας έχουν ήδη βελτιωθεί σημαντικά λόγω της τουριστικής περιόδου. Συγκεκριμένα οι προσδοκίες για την οικονομική κατάσταση της κυμάνθηκαν στα επίπεδα προ πανδημίας για πρώτη φορά τα τελευταία τρία χρόνια. Ωστόσο και πάλι οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις και συγκεκριμένα στην τέταρτη θέση μετά την Ουγγαρία (-35,3), την Σλοβενία (-32,1) και την Εσθονία (-29,5). Όπως συμβαίνει από τις αρχές του έτους καμιά χώρα δεν βρίσκεται στο θετικό πεδίο τιμών. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -16,1 μονάδες στην ΕΕ και στις -15,1 μονάδες στην Ευρωζώνη. Αναλυτικά:

● Μικρή βελτίωση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες αποκλιμακώνονται ήπια τον Ιούλιο στις -35,6 μονάδες (έναντι – 40,2). Το 55% (από 57%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 7% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -16,6 και -17,0 μονάδες αντίστοιχα.

● Περισσότερο αισιόδοξες οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες ενισχύθηκαν σημαντικά τον Ιούλιο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -18,5 (από -24,9) μονάδες τον Ιούνιο. Το 37% (από 43%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 18% (από 16%) προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -6,0 και -5,0 μονάδες αντίστοιχα.

● Περισσότερο αισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε μικρή περαιτέρω υποχώρηση τον Ιούλιο και διαμορφώθηκε στις -17,4 (από –23,9) μονάδες. Το 42% (από 46%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 22% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -25,0 και -20,4 μονάδες αντίστοιχα.

● Αισθητή υποχώρηση στην πρόθεση για μείζονες αγορές Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) υποχώρησε με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -42,9 (από – 34,9) μονάδες. Το 53% (από 47%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 6% (από 9%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -16,6 μονάδες στην ΕΕ και στις -17,9 μονάδες στην Ευρωζώνη.

● Μικρή υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε ελαφρά τον Ιούλιο και διαμορφώθηκε στις –61,8 μονάδες (από -59,6). Το 82% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 18% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +3,9 μονάδες στην ΕΕ και στις +3,7 μονάδες στην Ευρωζώνη.

● Μικρή βελτίωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε τον Ιούλιο, στις +3,6 μονάδες, από +6,2 τον Ιούνιο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας εξασθένισε στο 29% (από 30%), με το 28% των ερωτηθέντων να αναμένει εκ νέου ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +19,4 και +16,8 μονάδες.

● Μικρή εξασθένιση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε ήπια τον Ιούλιο και διαμορφώθηκε στις +16,9 μονάδες, έναντι +18,3 μονάδων τον Ιούνιο. Το 45% (από 46%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 20-21% αναμένει εκ νέου σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +5,3 μονάδες και 4,8 μονάδες αντίστοιχα.

● Διατήρηση του ποσοστού που «μόλις τα βγάζει πέρα» Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διατηρήθηκε στο 59%, ενώ στο 10% υποχώρησε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 23% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 7%.

● Εξασθένιση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 50% έκρινε τον Ιούλιο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, αισθητά χαμηλότερα από τον προηγούμενο μήνα που διαμορφώθηκε στο 55%. Τον Ιούλιο, εξετάζονται σε τριμηνιαία βάση στην έρευνα καταναλωτών τρία πρόσθετα ζητήματα, τα οποία εξειδικεύουν περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση.

Αναλυτικά:

• Μικρή βελτίωση παρουσίασε τον Ιούλιο η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -87,8 (από -90,9 τον Απρίλιο) μονάδες. Αυτή η επίδοση παραμένει αισθητά δυσμενέστερη από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, οι οποίοι διαμορφώθηκαν στις -66,9 (από -68,3) και – 68,8 (από -69,4) μονάδες, στην ΕΕ και την Ευρωζώνη αντίστοιχα. Το 94,5% (από 97,6%) των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο εντός του προσεχούς 12μήνου.

• Επιδείνωση σημειώθηκε στην πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -92,5 (από -90,3) μονάδες, ισοζύγιο επίσης αρκετά χειρότερο από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, καθώς αυτός διαμορφώθηκε στην ΕΕ στις -79,3 (από -78,8) και στην Ευρωζώνη στις -80,9 (από – 80,0) μονάδες. Το 3,1% (από 4,7%) των νοικοκυριών εγχωρίως δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο.

• Μικρή ενίσχυση καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Ιούλιο στις -71,2 (από -72,7) μονάδες. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες κινήθηκαν αντίθετα και διαμορφώθηκαν στις -50,4 (από -49,4) μονάδες στην ΕΕ και στις -51,9 (από – 51,4) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους ενισχύθηκε στο 14,3% (από 12,0%).

 

Διαβάστε ακόμη: