O Τζόρτζιο Αρμάνι πέθανε την Τετάρτη (4.9) σε ηλικία 91 ετών. Ο Ιταλός ήταν, είναι και θα είναι ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας παγκοσμίως. Το διαχρονικό του στιλ, που συνδυάζει την άνεση με την πολυτέλεια τόσο στο prêt-à-porter όσο και στη βραδινή ένδυση υψηλής ραπτικής, άλλαξε τη μόδα στα τέλη του 20ού και στις αρχές του 21ου αιώνα, εισάγοντας μια νέα, πιο απελευθερωμένη και σύγχρονη αισθητική.
Αρχικά, ο Αρμάνι σκόπευε να ακολουθήσει ιατρική καριέρα, όμως εγκατέλειψε τις σπουδές του για να ασχοληθεί με τον χώρο της μόδας. Ξεκίνησε το 1957 ως αγοραστής στο πολυκατάστημα La Rinascente στο Μιλάνο. Μετά από επτά χρόνια, εργάστηκε ως σχεδιαστής στο ατελιέ του Nino Cerruti, αποκτώντας εμπειρία που, αργότερα, θα του ήταν πολύτιμη. Το 1975, με τη βοήθεια του φίλου και επιχειρηματικού του συνεργάτη Σέρτζιο Γκαλεότι, ίδρυσε τον δικό του οίκο μόδας με σειρές ρούχων για άνδρες και γυναίκες.
Η παγκόσμια αναγνώριση ήρθε τη δεκαετία του ’80, όταν το στιλ του ξεχώρισε για τον ανδρόγυνο χαρακτήρα του. «Ήμουν ο πρώτος που απάλυνε την εικόνα του άντρα και σκλήρυνε την εικόνα της γυναίκας», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά. Ντυνόντας άνδρες με υφάσματα που χρησιμοποιούνταν για γυναικεία ρούχα και προσφέροντας στις γυναίκες τη δύναμη του «power suit», ο Αρμάνι επαναπροσδιόρισε την έννοια της κομψότητας. Η φήμη του εκτοξεύθηκε με την ταινία «American Gigolo» (1980), όπου ο Ρίτσαρντ Γκιρ φόρεσε τα εντυπωσιακά κοστούμια του, ενώ πολλές σταρ του Χόλιγουντ εμπιστεύτηκαν τις δημιουργίες του για τις εμφανίσεις τους στα Όσκαρ.
Στα επόμενα χρόνια, ο Αρμάνι επέκτεινε σημαντικά την αυτοκρατορία του, προσθέτοντας αρώματα, αξεσουάρ, τζιν, πιο προσιτές σειρές όπως οι Emporio Armani και Armani Exchange, καθώς και αθλητική ένδυση και ρούχα υψηλής ραπτικής.
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι άφησε πίσω του μια αυτοκρατορία αξίας δισεκατομμυρίων, αλλά κυρίως μια νέα γλώσσα ενδυματολογικής έκφρασης. Ο Guardian τον είχε περιγράψει ως «τον Σανέλ της ανδρικής μόδας». Οι Financial Times τον χαρακτήρισαν «τον τελευταίο ανεξάρτητο κολοσσό». Για τους συναδέλφους και θαυμαστές του, ήταν απλά «ο κύριος Αρμάνι».
Παρά τη δημόσια εικόνα του, όσοι τον γνώριζαν μιλούσαν για μια προσωπικότητα μετρημένη, αυστηρή με τον εαυτό της, αλλά και γενναιόδωρη με νέους δημιουργούς. Η σχεδιάστρια Στέλα Τζιν θυμόταν πώς της έδωσε χώρο στο Teatro Armani, γράφοντας ιστορία για την ποικιλομορφία στη μόδα της Ιταλίας. Το πρακτορείο Reuters τόνιζε πρόσφατα πως, ακόμα και όταν η υγεία του τον ανάγκασε να λείψει από πασαρέλες, εκείνος σκηνοθετούσε τα πάντα από απόσταση μέσω βιντεοκλήσεων — από τις πρόβες μέχρι το μακιγιάζ.
Πώς ένας Ιταλός σχεδιαστής μεταμόρφωσε τη μόδα- τον κινηματογράφο και την παγκόσμια αισθητική πολυτέλειας
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι δεν είναι απλώς ένας κορυφαίος σχεδιαστής μόδας. Είναι ένα φαινόμενο που άλλαξε ριζικά την παγκόσμια αντίληψη για το τι σημαίνει κομψότητα, στυλ και διαχρονικότητα.
Από την ίδρυση του οίκου του στα μέσα της δεκαετίας του ’70 μέχρι την καθιέρωσή του ως παγκόσμιου brand πολυτέλειας, ο Αρμάνι επαναπροσδιόρισε τη σχέση ανάμεσα στη μόδα, τον κινηματογράφο, τον επιχειρηματικό κόσμο και την καθημερινότητα. Παρακάτω αναλύουμε τις σημαντικότερες επιτυχίες του.
Η επανάσταση του ανδρικού κοστουμιού
Στη δεκαετία του 1970, προκάλεσε επανάσταση στο ανδρικό ντύσιμο, αποδομώντας το παραδοσιακό σακάκι. Κατάργησε τις σκληρές βάτες, χρησιμοποίησε πιο ανάλαφρα υφάσματα και έδωσε έμφαση στην άνεση χωρίς να θυσιάζει την κομψότητα. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ρούχο που αγκάλιαζε το σώμα και επέτρεπε κίνηση, προσφέροντας νέα αισθητική και λειτουργικότητα.
Η προσέγγισή του καθόρισε το λεγόμενο «power dressing» και έγινε το νέο πρότυπο κομψότητας για τον σύγχρονο άνδρα, ιδιαίτερα τη δεκαετία του ’80.
Από το Μιλάνο στο Χόλιγουντ
Η μεγάλη διεθνής αναγνώριση ήρθε το 1980, όταν ο Αρμάνι έντυσε τον Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία «American Gigolo». Το στιλ του, με τα απλά αλλά κομψά κοστούμια, έγινε εμβληματικό και έφερε τον Αρμάνι στο επίκεντρο του αμερικανικού κινηματογράφου και του διεθνούς κοινού.
Ακολούθησαν δεκάδες συνεργασίες με παραγωγές του Χόλιγουντ και παγκοσμίου φήμης αστέρες όπως η Τζούλια Ρόμπερτς , η Κέιτ Μπλάνσετ και o Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Ο Armani έγινε ο «μόδιστρος της εξουσίας», δίνοντας στους διάσημους αστέρες την αύρα κύρους που χρειαζόντουσαν στο κόκκινο χαλί και στην οθόνη.
Χτίζοντας μια αυτοκρατορία μόδας
Το 1975, μαζί με τον επιχειρηματικό του σύντροφο Sergio Galeotti, ο Giorgio Armani ίδρυσε την Giorgio Armani S.p.A. Από ένα μικρό γραφείο στο Μιλάνο, δημιούργησαν έναν οίκο μόδας που σύντομα εξελίχθηκε σε πολυεθνική αυτοκρατορία.
Ο Armani δεν περιορίστηκε στην υψηλή ραπτική. Δημιούργησε διακριτές σειρές, όπως η Emporio Armani και η Armani Exchange, προσεγγίζοντας νεανικότερο και πιο καθημερινό κοινό. Παράλληλα, συνεργάστηκε με τη L’Oréal για τη δημιουργία αρωμάτων και καλλυντικών, με μεγαλύτερη επιτυχία το ανδρικό «Acqua di Giò» και το γυναικείο «Sí».
Επιπλέον, επέκτεινε το brand σε τομείς όπως η εσωτερική διακόσμηση (Armani Casa), η γαστρονομία και η φιλοξενία, με τη δημιουργία ξενοδοχείων Armani στο Ντουμπάι και το Μιλάνο. Σήμερα, η συνολική αξία της αυτοκρατορίας του Armani εκτιμάται σε πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η επιρροή στη σύγχρονη αισθητική
Το όνομα Armani έγινε συνώνυμο της διακριτικής πολυτέλειας. Ο σχεδιαστής κατάφερε να δημιουργήσει έναν αισθητικό κόσμο με σαφή ταυτότητα: ουδέτερες αποχρώσεις, καθαρές γραμμές, διαχρονικά υφάσματα. Το brand του απευθύνεται σε όσους αναζητούν κομψότητα χωρίς υπερβολές.
Η προσέγγισή του άλλαξε όχι μόνο το πώς ντύνονται οι άνθρωποι, αλλά και το πώς βλέπουν τον εαυτό τους μέσα από τα ρούχα – ως φορείς κύρους, αυτοπεποίθησης και αξιοπρέπειας.
Βραβεία-διακρίσεις και πολιτιστική αναγνώριση
Η πορεία του Αρμάνι συνοδεύτηκε από πλήθος διακρίσεων. Το 1983 τιμήθηκε με το CFDA International Award, την υψηλότερη τιμή στον χώρο της μόδας στις ΗΠΑ. Έχει επίσης τιμηθεί από την Ιταλική Δημοκρατία με τον τίτλο του Cavaliere di Gran Croce, και από τη Γαλλική Δημοκρατία με τη Λεγεώνα της Τιμής.
Πέρα από τις βραβεύσεις, έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους ανθρώπους που προώθησαν την ιταλική κουλτούρα και αισθητική σε παγκόσμιο επίπεδο.
Διαχρονικότητα και ανεξαρτησία
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της επιτυχίας του είναι η εμμονή του στην ανεξαρτησία. Παρότι μεγάλοι όμιλοι όπως η LVMH και η Kering προσέγγισαν την εταιρεία του, ο ίδιος αρνήθηκε να πουλήσει, διατηρώντας τον πλήρη έλεγχο του brand.
Αυτή η απόφαση του επέτρεψε να παραμείνει πιστός στο όραμά του και να αποφύγει τις πιέσεις του άκρατου εμπορικού ανταγωνισμού.
Προσαρμογή στην εποχή της βιωσιμότητας
Τα τελευταία χρόνια, ο οίκος Armani έχει στραφεί σε πιο βιώσιμες πρακτικές παραγωγής, περιορίζοντας τη χρήση γούνας, ενισχύοντας τον έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας και επενδύοντας σε φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.
Το 2021, υπέγραψε τη Διεθνή Συμφωνία για τη Δράση κατά της Κλιματικής Αλλαγής στη Μόδα, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του για ένα πιο υπεύθυνο μέλλον.
Διαβάστε ακόμη:
- Γιαν Κάρας: Ισχυρό το δεύτερο τρίμηνο του ΟΠΑΠ, σε τροχιά να πετύχουμε τον στόχο του 2025
- AKTOR: Υπερδιπλασιασμός EBITDA στα €65 εκατ. και αυξημένα κατά 46% τα καθαρά κέρδη
- Intralot: Σταθερή η αναπτυξιακή πορεία λέει η Edison – Κλείστηκαν σημαντικά συμβόλαια
- Απευθείας ανάθεση 850.000 ευρώ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην PricewaterhouseCoopers (PwC)