Ανησυχία ως προς την επίπτωση που θα έχει στον οικογενειακό προϋπολογισμό εκατομμυρίων νοικοκυριών προκαλεί το κύμα ανατιμήσεων που πλήττει ολόκληρο τον κόσμο από τις αρχές ακόμα του καλοκαιριού και ήδη έχει γίνει αισθητό και στη χώρα μας.
Οι αυξήσεις τιμών σε σιτηρά, αγροτικά προϊόντα, πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας, αλλά και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και των μεταφορικών, φέρνουν τους καταναλωτές αντιμέτωπους με ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής.
Σύμφωνα με στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, τόσο οι βιομηχανίες όσο και οι αλυσίδες δεν μπορούν πλέον να απορροφήσουν τα αυξημένα κόστη και το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους οι τιμές στο ράφι θα έχουν αυξηθεί σημαντικά, με το ευμενέστερο σενάριο να κάνει λόγο για αυξήσεις γύρω στο 3%-4%, οι οποίες μάλιστα θα αφορούν σε όλα τα προϊόντα.
Το ρεύμα θα μας κάψει μέσα στο Σεπτέμβριο
Το καλάθι της νοικοκυράς παίρνει φωτιά
Οι ίδιες πηγές εξηγούσαν πως με τα σημερινά δεδομένα, ως τον επόμενο μήνα δρομολογούνται αναπροσαρμογές τιμών σε τουλάχιστον 500 κωδικούς προϊόντων διαφόρων κατηγοριών. Μεταξύ αυτών, αυξήσεις από 2% ως 15% αναμένονται το επόμενο διάστημα στα γάλατα, τη φέτα, τον καφέ, το αλεύρι, τα δημητριακά, το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα κατεψυγμένα λαχανικά, τα τοματοειδή.
Προς το παρόν, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εμφανίζονται σε βασικά τρόφιμα, όπως είναι τα έλαια, τα κρέατα, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες. Ενδεικτικά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι, όπως εμφανίζονται στην τελευταία έρευνα για το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το μήνα Ιούλιο, έγιναν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, νωπά ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.
Λευκές συσκευές, είδη τεχνολογίας, αυτοκίνητα
Πέραν όμως των βασικών αγαθών, το κύμα των ανατιμήσεων επηρεάζει και τα λεγόμενα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, από τον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα ως τις λευκές συσκευές, τα είδη τεχνολογίας και τα αυτοκίνητα.
Κι αυτό καθώς η διαταραχή που υπάρχει στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλονται έναντι της πανδημίας έχει δημιουργήσει μεγάλα κενά είτε στην παραγωγή, είτε στη διακίνηση. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η παγκόσμια έλλειψη μικροπεξεργαστών, που πλέον έχει φέρει ελλείψεις αλλά και ανατιμήσεις σε προϊόντα τεχνολογίας και στην ελληνική αγορά.
Ορισμένου τύπου τηλεοράσεις και παιχνιδομηχανές βρίσκονται σε έλλειψη. Το ίδιο και στις γκάμες των φθηνότερων προϊόντων, είτε τεχνολογίας είτε λευκών συσκευών, λόγω και της αύξησης του μεταφορικού κόστους που αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος του κοστολογίου τους. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, αρκετοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν τα μικροτσίπ για την κατασκευή λάπτοπ μεσαίας πλέον κατηγορίας προκειμένου να μη συμπιέζεται το περιθώριο κέρδους τους, κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές «θα αρχίσουν να κινούνται σε άλλες κατηγορίες προϊόντων
Ως εκ τούτου οι τιμοκατάλογοι που εμφανίζουν γνωστές αλυσίδες είτε σε λευκές συσκευές είτε σε είδη τεχνολογίας είναι αισθητά αυξημένος σε σχέση με πέρυσι. Κάτι που ήδη φαίνεται στα φοιτητικά πακέτα που αυτή την εποχή προωθούνται και τα οποία εμφανίζουν μία μέση αύξηση 10% σε σχέση με πέρυσι.