Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι και καλή εβδομάδα

Η διετία 2022-2023 η καλύτερη για την Πληροφορική/ Οργασμός έργων αλλάζει τη χώρα και τον κλάδο

*** Ο μετασχηματισμός του Δημοσίου και το πέρασμά του στην ψηφιακή εποχή, μπορεί να έχει ήδη επιδείξει σημαντική πρόοδο, αλλά ακόμα μένουν πολλά να γίνουν στον τομέα αυτό, μέχρι να υπάρξει πράγματι η πολυπόθητη μετάβαση όλων των δημόσιων υπηρεσιών στις σύγχρονες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Πρόκειται πράγματι για ένα έργο πολυσχιδές και λίαν απαιτητικό, πολύτιμο για την εξέλιξη των δομών της χώρας, το οποίο καλείται κυρίως η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) κατά το μεγαλύτερο μέρος του να υλοποιήσει, μέσα από τη διενέργεια διαγωνισμών και την ανάθεση τμημάτων του ανά τομέα, υπουργείο ή φορέα.

*** Μόνο μέσα στη χρονιά που πέρασε έγιναν πάρα πολλοί διαγωνισμοί, που αφορούσαν σε έργα προϋπολογισμού περί τα 1,6 δισ. ευρώ, κάποιοι εκ των οποίων έχουν προχωρήσει, άλλοι όχι ευρισκόμενοι σε διάφορα μεταβατικά στάδια. Η ανάδειξη σε όλους τους διαγωνισμούς του αναδόχου και τελικού νικητή αποτελεί το ζητούμενο αυτή την περίοδο, καθώς ακολουθούν μέσα στο 2023 νέα μεγάλα έργα από την αρμόδια ΚτΠ, των οποίων ο προϋπολογισμός προσεγγίζει το 1,3 δισ. ευρώ. Όπως γίνεται αντιληπτό, πρόκειται κυριολεκτικά για τεράστια ποσά, που προορίζονται για την πλήρη αναμόρφωση υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, από την οποία θα βγει ωφελημένη και η ίδια η οικονομία, αλλά και οι πολίτες, καθώς θα εξοικονομηθούν εκατοντάδες χιλιάδες εργατοώρες και ώρες ταλαιπωρίας των συναλλασσόμενων.

*** Όπως αναφέρει παράγων του κλάδου και διευθύνων σύμβουλος εταιρείας, αυτό το διάστημα συντελούνται πρωτοφανή σε έκταση και σε μέγεθος γεγονότα, τα οποία θα δώσουν το στίγμα της επόμενης ημέρας, για τη χώρα πρωτίστως και τις σύγχρονες δομές της. Αλλά και για τον ίδιο τον κλάδο και τις επιχειρήσεις του ουσιαστικά οι συντελούμενες διεργασίες, συμμαχίες, συνεργασίας και εξαγορές, προδιαγράφουν την εικόνα του για τα επόμενα τουλάχιστον 4-5 χρόνια. Και αυτό γιατί οι ισχυροί γίνονται ακόμα ισχυρότεροι, οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις ή συνασπίζονται ή αναγκαστικά αναλαμβάνουν εργολαβικές εργασίες και οι μικρότερες ή θα επιβιώσουν λόγω εξειδίκευσης ή θα απορροφηθούν.

Την ερχόμενη Πέμπτη οι προσφορές για το έργο του Βοτανικού/Γήπεδο ΠΑΟ

*** Μπορεί να έχασε χθες στο ντέρμπι με την ΑΕΚ, παραμένοντας ακόμα πρώτος, αλλά ο Παναθηναϊκός έχει λόγους να είναι χαρούμενος, καθώς φαίνεται ότι η πολυετής περιπέτεια για την κατασκευή νέου γηπέδου, φτάνει προς το τέλος του. Την ερχόμενη Πέμπτη, λοιπόν, εκτός απροόπτου πάντα, αναμένεται να κατατεθούν οι προσφορές για το έργο του Βοτανικού, που περιλαμβάνει φυσικά και πρωτίστως την κατασκευή του νέου γηπέδου της ομάδας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, για το έργο, του οποίου ο αρχικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 123 εκατ. ευρώ, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, κυρίως μέσω κοινοπραξιών. Βέβαια, θεωρείται σίγουρο ότι το κόστος του έργου θα αυξηθεί, καθώς μόνο και μόνο αν υπολογιστεί η αύξηση των πρώτων υλών κατά τους τελευταίους μήνες, αυτομάτως το έργο ανεβαίνει σε άλλη μεγαλύτερη κλίμακα.

Ο πληθωρισμός έπεσε, αλλά όχι και οι τιμές σε όλα τα είδη/Νέο κύμα αυξήσεων-Εξοργιστικά παραδείγματα

*** Δεν ξέρω πόσο…μαγική είναι η εικόνα που έδωσε η μείωση του πληθωρισμού τον Δεκέμβριο στο 7,6% από 8,5% τον Νοέμβριο, αλλά στην αγορά συμβαίνουν επιεικώς απαράδεκτα πράγματα και καταγράφονται άκρως κερδοσκοπικά φαινόμενα. Δείτε τι εννοώ και σας διαβεβαιώ ότι τα στοιχεία είναι ακριβέστατα: Γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, είχε τη μία εβδομάδα ένα 10αρι ρολό χαρτιού υγείας στα 4,20 ευρώ. Την επόμενη ακριβώς εβδομάδα, η τιμή πήγε στα 6,20 ευρώ! Και την τρίτη εβδομάδα ανέβηκε στα 7,07 ευρώ! Τι απάντησε ο υπεύθυνος του καταστήματος; Την πρώτη εβδομάδα η τιμή ήταν…τηλεοπτική!!! Την δεύτερη, περιείχε την έκπτωση που είχε συμφωνηθεί (;) – προφανώς για το καλάθι του Άδωνι – και η τελευταία τιμή ήταν η κανονική! Να προσθέσω ότι το συγκεκριμένο προϊόν είχε τιμή 3,60 ευρώ προ διμήνου μόλις.

*** Τι να σχολιάσω τώρα, ότι η…τηλεοπτική τιμή ήταν ένα δόλωμα, ένα άθλιο ψέμα, ένας ύπουλος κράχτης για τον καταναλωτή; Ότι η… έκπτωση κράτησε μόλις μερικές ημέρες; Ή ότι ο σχεδόν διπλασιασμός της τιμής μέσα σε δύο μήνες δεν μπορεί να αιτιολογηθεί (και όχι δικαιολογηθεί) από καμία αύξηση είτε πρώτων υλών είτε από κάποια άλλα κόστη. Σημειωτέων ότι το προϊόν είναι ιδιωτικής ετικέτας. Όλα τα στοιχεία είναι στη διάθεση, πρώτον του αξιότιμου υπουργού Ανάπτυξης (που πέρασε και από από αυτή την αλυσίδα, όταν έκανε τα… τουρ στην αγορά), αλλά και κάθε αρμόδιου που θα ήθελε (;) να διακριβώσει τα προαναφερόμενα στοιχεία.

*** Τα στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό Δεκεμβρίου τα είδατε, αλλά δεν ξέρω πόσα τα μελετήσατε και πήγατε παρακάτω από τους τίτλους και τους προλόγους. Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο, κατά την άποψή μου, είναι το γεγονός ότι ο λεγόμενος εναρμονισμένος πληθωρισμός, ειδικά στην κατηγορία “τρόφιμα-ποτά-καπνός” (είναι καιρός πλέον να διαχωριστούν τα τρόφιμα, τουλάχιστον από τον καπνό, νομίζω) ανήλθε σε 12,9% (!) τον Δεκέμβριο. Πιστοποιείται δηλαδή και επισήμως ότι αυτή η κατηγορία προϊόντων και ειδικά τα τρόφιμα, βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον συνολικό δείκτη. Και το σπουδαιότερο, φαίνεται ότι παγιώνονται οι πολύ υψηλές τιμές, σε τρόφιμα κυρίως και δευτερευόντως σε ποτά, αποτελώντας ίσως τη μεγαλύτερη πληγή για τα νοικοκυριά και τις αντοχές τους.

Οι έμποροι, ο καιρός και οι χειμερινές εκπτώσεις

*** Με θερμοκρασίες μονίμως πάνω από τους 15 βαθμούς κατά τις ημέρες των εορτών, τα περισσότερα καταστήματα κινήθηκαν κυρίως με τα είδη δώρων, τα είδη προσωπικής υγιεινής, τα είδη ζαχαροπλαστικής και τα… αμάνικα μπλουζάκια, ενώ τα καθαρά χειμωνιάτικα είδη, ρουχισμού και υποδημάτων δεν είχαν σχεδόν καμία ζήτηση. Αποτέλεσμα, η αγορά να τρέξει με δύο ή και περισσότερες ταχύτητες, καθώς υπήρξαν καταστήματα και επιχειρήσεις που πήγαν αρκετά καλά έως μέτρια και άλλες που είχαν πολύ μικρό τζίρο. Οι ελπίδες των εμπόρων στρέφονται τώρα στις χειμερινές εκπτώσεις, με την προσδοκία να βοηθήσει και ο καιρός και να πέσουν οι θερμοκρασίες, ούτως ώστε να κινηθούν και τα κλασσικά χειμωνιάτικα είδη – παλτό, μπουφάν, κασκόλ, γάντια, μπότες κλπ, αλλά και ειδών για χιονοδρομικά κέντρα, αν πέσουν πολύ χαμηλά οι θερμοκρασίες και σπεύσουν οι λάτρεις των χειμερινών σπορ για τις χιονισμένες πλαγιές.

Ελαιόλαδο: Η συγκομιδή μεγάλη, ελαιοτριβεία και εμφιαλωτήρια λίγα και το χύμα πάει στην Ιταλία

*** Ένα πρόβλημα που κρατάει δεκαετίες και δείχνει ότι, παρά τις μεμονωμένες συνήθως προσπάθειες, τα παραγόμενα αγροτο-γεωργικά προϊόντα της χώρας δεν βρίσκουν την ανάλογη υποδομή επεξεργασίας ή συσκευασίας, είναι αυτό που συμβαίνει για μία ακόμα χρονιά με το ελληνικό λάδι. Η χρονιά φέτος, όπως λένε οι παραγωγοί, ήταν από τις καλύτερες, μεγάλη η συγκομιδή, αλλά, δυστυχώς, η εικόνα παραμένει η ίδια. Κεντρική διαχείριση έπαψε εδώ και χρόνια να υπάρχει, μετά το ναυάγιο της “Ελαιουργικής”, συνολική εικόνα δεν έχει ούτε το αρμόδιο υπουργείο, οι παραγωγοί προσπαθούν μόνοι τους είτε σε ομάδες να βρουν λύσεις, αλλά το μεγάλο πρόβλημα παραμένει: οι εξαγωγές χύμα λαδιού στην Ιταλία κυρίως και λιγότερο στην Ισπανία, συνεχίζονται και κάποιες από αυτές τις ποσότητες τις βάζουμε ακόμα και στην κουζίνα μας, σε πολυτελείς εισαγόμενες συσκευασίες.

*** Τι φταίει άραγε, πέραν της κακοδαιμονίας και του κακού παρελθόντος που άφησε η διαχείριση από την τριτοβάθμια συνεταιριστική οργάνωση, την περίφημη “Ελαιουργική” της παντοκρατορίας Γαβαλά, επί ΠΑΣΟΚ και όχι μόνο; Ελαιοτριβεία υπάρχουν πολλά μεν, όχι όμως όλα σύγχρονα και αξιόπιστα, δυστυχώς. Οι επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα, καθοριστικό για την αξιοποίηση του πλούτου της πρωτογενούς παραγωγής της χώρας, δυστυχώς δεν είναι αποδοτικές ούτε της…μόδας. Έγιναν κάποιες προ μερικών ετών και τέλος. Αλλά, υπάρχει το ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα, ότι δεν υπάρχουν τα κατάλληλα και σύγχρονα εμφιαλωτήρια, που θα μπορούσαν να υποδεχτούν την σοδειά ομάδων παραγωγών και να την αξιοποιήσουν με σύγχρονες συσκευασίες είτε μόνο με ελαιόλαδο είτε με μίξεις άλλων προϊόντων που ζητάει η σύγχρονη γαστρονομία.

*** Τέτοια προϊόντα, που παράγονται και στη χώρα μας, αλλά σε μικρές μόνο ποσότητες και σε λίγα εμφιαλωτήρια, γίνονται ανάρπαστα στις διεθνείς αγορές. Το θέμα είναι ότι τέτοιου είδους μηχανήματα αφενός κοστίζουν ακριβά, αφετέρου οι παραγγελίες τους κάνουν 1-3 χρόνια να κατασκευαστούν, να εισαχθούν και να τοποθετηθούν. Ακόμα, όμως και έτσι αν υπήρχε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα επιδοτήσεων και ενισχύσεων, ενθαρρύνοντας ομάδες παραγωγών και ελαιοκαλλιεργητών να προχωρήσουν, θα μπορούσε σε έναν χρονικό ορίζοντα πενταετίας να καλύψει όλη την εγχώρια παραγωγή και οι εξαγωγές προϊόντων ελαιόλαδου να εισφέρουν πολύ μεγάλα ποσά στην ελληνική οικονομία. Αλλά, είπαμε, εδώ ο κάθε υπουργός στο αρμόδιο υπουργείο ξέρει ότι είναι αναλώσιμος και πολύ λίγο σκέφτεται την εφαρμογή μακροπρόθεσμων προγραμμάτων, μέχρι να έρθει ο επόμενος…

ΚΟΥΙΖ

Δεν είναι μόνο ο…νιόπαντρος Σπύρος, που χαίρει της αμέριστης συμπαράστασης των τραπεζών σε κάθε του εγχείρημα, επένδυση κλπ. Είναι και άλλος προβεβλημένος επιχειρηματίας, που πέρασε και από κορυφαίες θέσεις του συλλογικού του φορέα, που έχει την ίδια ακριβώς μεταχείριση. Μόλις πρόσφατα αιτήθηκε νέου δανεισμού για νέα επένδυση – και όπως μου λένε, την πήρε κιόλας την έγκριση.

Χαμός στις τράπεζες από αιτήματα ΜΜΕ για μερίδιο της διαφημιστικής προβολή τους

*** Με μοχλό πίεσης τις εκλογές που θα γίνουν εφέτος και επιχειρήματα του στυλ “καλά, σε μας δεν θα δώσετε ούτε σε εκλογική χρονιά;” οι κομμένοι και “πάλι το ίδιο ποσό” οι…μόνιμοι, όλοι έχουν πέσει πάνω στα αρμόδια τμήματα των τραπεζών, ζητώντας να πάρουν ότι περισσότερο ή καλύτερο μπορούν από τη διαφημιστική τους πίτα. Το θέμα είναι ότι έχουν παγιωθεί κάποιες περίεργες σχέσεις με ορισμένα Μέσα, τα οποία παίρνουν σημαντικά κεφάλαια χωρίς να έχουν και το πλέον κατάλληλο περιεχόμενο ή άλλα που δεν έχουν καν οικονομικό ή τραπεζικό ρεπορτάζ και αρκούνται στις αντιγραφές. Αφήστε το…παραμύθι, ότι αν δεν έχεις κλείσει χρόνο (ή εξάμηνο κάποιες άλλες) δεν δέχονται καν να συζητήσουν κι ας πρόκειται για αξιόλογα και σοβαρά Μέσα, κυρίως ιστοσελίδες. Τα πάρε – δώσε πάνε σύννεφο, δυστυχώς…

Ενδιαφέρουν:

*** Με την πληρότητα στις ευρωπαϊκές δεξαμενές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) να φτάνει στο 84% και με σύμμαχο των πολιτών τον καλό ακόμα καιρό, η τιμή του φυσικού αερίου πέφτει συνεχώς και πλησιάζει τα 60 ευρώ (Ολλανδικό TTF). Θετική και απροσδόκητη πριν δύο περίπου μήνες εξέλιξη

*** Δεν είναι μόνο “χρηματιστηριακό παιχνίδι” η άνοδος όλων των μετοχών των εισηγμένων εταιρειών του ομίλου Βιοχάλκο. Σύντομα, μαθαίνω, θα υπάρξουν σημαντικές ανακοινώσεις. Ρόλο βεβαίως παίζουν και άλλα γεγονότα, όπως η είσοδος δύο αμερικανικών χαρτοφυλακίων

*** Η Ιντεάλ, αγοράζει επίσης ίδιες μετοχές, έχει υπερβεί ήδη το 1%. Μήπως το φαινόμενο, με αφορμή τη συγκεκριμένη περίπτωση, χρήζει επανεξέτασης, με την έννοια της προαναγγελίας του σκοπού αγοράς; Ή μήπως έτσι “χαλάνε δουλειές”;

*** Αυτά και σήμερα κυρίες μου και κύριοι. Οι εκλογές πάνε πίσω, “μετά τον Απρίλιο” κατά τη δήλωση του πρωθυπουργού, συνεπώς η προεκλογική περίοδος είναι τουλάχιστον τρίμηνη, οπότε οπλιστείτε με υπομονή. Έχουμε πολλά να δούμε μέχρι τότε. Και όπως ενθυμείστε, τα…καλύτερα (για ποιους;) τέτοιες περιόδους γίνονται. Την καλημέρα μου!