Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι

Πριν περάσω στο θέμα των τραπεζών και ειδικά της Τρ. Πειραιώς όπου πρώτο το Radar και η Αξία είχαν αποκαλύψει το ενδιαφέρον των Ιταλών, αρχικά για τα ποσοστά των βασικών μετοχών και στη συνέχεια επανήλθαν με πρόταση μέσω της ION στο ΤΧΣ για το 27% της συστημικής τράπεζας, θα ξεκινήσω με την ΔΕΗ!

Όπου όπως σας έχω ενημερώσει εγκαίρως, πέφτουν κορμιά ποιος θα πρωτομπεί!

Ξένα funds, εγχώριοι «παίκτες», μεγάλες οικογένειες!!!

Αφήνοντας πίσω τις εποχές της Goldman Sachs και της άτσαλης πώλησης μετοχών της αύξησης από πελάτες της κερδοσκόπους!

Το ενδιαφέρον για την ΔΕΗ είναι πρωτοφανές και έρχεται να καταδείξει τόσο την επίτευξη των στόχων ως προς τα οικονομικά μεγέθη της επιχείρησης, αλλά και την επεκτατική της πολιτική στα Βαλκάνια που βρίσκεται σε εξέλιξη και αλλάζει όλα τα δεδομένα!

Αυτά προς το παρόν!

Από το Helikon στο ΙΟΝ! Οι Ιταλοί χτυπάνε πάντα 2 φορές! Η Τρ. Πειραιώς, οι ζυμώσεις των 3 βασικών μετόχων, το deal που απέτυχε, το σχέδιο με Καραμούζη Πρόεδρο και η επανάκαμψη απευθείας στο ΤΧΣ!

Πριν από 2 μόλις εβδομάδες αποκαλύψαμε το ιταλικό ενδιαφέρον όπως αυτό εκδηλώθηκε από το fund Helikon για την απόκτηση μετοχών της Τρ. Πειραιώς και κατ’ επέκταση τον έλεγχο της συστημικής τράπεζας!

Το Helikon που κατέχει το 9,4% των δικαιωμάτων ψήφου συνομίλησε με τους τρεις μεγαλύτερους βασικούς μετόχους, τον Πόλσον (18,6%), την Fidelity, την Bain και πιθανότατα το νορβηγικό fund Norgess!

Το σχέδιο των Ιταλών ήταν να αποκτήσει τον μετοχικό έλεγχο και να καθορίσει διοίκηση!

Πρότεινε μάλιστα, στις ανεπίσημες συζητήσεις που λογικά διαψεύδονται γιατί έχουν μεγάλο παρασκήνιο, να τοποθετηθεί πρόεδρος ο Ν. Καραμούζης που ήταν μέσα στο κόλπο και Διευθύνων Σύμβουλος να παραμείνει ο Χρ. Μεγάλου, με ετήσιες αμοιβές περί το 1 εκατ. ευρώ, όπως μου μεταφέρθηκε από αξιόπιστες πηγές!

Για λόγους που θα αναλύσουμε προσεχώς, το deal δεν προχώρησε.

Οι αντιδράσεις υπήρξαν μεγάλες, οι πιέσεις πολλές, ενίοτε άκομψες με αποτέλεσμα η υπόθεση να τελματωθεί.

Τρ. Πειραιώς: Το πιο φθηνό «διαμάντι του τραπεζικού Στέμματος»! Η ρεαλιστική προσέγγιση (στους μετόχους) και το ΤΧΣ!

Το γεγονός όμως είναι πως ο ασκός του Αιόλου είχε ανοίξει. Γιατί δεν είναι εύκολο σήμερα με τόσα λίγα λεφτά να αποκτήσεις το «διαμάντι του στέμματος» όπως είναι η Τρ. Πειραιώς, που κατά κοινή ομολογία είναι πάμφθηνη αν συνυπολογιστεί η λογιστική της αξία προς την κεφαλαιοποίηση της, ενώ παράλληλα έχει εξυγιανθεί πλήρως όσον αφορά τα κόκκινα δάνεια!

Έτσι, 2 εβδομάδες μετά, μέσω της ION αυτή τη φορά, οι Ιταλοί ξαναχτύπησαν!

Απευθείας στο ΤΧΣ, καθώς η προσέγγιση στους βασικούς μετόχους είχε αποτύχει!

Βεβαίως, όλοι ήξεραν και ξέρουν πως η ρεαλιστική προσέγγιση ήταν η αρχική!

Γιατί το ΤΧΣ διέπεται από τους νόμους του κράτους και η πώληση των μετοχών προϋποθέτει σαφή χρονοβόρα διαδικασία, στην οποία πιθανόν να προκύψουν και να εμπλακούν και άλλοι ενδιαφερόμενοι!

Το επικίνδυνο παιχνίδι του οικονομικού επιτελείου με τις τράπεζες! Πως Πατέλης, Σταϊκούρας και Σκυλακάκης, με διαρροές και χειρισμούς, οδηγούν τις αποκρατικοποιήσεις σε οδυνηρά αδιέξοδα!

Η αλήθεια είναι πως ξαφνικά, σε ανύποπτη χρονική στιγμή, έχει προκύψει ζήτημα με τις τράπεζες! Αρχικά η Εθνική με τους Άραβες και τώρα η Τρ. Πειραιώς με τους Ιταλούς. Ενώ παράλληλα τρέχει το θέμα των Αμερικανών με την Τρ. Αττικής!

Το γεγονός είναι πως σε όλα τα ανοιχτά τραπεζικά ζητήματα, υπάρχει εμπλοκή και ανάμειξη του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού και του επιτελείου της κυβέρνησης!

Πατέλης, Σταϊκούρας, Σκυλακάκης είναι γνώστες των υποθέσεων και φέρουν βάρος και ευθύνη για τις διαρροές αλλά και για την έκβαση!

Καθώς χειρίζονται με έναν ιδιότυπο τρόπο λεπτές υποθέσεις, που έχουν συγκεκριμένη διαδικασία για να υλοποιηθούν, μέσα από έναν νόμο του Κράτους, που οι ίδιοι έφεραν στη Βουλή και που προβλέπει τον τρόπο λειτουργίας του ΤΧΣ!

Η θνησιγενής προσέγγιση Αράβων και Ιταλών στο ΤΧΣ το οποίο διέπεται από συγκεκριμένους νόμους!

Προς τι λοιπόν όλο αυτό το «παιχνίδι» με τις τράπεζες; Μήπως για να φτιάξουν χρηματιστηριακό κλίμα ενόψει εκλογών; Μήπως για να δείξουν ότι είναι μέσα στα πράγματα; Ότι καθορίζουν εξελίξεις και συναλλάσσονται με παγκόσμιους παίκτες;

Γιατί πέραν πάσης αμφιβολίας, η προσέγγιση των ξένων για Εθνική και Τρ. Πειραιώς μέσω ΤΧΣ είναι απολύτως θνησιγενής, για λόγους αντικειμενικούς, αλλά και γιατί η είσοδος σε προεκλογική περίοδο θα οδηγήσει μοιραία όλα αυτά τα projects πίσω, πολύ πίσω!

Ο Ελληνοαμερικάνος λομπίστας (του νέου πρέσβη) και η όμορφη πολιτικός με τις διεθνείς αναφορές! Make love not war!

Όπως με πληροφορούν έγκυροι κύκλοι που γνωρίζουν εκ των έσω πρόσωπα και πράγματα, στην πολιτικό διπλωματική πιάτσα έχει αναπτυχθεί ένα νέο φλογερό ειδύλλιο!

Ελληνοαμερικανός λομπίστας, από τα νέα αστέρια πέριξ του σημερινού πρέσβη των ΗΠΑ κυρίου Τσούνη, ο οποίος τριγυρνά τόσο στην πρεσβεία όσο και στην πρεσβευτική κατοικία, ως στενός άνθρωπος απόλυτου εμπιστοσύνης (όπως ο ίδιος διαδίδει) του νέου πρέσβη, είναι in love με πολύ όμορφη πολιτικό η οποία διαθέτει εκτός των άλλων και διεθνείς αναφορές!

Να ζήσουν τα παιδιά και να ευτυχήσουν! Make love not war, όπως έλεγε το γνωστό αντιπολεμικό σλόγκαν της δεκαετίας του 1960 που εξέφραζε την αντίθεση της κοινωνίας για τον πόλεμο στο Βιετνάμ, που συνέθεσε σε τραγούδι αργότερα ο Τζων Λένον!

Η Μ. Βρετανία και ο φόβος των αγορών για το επόμενο θύμα της κρίσης

*** Οι εξελίξεις στη Μεγάλη Βρετανία, μη αναμενόμενες για πολλούς – αλλά όχι για όλους – σήμαναν συναγερμό για όλες τις οικονομίες, καθώς αλλού, σε άλλες πιο αδύναμες οικονομικά χώρες αναμενόταν να ξεσπάσει κρίση, παρά στην κάποτε θαλερή οικονομία. Οι φόβοι και η αβεβαιότητα για την τύχη και της νέας οικονομικής πολιτικής που προτείνει η νέα πρωθυπουργός Λιζ Τρας και ο μόλις ορισθείς υπουργός Οικονομικών, Τζέρεμι Χαντ, μετά τον κοινωνικό σάλο που ξεσήκωσε το ανακληθέν οικονομικό πρόγραμμα, παραμένουν ισχυροί.

*** Θυμίζω ότι η παρουσίαση στις 23 Σεπτεμβρίου των σχεδίων για μαζική μείωση των φόρων των πλουσίων και κολοσσιαία στήριξη για τους λογαριασμούς ενέργειας προκάλεσαν φόβους για οικονομική διολίσθηση. Η λίρα υποχώρησε σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο και οι αποδόσεις των μακροπρόθεσμων κρατικών ομολόγων εκτοξεύτηκαν στα ύψη. Η Τράπεζα της Αγγλίας (BoE) παρενέβη για να αποτρέψει την περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης σε οικονομική κρίση.

*** Ο νέος υπουργός Οικονομικών, Τζέρεμι Χαντ, δήλωσε με έμφαση, αλλά και αγωνία ότι ανατρέπονται σχεδόν όλα τα οικονομικά μέτρα που είχαν ανακοινωθεί από τον προκάτοχό του και στα οποία στηρίχθηκε το μεγαλύτερο μέρος της προεκλογικής καμπάνιας της Τρας, επαναφέροντας μια σχετική ηρεμία στις χρηματοοικονομικές αγορές. Η πρώτη μεγάλη πολιτική δοκιμασία των Τρας και Χαντ τους περιμένει σήμερα Τετάρτη, στην εβδομαδιαία συνεδρίαση στο Κοινοβούλιο.

*** Οι αγορές όλες εύχονται να μη χρειαστεί ξανά η κεντρική τράπεζα να στηρίξει τα Ταμεία, το Gilt και την στερλίνα. Και αυτό γιατί, το ερώτημα που τίθεται είναι ότι σε μία τέτοια περίπτωση, θα υπάρξει τεράστια αναστάτωση και απώλειες στις διεθνείς χρηματαγορές, με την αγωνία να στρέφεται στο ποια θα είναι η επόμενη χώρα που θα υποστεί ισχυρούς κλυδωνισμούς και καίρια οικονομικά πλήγματα, παρασύροντας και άλλες αδύναμες οικονομίες πολλών χωρών.

*** Η Ιταλία αποτελεί μόνιμο βραχνά για την Ε.Ε., η Γαλλία βρίσκεται σε αναβρασμό και κινητοποιήσεις, η Γερμανία αυτονομείται ανοιχτά και περνάει τη θέση της για το πλαφόν σε αέριο και καύσιμα μέσω της Ούρσουλας και των συμμάχων της Δανίας και Ολλανδίας και απλώς για τα μάτια του κόσμου δέχθηκε την υιοθέτηση δύο μόνο προτάσεων από όσες υπέβαλαν τα περισσότερα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Το τοπίο μυρίζει μπαρούτι και οι ψίθυροι για το ρόλο της Ούρσουλας, γίνονται πλέον ολοένα και δυνατότεροι και επώνυμοι. Μία ωραία ατμόσφαιρα, δηλαδή…

Η άνοδος των χρηματαγορών και γιατί την προμοτάρουν πολλοί ξένοι οίκοι με τις εκθέσεις τους

*** Μεγάλη εντύπωση έχει προκαλέσει η ξαφνική (;) ευφορία αρκετών ξένων οίκων, οι οποίοι με εκθέσεις τους στέλνουν μηνύματα αισιοδοξίας για τις χρηματιστηριακές αγορές, ενώ μόλις προ μικρού χρονικού διαστήματος τα έβλεπαν μαύρα και η απαισιοδοξία τους ήταν διάχυτη. Για το λόγο αυτό, ακόμα και έμπειροι παράγοντες, ξένοι και Έλληνες, εκφράζουν σκεπτικισμό και βλέπουν με κάποια υποψία την ανατροπή αυτή των προβλέψεων, παρά το γεγονός ότι υποδέχονται θετικά τη μεταστροφή σε θετικό έδαφος των μετοχικών τουλάχιστον αποδόσεων.

*** Η ερμηνεία που δίνουν όσοι προβληματίζονται και δεν υιοθετούν άκριτα τα λεγόμενα στις εκθέσεις των διεθνών οίκων και μεγάλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, είναι ότι τα μεγάλα funds και οι ισχυροί ξένοι παίκτες, είναι “αγορασμένοι” σε υψηλές τιμές και κατέγραφαν μεγάλες ζημίες στα χαρτοφυλάκιά τους όσο οι αγορές ακολουθούσαν έντονα πτωτική πορεία. Σε αντίθεση με τα συμβαίνοντα σε ξένες αγορές, οι εγχώριοι και ξένοι επενδυτές, ήταν “πουλημένοι” στο ελληνικό Χρηματιστήριο και για το λόγο αυτό το ΧΑ αντέδρασε ανοδικά, χωρίς ιδιαίτερες αντιστάσεις. Σε κάθε περίπτωση, ζητούμενο στις περιπτώσεις αυτές είναι η διάρκεια και όχι τα πυροτεχνήματα, συνήθη πλέον και πολλάκις επαναλαμβανόμενα σε όλες τις χρηματαγορές, ιδίως στις πιο ρηχές.

Στο μικροσκόπιο ο ΑΒΑΞ

*** Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα προσέξει ιδιαίτερα την περίπτωση του Άβακα και τη συμπεριφορά της μετοχής του. Ο φίλος μου, όμως, παλιός και έμπειρος περί τα χρηματιστηριακά, άλλωστε η δουλειά του είναι, έπιασε κάποια “περίεργα” πράγματα και τα συνδύασε με κάποιες πληροφορίες ότι δύο αγοραστές (ο ένας ξένος) χτίζουν συστηματικά και χωρίς θόρυβο θέση στη μετοχή της κατασκευαστικής εταιρείας. Γιατί όχι, εταιρεία με μεγάλα έργα είναι και με προοπτικές, εύλογα συγκεντρώνει το επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά δεν έχει κάποιο ηχηρό όνομα μαζί της ή πίσω της. Η απορία μου είναι ότι, παρά τις αρκετά αυξημένες συναλλαγές, η μετοχή δεν λέει να πάρει τα πάνω της και κινείται σε ένα λίαν περιορισμένο εύρος. Σύμπτωση, μάζεμα, θα δείξει…

Η Avin Oil επεκτείνεται και μεγαλώνει

*** Η Avin Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη αναπτύσσεται με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, με την προσθήκη στο δίκτυό της 28 νέων σημείων συνεργασίας κατά την εφετινή χρονιά. Η Avin Oil παράλληλα έχει αναπτύξει εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με 90 περίπου φορτιστές, συμβάλλοντας έτσι στην αλλαγή από τα παραδοσιακά και ρυπογόνα καύσιμα στις νέες μορφές ενέργειας. Σημειωτέων ότι η εταιρεία προσφέρει υψηλής ποιότητας καύσιμα τροφοδοσίας και ενέργειας σε βιομηχανικά, αεροπορικά, ιδιωτικά και επαγγελματικά οχήματα, ενώ τα προϊόντα της περιλαμβάνουν από βενζίνη, LNG, CNG και ντίζελ, μέχρι άσφαλτο, μαζούτ και λιπαντικά που πληρούν τις αυστηρότερες διεθνείς προδιαγραφές και συνθέτουν ένα πλήρες πακέτο προϊόντων για την κινητικότητα, θέρμανση, λίπανση, οδοποιία και λειτουργία βιομηχανικών μονάδων.

Γλυκιά ή πικρή η… σοκολάτα ΙΟΝ (Group)

*** Μετά το άδοξα λήξαν σίριαλ της Εθνικής τράπεζας και του ενδιαφέροντος των Σαουδαραβών, ήρθε ένα νέο, που αυτή τη φορά σχετίζεται με την Τράπεζα Πειραιώς και του φημολογούμενου ενδιαφέροντος του ION Grouπ να αποκτήσει το 27% των μετοχών της που κατέχει το ΤΧΣ. Έχουμε, δηλαδή, μία επανάληψη του ίδιου ακριβώς σεναρίου. Έστειλε επιστολή στο Ταμείο ή όχι η ΙΟΝ; Και έχει και οικονομική πρόταση μέσα, με… premium μάλιστα 26%; Και το Ταμείο, δέχθηκε να το συζητήσει;

*** Να ξεκαθαρίσουμε,λοιπόν, και πάλι, αυτό που σας λέγαμε από αυτή εδώ τη στήλη και στην περίπτωση της Εθνικής, όταν άλλοι την είχαν ήδη…πωλήσει. Ακόμα και να θέλει, που δεν θέλει, το ΤΧΣ είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει τις αυστηρές διαγωνιστικές διαδικασίες που υπαγορεύονται από τον νέο νόμο λειτουργίας του, αλλιώς τα μέλη του κινδυνεύουν άμεσα με ποινικές διώξεις. Άλλωστε, χρειάζεται στην τελική φάση κάθε αποεπένδυσης από το Ταμείο και η θετική γνώμη του SSM. Τελεία και παύλα. Είναι καλό να υπάρχει – και υπάρχει – ενδιαφέρον για τις τράπεζές μας από ξένους και εγχώριους παίκτες (σας τα λέγαμε από χθες αναλυτικά, με το πρώτο μας θέμα), αλλά είναι άλλο πράγμα να γίνεται χρηματιστηριακή σπέκουλα με μία πληροφορία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που ντύνεται τον μανδύα του οριστικού deal.

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης φέρνει και επενδύσεις

*** Η προσφάτως εγκαινιασθείσα ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Σμύρνη, με το πλοίο Levante Ferries, δεν έχει μόνο τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά και εμπορικό – επενδυτικό. Με δεδομένη την δυνατότητα μεταφοράς πάνω από 120 φορτηγών, αντιλαμβάνεστε ότι το εμπόριο θα ανθίσει μεταξύ των δύο χωρών, αλλά ταυτόχρονα τα τουρκικά φορτηγά εξοικονομούν μεγάλο χρόνο και χρήμα στις αποστολές τους προς την Ευρώπη.

*** Ταυτόχρονα, η νέα σύνδεση έχει απογειώσει το ενδιαφέρον για επενδύσεις σε διαμετακομιστικά κέντρα (logistics) στη συμπρωτεύουσα. Ήδη, μαθαίνω ότι επιχειρήσεις που έχουν ήδη εκτάσεις στο Καλοχώρι και σε γύρω περιοχές, που είτε χρησιμοποιούν όλους τους χώρους είτε μέρος αυτών, έχουν γίνει αποδέκτες δελεαστικών προτάσεων και από ελληνικά και από τουρκικά συμφέροντα.

*** Αυτά και για σήμερα κυρίες μου και κύριοι. Για να δούμε ποιος θα είναι “του Βοτανικού ο μάγκας”, που θα πάρει το έργο των 123 εκατ. ευρώ και τι θα πει η S&P την Παρασκευή για το ελληνικό αξιόχρεο. Ως τότε, λίγη υπομονή. Την καλημέρα μου!