«Το υλικό που βρέθηκε και κατασχέθηκε στο σκληρό δίσκο, αποτελεί πρώτη ύλη για βιβλίο μου με θεματική το Internet, τους κινδύνους που ελλοχεύει υπό το πρίσμα της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης των ανηλίκων. Στο βιβλίο που θα έγραφα θα είχα ως κεντρικό άξονα την επικινδυνότητα του διαδικτύου για την κακοποίηση και την σεξουαλική εκμετάλλευση ενός νεαρού εφήβου» με αυτά τα λόγια ο 55χρονος συγγραφέας Βασίλης Παπαθεοδώρου προσπαθεί μέσα απο το υπόμνημα που κατέθεσε στις 21 Οκτωβρίου στην ανακρίτρια συνοδευομενος απο τον δικηγόρο του κ. Σταύρο Γεωργοπουλο και παρουσιάζει το protothema.gr να δικαιολογήσει το σκληρο πορνογραφικο υλικό που βρέθηκε στην κατοχή του και τον οδήγησε στη φυλακή.

Ο κατηγορούμενος στο πολυσέλιδο υπομνημα του αναφέρει πως: «Θεωρούμαι από τους κριτικούς ως ο κορυφαίος συγγραφέας στην Ελλάδα στην Εφηβική Λογοτεχνία, το 2020 και 2021 ήμουν υποψήφιος για το Διεθνές Βραβείο Παιδικής-Εφηβικής Λογοτεχνίας ALMA(Νόμπελ Λογοτεχνίας) που απονέμεται στη Σουηδία» υποστηρίζοντας παράλληλα οτι «Πάντοτε οι ιστορίες που αφηγούμαι σχετίζονται με τον πρωτογενή πυρήνα της ελληνικής-κοινωνικής παθογένειας. Η θεματολογία μου προσεγγίζει τα προβλήματα κομβικής κοινωνικής σημασίας και απαξίας».

Μεταξύ άλλων αναφορικά με το υλικο ο 55χρονος ισχυρίζεται πως «η προσωπική και επαγγελματική μου διαδρομή για διάστημα πλέον των 25 ετών αναδεικνύει το προφίλ ενός ανθρώπου που σκοπός του είναι μέσω των συγγραμμάτων του: να προειδοποιήσει για επικίνδυνες καταστάσεις, να αποτρέψει την υιοθέτηση κακών συμπεριφορών και να επαγρυπνήσει τους νεαρούς εφήβους».

Εψαχνε υλικο για έρευνα

Ως πηγή αναζήτησης του υλικου για το βιβλίο του χαρακτηρίζει το ίντερνετ ενω για το σκληρό υλικό οπως λέει «ως συγγραφέας καταπιάνομαι αποκλειστικά με θεματολογία που πηγάζει από τη σκληρή κοινωνική πραγματικότητα. Για όλα τα βιβλία που συγγράφω υπάρχει μία πηγή έμπνευσης. Πάντοτε αναζητώ πηγές, αρθρογραφία, βίντεο, σειρές και ταινίες. Για παράδειγμα για το θέμα του ρατσισμού και του bulling έχω προβεί σε έρευνα χιλιάδων βίντεο, εκπομπών και ταινιών με ρατσιστικές επιθέσεις (κατά κύριο λόγο στη Γερμανία) προκειμένου να κατορθώσω να πλάσω το χαρακτήρα του πρωταγωνιστή μου για να το διαμορφώσω και να το αποτυπώσω με αμεσότητα. Για το θέμα των ακροδεξιών οργανώσεων προέβαινα σε αναζητήσεις αντίστοιχων οργανώσεων στην Ευρώπη. Στο βιβλίο μου «Η νύχτα που έσβησαν τ’ αστέρια» έπρεπε να αποτυπώσω σκηνή βιασμού. Συνεπώς, μεταξύ άλλων παρακολούθησα τη σειρά «13 reasons why» και την ταινία «Οι κατηγορούμενοι».

Όλες τις πληροφορίες που έβρισκα από την έρευνά μου –βίντεο, άρθρα, σειρές- τα αποθήκευσα σε σκληρό δίσκο καθώς αποτελούσαν την βασική πρώτη ύλη του συγγραφικού μου έργου ώστε όσα περιγράφω να είναι ρεαλιστικά. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο συγκεντρώνω υλικό και για τα προσεχή βιβλία μου. Από ποια στοιχεία αποδεικνύεται ότι δεν είχα ποτέ και δεν έχω κανένα τέτοιου είδους ενδιαφέρον γι’ αυτές τις ηλικίες που αφορά το κατασχεθέν υλικό:

Στο πλαίσιο μίας από τις επισκέψεις μου σε σχολείο, οι μαθητές Γυμνασίου έκαναν εργασία σχετικά με τα βιβλία μου: «Σχολική Παράσταση», «Μήνυμα» και «9 Καίσαρες», οι οποίες προσκομίζονται προκειμένου να διαφανούν τα κοινωνικά μηνύματα που έλαβαν οι μαθητές και οι μαθήτριες Γυμνασίου από την ανάγνωση των βιβλίων μου (ενδεικτικά αναφέρεται τμήμα εργασίας μαθητών Γ’ Γυμνασίου σχετικά με το βιβλίο μου «9 Καίσαρες» για τους κινδύνους του Διαδικτύου και ποια τα μηνύματα που εξέλαβαν από την ανάγνωσή του: «Στην εποχή μας η βία έχει ομολογουμένως αποκτήσει μία νέα ποιότητα. Διατηρώντας στην ουσία της τα ίδια αρχέγονα χαρακτηριστικά της, παρουσιάζεται με περισσότερες αποχρώσεις, πιο πολύπλοκη και συγκαλυμμένη… Η χρήση των σύγχρονων τεχνικών μέσων, η αξιοποίηση για το σκοπό των επιστημονικών πορισμάτων πειθαναγκασμού, η αναγωγή της σε ιδεολογία συγκαλύπτουν τη σύγχρονη βία και όταν τα μέσα αυτά αποδεικνύονται ανεπαρκή ξεσπά απροκάλυπτη και αποτρόπαιη…

Όλη αυτή η ιδεολογία αποτυπώνεται πλήρως και στην υπόθεση των «Εννέα Καισάρων»… Το κακό όμως γεννιέται από την επιρροή που ασκεί το διαδίκτυο προβάλλοντας εικόνες ωμής βίας, οργανωμένου εγκλήματος, ήρωες που ενσαρκώνουν τα σύγχρονα πρότυπα του αδίστακτου ανθρώπου, εθίζοντάς τον στην πλήρη αποδοχή αυτών σαν φυσιολογικά στη ζωή του, προκαλώντας παράλληλα τα πάθη και τα ένστικτά του… Το διαδίκτυο λοιπόν προάγει την επικοινωνία και την πολυδιάστατη επαφή και προσέγγιση. Πολλές φορές όμως η άκριτη και αλόγιστη χρήση του οδηγεί τον άνθρωπο στην απομόνωση, τη μοναξιά και την καλλιέργεια εγωιστικών και αλαζονικών συμπεριφορών που μπορεί να αποδειχθεί μοιραία στην ευρύτερη πορεία του σε μια οργανωμένη κοινωνία».

Έχω προβεί σε δεκάδες διαλέξεις, ομιλίες, συζητήσεις με γονείς, καθηγητές, σπουδαστές, μαθητές, συγγραφείς, αναγνώστες, δημοσιογράφους, κριτικούς και εκδότες. Ουδέποτε ολα αυτα τα χρονια υπήρξε η παραμικρή υπόνια σε βάρος μου. Ουτε έστω ενα υποπτο η ανοίκιο βλεμμα απο μέρους μου. Επιπλέον, δεν επιδίωξα ποτέ και δεν είχα ποτέ την παραμικρή προσωπική επικοινωνία ή επαφή με οποιοδήποτε ανήλικο –πέραν του τυπικού «Συγχαρητήρια για το βιβλίο σας» με απάντηση «Σας ευχαριστώ». Για ποιο λόγο βρέθηκε στην οικία μου το κατασχεθέν υλικό.

Το υλικό που βρέθηκε και κατασχέθηκε στο σκληρό δίσκο (υλικό που δεν έχει απομονωθεί-έχει ιδωθεί αποσπασματικά και όχι στο σύνολό του) αποτελεί πρώτη ύλη για βιβλίο μου με θεματική το Internet, τους κινδύνους που ελλοχεύει υπό το πρίσμα της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης των ανηλίκων.

Το κατασχεθέν υλικό – το οποίο επαναλαμβάνω μόνο απέχθεια μου προκαλούσε- θα με βοηθούσε να κατανοήσω και να συγγράψω τρία βασικά μυθοπλαστικά στοιχεία:

-το μοτίβο συμπεριφοράς των νεαρών εφήβων

-το πώς γίνεται η «πρόσκληση» προκειμένου οι νεαροί έφηβοι να ξεγελαστούν και στη συνέχεια να πέσουν θύματα εκμετάλλευσης

-ποιες οι αντιδράσεις των παιδιών, ήτοι αν αυτά προσποιούνταν ότι είναι χαρούμενα, ευχαριστημένα, δυστυχισμένα, αν αντιλαμβάνονται τις πράξεις τους, αν φαίνεται η καταπίεση, το άδειο βλέμμα τους κλπ. Αναφορικά με τον όγκο του κατασχεθέντος υλικού.

Από το πρόγραμμα e-mule υπάρχει η δυνατότητα μόνο να «κατέβουν» αρχεία πχ ταινίες κινηματογράφου, τραγούδια. Το πρόγραμμα δεν σου δίνει τη δυνατότητα να δεις φωτογραφίες ή βίντεο. Παρά μόνο να κατεβάσεις τα αρχεία χωρίς να γνωρίζεις το ακριβές περιεχόμενο. Εγώ πατούσα στην αναζήτηση κάποιες λέξεις-κλειδιά όπως “girl”, “boy” και κατέβαζα μαζικά τα αρχεία, δηλαδή δε μπορούσα να κάνω επιλογή αρχείων. Η καταχώρηση ήταν μαζική και τυχαία. Τα περισσότερα βίντεο που κατασχέθηκαν δεν τα είχα δει ποτέ αλλά ούτε είχα και σκοπό να τα δω και πιθανότατα δεν θα είχαν καν κάποια μυθοπλαστική αξία.

Όσα βίντεο έχω ανοίξει, δεν τα έχω δει ολόκληρα! Πατούσα τον κέρσορα και τα έβλεπα στο fast forward προκειμένου να δω μόνο συγκεκριμένες στιγμές –και ασφαλώς όχι αυτές της σεξουαλικής κακοποίησης-. Η διαδικτυακή μου επίσκεψη στην εφαρμογή για την λήψη τέτοιων αρχείων ΔΕΝ ήταν συχνή ούτε σταθερή ούτε συνεχής. Περνούσε χρονικό διάστημα πολλών μηνών ή ακόμα και ετών από την τελευταία φορά που μπορεί να προέβαινα στη λήψη κάποιων αρχείων προκειμένου να προχωρήσω την έρευνά μου. Πρέπει να τονιστεί ότι σε καμία περίπτωση δεν είχα σκοπό να κρατήσω το κατασχεθέν υλικό επ’ αόριστον αλλά θα προέβαινε στην ολοσχερή διαγραφή του αμέσως μετά τη συγγραφή του βιβλίου μου. Επιπλέον, από τα αρχεία που φέρεται να έχω κατεβάσει, έχω διαγράψει πολλά εξ αυτών.

Κάθε φορά που επρόκειτο να συγγράψω ένα βιβλίο –ανεξαρτήτως του χρόνου της τελικής συγγραφής- συνέλεγα υλικό που αρχικά μπορεί να αφορούσε την κεντρική ιδέα αλλά -στην πορεία κατά την απόφασή μου για την πλοκή- το μεγαλύτερο μέρος αυτού θα ήταν και άχρηστο σε μεγάλο βαθμό. Αυτό θα συνέβαινε και εν προκειμένω όταν τελικά έβλεπα το υλικό που είχα συλλέξει.

Τονίζω και δηλώνω με ειλικρίνεια και υπευθυνότητα ότι ουδέποτε έχω προβεί σε διαμοιρασμό, αποστολή, διακίνηση αυτών των αρχείων. Ο λόγος ύπαρξής τους οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην δημιουργία ερεθισμάτων για την συγγραφή βιβλίου σχετικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου:

– πώς μπορεί ένας νεαρό παιδί να ξεγελαστεί και να πέσει θύμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης,

– κατά πόσο μπορεί να κατανοήσει την πραγματική διάσταση της κατάστασης,

-αν έχει το γνώθι σαυτόν

-τα συναισθήματα που βιώνει

– και ποιος είναι ο ρόλος των γονέων σε όλο αυτό.

Άλλωστε, υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα με παιδιά που έχουν χάσει τη ζωή τους από το διαδίκτυο/έχουν κακοποιηθεί/έχουν πέσει θύμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης –ειδικά στις νεαρές ηλικίες-. Σε καμία περίπτωση δεν θα προέβαινα σε καταγραφή και περιγραφή σεξουαλικών πράξεων στο βιβλίο μου παρά μόνο φιλοδοξούσα να προειδοποιώ για τους κινδύνους από το ίντερνετ.

Ζήτησε να μην προφυλακιστεί

Επικαλούμενος την επαγγελματική του πορεια ο συγγραφεας ζήτησε να μην προφυλακιστεί αναφεροντας πως: «Επειδή δεν έχω απασχολήσει ποτέ τις Αρχές και έχω λευκό ποινικό μητρώο.

​Επειδή η προσωπική και επαγγελματική μου διαδρομή για διάστημα πλέον των 25 ετών αναδεικνύει το προφίλ ενός ανθρώπου που σκοπός του είναι μέσω των συγγραμμάτων του: να προειδοποιήσει για επικίνδυνες καταστάσεις, να αποτρέψει την υιοθέτηση κακών συμπεριφορών και να επαγρυπνήσει τους νεαρούς εφήβους.​

​Επειδή πάντοτε τα θέματα των βιβλίων μου αφορούν τα ευαίσθητα προβλήματα της κοινωνίαςπου προσεγγίζω με ρεαλισμό επιδιώκοντας να στηλιτεύσω κάθε μορφή βίας, ρατσισμού, ξενοφοβίας, κακοποίησης, περιθωριοποίησης, ταξικού διαχωρισμού, bulling-σχολικού εκφοβισμού.

​Επειδή τα βιβλία μου εκπέμπουν μόνο θετικό πρόσημο για τους αναγνώστες, γεγονός που αποδεικνύεται από τις πολλαπλές βραβεύσεις τους και την αναγνωσιμότητά τους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

​Επειδή δεν προκύπτει εκ μέρους μου καμία πράξη περαιτέρω διαθέσεως ή διακινήσεως του εν λόγω υλικού.

​Επειδή η λήψη των εν λόγω αρχείων έγινε μαζικά σε ακολουθία της λέξης αναζήτησης χωρίς καν να έχω τη δυνατότητα να κάνω προεπισκόπηση αυτών ή να επιλέξω αν πραγματικά θα με ενδιέφερε αποσπασματικά να τα δω.

​Επειδή δεν βρίσκω σε καμία περίπτωση ευχαρίστηση ή ικανοποίηση από τη θέαση αυτών.

​Επειδή με κάθε ειλικρίνεια Σας δηλώνω ότι μου προκαλούν απέχθεια και αποτροπιασμό

Δεν έχω απασχολήσει ποτέ τις Αστυνομικές και Δικαστικές Αρχές της Χώρας. Έχω λευκό ποινικό μητρώο. Εκ προοιμίου θέλω να δηλώσω με κάθε ειλικρίνεια και ευπρέπεια ότι δεν είμαι και δεν έχω υπάρξει ποτέ στη ζωή μου παιδόφιλος. Δεν αισθανόμουν καμία ικανοποίηση ή ευχαρίστηση από το κατασχεθέν υλικό. Απεναντίας, αισθανόμουν απέχθεια, αηδία, αποτροπιασμό και βαθύτατη λύπη».

Το προφίλ του συγγραφέα

Πολυβραβευμένος συγγραφέας παιδικού και εφηβικού βιβλίου, υπεύθυνος, μέχρι πριν λίγες ώρες, του παιδικού τμήματος του εκδοτικού οίκου «Καστανιώτης», ο οποίος πλέον διέκοψε κάθε συνεργασία μαζί του, βρίσκεται εδώ και χρόνια, καθημερινά σχεδόν, ανάμεσα σε παιδιά και νέους, είτε ως επίσημος προσκεκλημένος σε σχολεία είτε ως έκτακτος καθηγητής σε πανεπιστημιακά τμήματα ή ως ομιλητής σε εκδηλώσεις, που περνά μηνύματα, καθοδηγεί και διαμορφώνει συνειδήσεις.

Γεννημένος το 1969 στην Γλυφάδα ο Βασίλης Παπαθεοδώρου πήγε γυμνάσιο και λύκειο στην Γερμανική Σχολή Αθηνών. Παιδί μοναχικό και ήσυχο στα παιδικά του χρόνια, μεγαλωμένος σε ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον, όπως ο ίδιος έχει αποκαλύψει κατά καιρούς σε συνεντεύξεις του, αντιμετώπιζε τα βιβλία ως καταφύγιο και πολύτιμη συντροφιά συνάμα. Το μοναδικό τραύμα της παιδικής του ηλικίας ήταν τα δύο χρόνια που αναγκάστηκε να ζήσει μακριά από τους γονείς του, οι οποίοι είχαν πάρει μετάθεση σε άλλη πόλη, και τον άφησαν στην Αθήνα με τον παππού και και την γιαγιά του.

Μετά το λύκειο ξεκίνησαν οι σπουδές του στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο τμήμα Χημικών Μηχανικών και Μεταλλειολόγων ενώ στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Δημόσια Διοίκηση. Επί σειρά ετών και μέχρι την άνοιξη του 2018, εργαζόταν σε τράπεζα.

Η επίσημη ενασχόλησή του με την λογοτεχνία ξεκίνησε το 1996, τυχαία. Έπεσε πάνω σε μια προκήρυξη διαγωνισμού που διοργάνωνε εκείνη την περίοδο η «Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά» και αποφάσισε να συμμετάσχει με το βιβλίο του «Σχολική Παράσταση». Το βραβείο που απέσπασε αποτέλεσε για εκείνον μεγάλη έκπληξη αλλά και μια σημαντική ώθηση για να συνεχίσει να γράφει. Ακολούθησε, δύο χρόνια αργότερα το «Άλφα», το οποίο επίσης ξεχώρισε. Μια καριέρα στον χώρο του παιδικού βιβλίου απλωνόταν πλέον μπροστά του.

«Όταν μου το ανακοίνωσαν στο τηλέφωνο ένιωσα απέραντη ευτυχία. Είχα κάνει κι εγώ κάτι επιτέλους, γιατί, ας σημειωθεί, σε όλη τη διάρκεια των παιδικών και νεανικών μου χρόνων δεν είχα κάποια ιδιαίτερη κλίση σε κάτι, ούτε στη μουσική ούτε στον αθλητισμό ούτε σε τίποτα. Έτσι, παρόλο που ήμουν πολύ καλός μαθητής, νόμιζα ότι αυτό μόνο μπορώ να κάνω, να είμαι μια ζωή πολύ καλός μαθητής. Όταν όμως θα τελείωνα με τα μαθήματα; Έτσι αυτή η βράβευση ήρθε σαν δώρο, επιτέλους είχα βρει μια κλίση, κάτι που να ενδιαφέρει να ασχοληθώ» έχει εξομολογηθεί ο ίδιος.

Συνέχισε γράφοντας μέσα στα επόμενα χρόνια γράφοντας δεκάδες ακόμη βιβλία για παιδιά και νέους αρκετά από τα οποία, μάλιστα, κατάφεραν να αποσπάσουν σημαντικές διακρίσεις. Ανάμεσά τους τα «Χνότα στο τζάμι» και «Στη διαπασών» που έχουν έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας και με το Βραβείο του περιοδικού Διαβάζω, τα μυθιστορήματά του «Οι άρχοντες των σκουπιδιών» και«Ναι, Βιρτζίνια, υπάρχει Άγιος Βασίλης!» που απέσπασαν το Βραβείο του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο Αναγνώστης και «Το ημερολόγιο ενός δειλού» που τιμήθηκε με το Βραβείο Βιβλίου Public. Στις διακρίσεις του συμπεριλαμβάνονται επίσης οκτώ λογοτεχνικά βραβεία για διάφορα έργα του από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου. Παράλληλα,συμμετείχε και ο ίδιος επανειλημμένα σε κριτικές επιτροπές απονομής βραβείων.

Επιπλέον, η δουλειά του έχει βγει και εκτός συνόρων καθώς τέσσερα από τα μυθιστορήματά του έχουν συμπεριληφθεί στους ετήσιους καταλόγους White Ravens, της Διεθνούς Βιβλιοθήκης Νεότητας Μονάχου, με τα διακόσια καλύτερα βιβλία παγκοσμίως.

Όσον αφορά την εκπαιδευτική του δραστηριότητα έχει διδάξει ως επισκέπτης εισηγητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα δημιουργικής γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και έχει συνεργαστεί με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και το Πανεπιστήμιο Frederick. Υποψήφιος της Ελλάδας για το Διεθνές Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας Astrid Lindgren το 2021. Είναι επίσης, πολυάριθμες οι φορές που έχει επισκεφθεί σχολεία της Αττικής και της επαρχίας ως προσκεκλημένος συγγραφέας.

Τα πιο πρόσφατα βιβλία του ήταν τα «Η λευκή απεργία των ροζ φλαμίνγκο», «Ποιος απήγαγε τον Αϊ-Βασίλη» και «Τη νύχτα που έσβησαν τα αστέρια» και κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις «Καστανιώτη» των οποίων ήταν, παράλληλα, υπεύθυνος παιδικού τμήματος. Ο γνωστός εκδοτικός οίκος, βεβαίως, αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της σύλληψής του για παιδική πορνογραφία, εξέδωσε ανακοίνωση αναγγέλλοντας την διακοπή της συνεργασίας τους.

Διαβάστε ακόμη: