Για πρώτη φορά από την ίδρυσή του το 2004, το Facebook αποκάλυψε πως ο αριθμός των καθημερινά ενεργών χρηστών του, μειώθηκε παγκοσμίως το τελευταίο τρίμηνο. Επιπλέον, οι μετοχές της μητρικής Meta Platforms υπέστησαν θεαματική υποχώρηση περίπου 22% στο αμερικανικό χρηματιστήριο αργά την Τετάρτη (02/02), μειώνοντας κατά 200 δισεκατομμύρια την χρηματιστηριακή αξία της.
Τα δυο αυτά γεγονότα έχουν τρομάξει τους επενδυτές, οι οποίοι ανησυχούν ότι η Meta και οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσής της δέχονται σκληρό ανταγωνισμό από νεότερους αντιπάλους όπως το Snapchat και το TikTok, τα οποία κάνουν θραύση στην γενιά Z.
Στελέχη της Meta «κατηγόρησαν» τον πληθωρισμό και τις διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, οι οποίες επηρεάζουν τους προϋπολογισμούς των διαφημιστών. Η εταιρεία δήλωσε επίσης ότι αντιμετωπίζει προβλήματα ως αποτέλεσμα των αλλαγών της Apple στην προστασία της ιδιωτικής ζωής στο IOS.
Αυτό εγείρει δύο ερωτήματα: Μειώνουν οι καταναλωτές τηn χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γενικά, ή μόνο τις πλατφόρμες της Meta; Και οι διαφημιζόμενοι μειώνουν πράγματι τις δαπάνες τους ή απλώς μετατοπίζουν τα δολάριά τους μακριά από πλατφόρμες όπως το Facebook, οι οποίες ιστορικά εξαρτώνται από τη στόχευση χρηστών;
Επενδύσεις στο Metaverse
Το περασμένο φθινόπωρο, ο Ζούκερμπεργκ μετονόμασε το Facebook σε Meta για να σηματοδοτήσει τη νέα εστίασή του στον μελλοντικό εικονικό κόσμο, το metaverse. Έκτοτε, η εταιρεία μεταφέρει πόρους και προσλαμβάνει μηχανικούς – μεταξύ άλλων και από ανταγωνιστές όπως η Apple και η Google – οι οποίοι μπορούν να βοηθήσουν στην υλοποίηση του οράματός του.
Ο Ζούκερμπεργκ στοιχηματίζει ότι το metaverse θα είναι η επόμενη φάση του διαδικτύου, επειδή πιστεύει ότι θα αποτελέσει μεγάλο μέρος της ψηφιακής οικονομίας. Προς το παρόν, όμως, είναι μια φιλόδοξη ιδέα που οραματίστηκε ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Νιλ Στίβενσον πριν από τρεις δεκαετίες. Αυτό θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους επενδυτές, οι οποίοι τείνουν να προτιμούν άμεσα ή τουλάχιστον γρήγορα αποτελέσματα στις επενδύσεις τους.
«Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τις επενδύσεις της Meta στο metaverse και αν ή πότε θα έχουν θετικό αντίκτυπο στα αποτελέσματα της εταιρείας», δήλωσε η Ντέμπρα Γουίλιαμσον, αναλύτρια της Insider Intelligence.
«Αν και αναμένουμε ότι η Meta θα αυξήσει τις δοκιμές διαφημίσεων και εμπορίου στο πλαίσιο των προσφορών της metaverse φέτος, οι προσπάθειες αυτές θα είναι άκρως πειραματικές και μάλλον δεν θα οδηγήσουν σε πολλά έσοδα βραχυπρόθεσμα», πρόσθεσε.
Η Meta δήλωσε ότι αναμένει έσοδα μεταξύ 27 δισ. δολαρίων (23 δισ. ευρώ) και 29 δισ. δολαρίων για το τρέχον τρίμηνο, κάτω από τα 30,2 δισ. δολάρια που προβλέπουν οι αναλυτές.
«Η Meta θυσιάζει το βασικό επιχειρηματικό της μοντέλο για το metaverse», δήλωσε η Ρέιτσελ Τζόουνς, αναλύτρια της εταιρείας ερευνών GlobalData. «Το να ποντάρει πολλά στο metaverse δεν είναι κακό- καθώς η τεχνολογία θα είναι τεράστια και θα προσφέρει πλήθος ευκαιριών- αλλά θα χρειαστεί τουλάχιστον άλλη μια δεκαετία για να γίνει πραγματικότητα».
Όπως αναφέρει το ABC, σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη (02/02), ο Ζούκερμπεργκ δήλωσε ότι οι επενδύσεις της εταιρείας φέτος, θα επικεντρωθούν στο Reels – μια υπηρεσία βίντεο μικρής διάρκειας στο Instagram, καθώς και στα μηνύματα, τις διαφημίσεις, το εμπόριο, την προστασία της ιδιωτικής ζωής, την τεχνητή νοημοσύνη και φυσικά, το metaverse.
Κατά την τηλεδιάσκεψη, ο Ζούκερμπεργκ επανέλαβε στους υπαλλήλους του, αυτά που είχε πει μία ημέρα νωρίτερα στους επενδυτές, ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει ένα «πρωτοφανές επίπεδο ανταγωνισμού», με την άνοδο του TikTok. Τέλος, ο Ζούκερμπεργκ ενθάρρυνε τους υπαλλήλους που νιώθουν επαγγελματική εξουθένωση (burnout) να χρησιμοποιήσουν τις ημέρες της αδείας τους.