Παγκόσμιος τουρισμός. Τα διαβατήρια υγείας και οι εμβολιασμοί επέτρεψαν στους ξενοδόχους να φιλοξενήσουν μεγάλο κομμάτι της ευρωπαϊκής πελατείας τους.
Σε σύγκριση με το 2020 οι φετινές επιδόσεις αυξήθηκαν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες όχι μόνο ως προς το ποσοστό πληρότητας, αλλά και ως προς το μέσο ημερήσιο ποσοστό και τον δείκτη RevPAR (Έσοδα προς Διαθέσιμο Δωμάτιο).
Παγκόσμιος τουρισμός – Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου
Το ποσοστό πληρότητας ανέβηκε κατά 17,7 μονάδες από το 2020 ξεπερνώντας το συμβολικό όριο του 50% (έφθασε στο 52,2%). Τα έσοδα προς διαθέσιμο δωμάτιο έφθασαν τα €51,8 μεταξύ 1ης Ιουλίου και 21 Αυγούστου 2021 παρουσιάζοντας άνοδο της τάξης του 68% σε ετήσια βάση.
Ωστόσο, παρά το «ριμπάουντ» οι επιδόσεις παραμένουν πολύ κάτω από τα προ κρίσης επίπεδα. Το καλοκαίρι τα έσοδα των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων ανά δωμάτιο ήταν -31,8% χαμηλότερα από τα επίπεδα του καλοκαιριού 2019.
Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, όμως, δεν αντιμετώπισαν το ίδιο «μοτίβο» ανάκαμψης με τις τάσεις στο δείκτη RevPAR να κυμαίνεται από -20,4% στη Γαλλία έως -62,8% στην Ουγγαρία.
Η χαλάρωση των περιορισμών και η επιστροφή στην… κανονικότητα ήταν διαφορετικές από τη μια χώρα στην άλλη. Για παράδειγμα, ενώ οι εγχώριες και διεθνείς μεταφορές είχαν μπει σε κανονικό ρυθμό από τις αρχές του καλοκαιριού στην Ελλάδα και τη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο η καραντίνα σταμάτησε μόνο στις 28 Ιουλίου και στην Πορτογαλία άρχισε το τελικό στάδιο χαλάρωσης των μέτρων κατά της πανδημίας από την 1η Αυγούστου.
Παγκόσμιος τουρισμός – «Πρωταγωνίστρια» η Μεσόγειος
Τα ταξίδια αναψυχής είχαν την… τιμητική τους κατά τους καλοκαιρινούς μήνες όπως ήταν φυσικό με τους προορισμούς της Μεσογείου να «πρωταγωνιστούν».
Η Ελλάδα, η Ιταλία, η Γαλλία και για μικρό χρονικό διάστημα η Πορτογαλία συγκέντρωσαν το τουριστικό ενδιαφέρον το 2021.
Όσον αφορά στις εγχώριες μετακινήσεις σύμφωνα με τα στοιχεία των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων η Γαλλία, η Γερμανία και η Πολωνία βρέθηκαν στην πρώτη θέση με περιορισμένες μετακινήσεις σε Ουγγαρία, Τσεχία και Μπενελούξ (Βέλγιο – Ολλανδία – Λουξεμβούργο).
Στην κορυφή βρέθηκαν, ωστόσο, και τα τοπικά προγράμματα διακοπών.
Αυτός ο παράγοντας επηρέασε ιδιαίτερα την Ιταλία όπου οι διακοπές διαρκούν έως τα μέσα Σεπτεμβρίου. Αυτό εξηγεί γιατί ο ξενοδοχειακός κλάδος τους ήταν ακόμη σε ύφεση τον Ιούλιο με τον δείκτη εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο να υποχωρεί 50,5%, αλλά στη συνέχεια να παρουσιάζει ισχυρή ανάκαμψη. Από 1η έως και 21 Αυγούστου τα έσοδα ήταν μόλις 5,1% χαμηλότερα από τον Αύγουστο του 2019.
Παγκόσμιος τουρισμός- Οι επισκέπτες ζητούν θέα θάλασσα
Οι ανισότητες, όσον αφορά στις επιδόσεις των ξενοδοχείων, παρατηρούνται σε εθνικό επίπεδο αλλά είναι ακόμη πιο έντονες από χώρα σε χώρα.
Στην πραγματικότητα ο δείκτης RevPAR σε παραθαλάσσια ευρωπαϊκά ξενοδοχεία έφθασε τα €96 χωρίς ΦΠΑ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 70,7% υψηλότερα από το 2020 και μόνο 12,8% πτώση από το 2019.
Το ίδιο χρονικό διάστημα τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο σε μη παραθαλάσσιες περιοχές άγγιξαν τα €45,7 χωρίς ΦΠΑ χαμηλότερα κατά 38,2% από τα επίπεδα του 2019. Τα παραθαλάσσια ξενοδοχεία μπορούν να βασίζονται σε μια πελατεία που έχει μεγάλη αγοραστική δύναμη και αναζητά πάντα «θέα θάλασσα».
Σε ορισμένες χώρες το ποσοστό πληρότητας σε παραθαλάσσια ξενοδοχεία σχεδόν ανέβηκε στα προ κρίσης επίπεδα (-3,1 μονάδες στη Γαλλία, -4,4 στη Γερμανία και -4,8 στο Ηνωμένο Βασίλειο) και ξεπέρασε το 80%.
Οι παράκτιες περιοχές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ξεπέρασαν τα επίπεδα πριν από τον Covid με τον δείκτη να ενισχύεται 13,8% στη Γερμανία, 12% στο Ηνωμένο Βασίλειο, 7,2% στη Γαλλία και 10% στην Πολωνία.
Πολλοί πελάτες από τις παραδοσιακές αγορές της Βόρειας Ευρώπης επέλεξαν να περάσουν το καλοκαίρι δίπλα στη θάλασσα στις χώρες τους, παρόλο που πολλοί επέστρεψαν επίσης στους συνηθισμένους ηλιόλουστους προορισμούς τους στις μεσογειακές χώρες.
Ως αποτέλεσμα αυτού, ήταν η ισχυρή αύξηση τις μέσες τιμές στα τουριστικά θέρετρα όπου η προσφορά ήταν περιορισμένη.
Με ελάχιστα έως μηδενικά ταξίδια από την έναρξη της πανδημίας έως σήμερα ο ξενοδοχειακός κλάδος δέχθηκε τέτοιο «χτύπημα» που δεν είχε δεχθεί ποτέ άλλοτε. Καθώς οι χώρες λαμβάνουν διάφορα μέτρα σταδιακά και η ξενοδοχειακή βιομηχανία προετοιμάζεται για τη δική της πορεία ανάπτυξης.
Από την καθαριότητα έως και την εστίαση και τον κλάδο F&B τα ξενοδοχεία πρέπει να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τα πάντα –τουλάχιστον μέχρι να μετριαστεί ο φόβος που έχει φέρει η πανδημία. Οι επισκέπτες θα περιμένουν– και το αξίζουν μετά τα συνεχή lockdown –¬ την μέγιστη προσοχή όσον αφορά στο υγειονομικό κομμάτι αλλά και την ασφάλεια από την στιγμή που θα περάσουν την πόρτα του ξενοδοχείου μέχρι που θα φύγουν.